Automatiskt trådlöst funkar dåligt

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Tobias Henriksson
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Automatiskt trådlöst funkar dåligt

Inlägg av Tobias Henriksson »

Hej

Jag har problem med trådlösa nätverk. Egentligen är det inte nåt stort problem, har haft värre.. Men varje gång jag startar upp datorn måste jag gå in i Nätverksinställningar/Trådlöst/Egenskaper och ta bort lösenordet och skriva om det på nytt, och sedan stänga, för att internet ska gå igång. Man kan ju också nämna att antalet tecken (svarta pluppar) inte motsvarar antalet tecken lösenordet har, men det kanske är nån intern kryptering eller nåt jag inte behöver bry mig om? Ibland verkar den slå om mellan WPA och WEP och allt det där också.. kör nu WPA Personlig och det funkar.

Vet nån vad problemet är? Om inte, kan man fixa nåt script eller liknande som körs när datorn startar som sätter rätt lösenord från början? När jag kör på andra trådlösa nätverk där inget lösenord behövs funkar allt perfekt och den ansluter direkt.

Tack på förhand / Tobias
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Automatiskt trådlöst funkar dåligt

Inlägg av Cadryc »

Om du öppnar Program → Tillbehör → Lösenord och krypteringsnycklar och välj fliken Lösenord så ska du förhoppningsvis se "Lösenfras för ditt nätverk.." Ta egenskaper för den så komemr ett nytt fönster upp, välj fliken Program där står det hos mig två stycken

nm-editor
nm-applet

Båda har alla tre Läsa Skriva samt Ta bort ibockade, kolla så du också har det.
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"