Dell gör reklam för ubuntu

Nyheter i datorvärlden.
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Dell gör reklam för ubuntu

Inlägg av mcNisse »

De nämner inte ens windows :) även om de kan leverera den med det åbäket. Den andra länken har en bild med mer information dock mycket sämre kvalité.
http://www.idg.se/2.1085/1.185380/nu-go ... inuxreklam
http://www.thevarguy.com/2008/10/13/del ... linux-pcs/
Användarvisningsbild
GreyMane

Re: Dell gör reklam för ubuntu

Inlägg av GreyMane »

Reklam för Ubuntu - javisst. Men inte i Sverige och inte säljs Dell med Ubuntu här heller. Allmän konservatism av Dell i Microsoftland eller policy. Man kan ju undra.
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

Jag tror inte du fattar vilket stort steg frammåt denna reklam är. Det står inte "Dell - recomends Microsoft ...." (Kunde inte skriva ut resten :P
Visst är det korkat att de inte säljer datorer med ubuntu till Sverige, men det kanske löser sig.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Ännu ett steg i rätt riktning. :D
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Cadryc »

Det här är stort, de hade ju som sagt kunnat promota xp lika gärna. De har kanske större marginaler med ubuntu än med xp men ändå :D

Kommer den med ubuntu till sverige så ligger det väldigt nära ett köp, om den kommer men utan ubuntu så kan man kanske ringa in beställnigen, å välja att köpa utan os, det går på en del andra delldatorer iaf.
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Användarvisningsbild
GreyMane

Inlägg av GreyMane »

Jodå jag fattar - en stor leverantör av preinstallerad Ubuntu.
Löser sig ? Frågan är bara hur vi påverkar. Mindre leveranser är OK för den flesta företagen i SV men för att få genomslag på medelstora företag och i skolan behöver företagen kunna leverera större volymer inkl support. Vad jag vet finns inte nåt företag i Sverige som klarar att leverera 500-800 PC/Laptops med Ubuntu förinstallerat. Siffrorna på volymen kommer från skolorna i Falkenberg och får nog betraktas som ett exempel - dom valde Mac.
>:D Lite syrligt kan man nog säga att Dell genom att inte marknadsföra/leverera Ubuntu i Sverige cementerar MS dominans och hindrar Ubuntu från att få ordentligt fotfäste på den Svenska marknaden.
Eller ??
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

Som jag ser på saken är andra leverentörer värre. De har inga erbjudanden överhuvud taget, zepto är den enda undantaget jag känner till...
Jag kan inte fatta hur just dell cementerar, microsoft monopol. Hade det varit helt 0k om de inte sålt några datorer överhuvudtaget med linux förinstallerat, någonstans i världen?

Det finns nog bara ett sätt att påverka, köp inte datorer med microsoft skatt även om de är billiga.
Användarvisningsbild
charlietux
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av charlietux »

kul om det kom tv reklam i sv då kanske fler skulle undra vad det är osv.

synd att dom jag prtat med inte vet att Linux har bra moderna gui uppläg.

om detta nämdes i tv reklamen skulle det ta fart med bsked.
Användarvisningsbild
GreyMane

Inlägg av GreyMane »

För ett stort genomslag på konsumentmarknaden behövs det iaf minst en stor leverantör av datorer med preinstallerad Ubuntu så man kan nog säga att Dell ialla fall bidrar till cementeringen av MS-monpol.. Dell marknadsför mycket riktigt Ubuntu installerade datorer men inte i Sverige, Norge och Danmark så den murbräcka som Dell skulle kunna vara för Ubuntus genomslag i Norden är passivt ställd i ett hörn s.a.s. >:D
Lite information med genomslag tex TV slår nog - tyvärr - tillbaka mot Ubuntu av brist på volymleverantörer.

Tänk följande:
Kunden: Jag skulle vilja ha en dator.
Säljaren: Här har vi en kraftfull bärbar som blir bra för dig.
Kunden: Har den Ubuntu? Operativsystemet som dom gjorde reklam för på TV4.
Säljaren: Ubuntu är ju Linux - det finns det ingen som säljer. Vi har bara Vista och XP
Kunden: Jaha - får väl ta det då

Eller detta:
Skolans It-ansvarige: Inget licenstrassel, fria program datorn kan växa med eleverna, gratis, snabba uppdateringar Ubuntu blir det,
Ubuntu evangelisten: Låter bra.
Skolans It-ansvarige: Vi behöver 600 bärbara med Ubuntu+ support. Vem kan fixa detta?
Ubuntu evangelisten: Ingen i Sverige men Dell i England kan kanske.
-------- Ridå-----------
Användarvisningsbild
charlietux
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av charlietux »

atans men om typ vi här kunde upprätta en tjänst som sänder ubuntu till folk med posten. fast bara i svrige alltså.
Användarvisningsbild
GreyMane

Inlägg av GreyMane »

En Ok ide tycker jag men , det finns alltid ett sånt. Ubuntu innehåller ju det mesta med undantag av bla multimedia både på PC och Firefox. Nån form av postinstallations anvisning vore nog inte fel. Nu håller Stenungsunds bibliotek på att försökvis låna ut en Ubuntu CD med vidhängande enkla anvisningar som inlägg i DVD-fodralet(maxat till 8sidor). Hoppeligen får undertecknad återföring på vad som funkar resp kan göras bättre. Det hela drar igång i februari så måhända kan vi vänta lite. Den som är intresserad och vill lämna synpunkter kan kontakta mig direkt så skickar jag över material efterhand. Just nu är DVD-fodralet och Pressreleasen under arbete. Det tunga med postinstallationsanvisningarna har jag , i sann Fritjof Nilsson Piraten anda, skjutit framför mig. Nån form av utkast finns kanske vid ingången av det nya året för distro till intresserade. Blir det någorlunda så kan vi kanske lägga ut det för alla att användas och ombearbetas för egen verksamhet.
Skriv svar

Återgå till "Nyheter"