Har en Asus eeePc 900 som jag har installerat Ubuntu eee 8.04 på.
Datorn har en extern USBhårddisk ansluten och är tänkt att används i första hand som trådlös musikserver tillsammans med en
Squeezebox.
Nu till problemet:
Jag vill kunna administrera hårddisken i Ubuntumaskinen från min Windows XP dator via det trådlösa nätverket.
Kan väl säga att jag kommit halvvägs, jag har full read/write access till disken om jag kör via Ubuntumaskinen, ansluter jag från Windows kan jag se och öppna filerna men däremot inte skriva eller radera någonting.
Hårddisken som är formatterad som FAT32 (Eftersom den ska kunna användas i Windows också) monteras i /media/extern1 via fstab. Jag har sedan delat ut denna med fullständiga rättigheter i nätverket.
Jag har provat med att ändra rättigheterna både med chmod och som superuser i nautilus utan något positivt resultat.
Kan tillägga att detta funkade utan några som helst problem med Xandros som levereras orginal med eeepcn, anledningen till att jag slängde ut det är att det är helt odugligt när det gäller WIFI.
OK, hoppas någon här kan hjälpa mej.
Access till extern USBhårddisk via nätverk
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
Re: Access till extern USBhårddisk via nätverk
OK, då går jag in och besvarar min egen fråga:
1: Se till att disken/partitionen monteras med korrekt satta rättigheter i fstab.
Följande argument i /etc/fstab rådde bot på detta:
2: Sedan behöver Samba uppdateras med följande rader i /etc/samba/smb.conf
Nu funkar det!
Kan ju tillägga som extra bonus att det trådlösa nätverket är sjukt mycket snabbare i Ubuntu än det som kommer tillsammans med Xandros.

1: Se till att disken/partitionen monteras med korrekt satta rättigheter i fstab.
Följande argument i /etc/fstab rådde bot på detta:
Kod: Markera allt
UUID=E0DC-2260 /media/musik vfat rw,nosuid,nodev,uhelper=hal,shortname=mixed,uid=1000,utf8,umask=077 0 0
Kod: Markera allt
[Musikdisk]
comment = Extern Musik HD
path = /media/musik
available = yes
browseable = yes
read only = no
create mask = 7777
Kan ju tillägga som extra bonus att det trådlösa nätverket är sjukt mycket snabbare i Ubuntu än det som kommer tillsammans med Xandros.