vad betyder sudo? [LÖST]

teneo

vad betyder sudo? [LÖST]

Inlägg av teneo »

Hejsan, jag har suttit och lekt lite ubuntu (försökt installera program i terminalen mest) men det är en sak jag inte riktigt förstår. när jag ska installera ett program så skriver jag ...

Kod: Markera allt

sudo apt-get install program
... och så frågar ubuntu efter mitt användarlösenord. Varför frågar han efter det? borde han inte fråga efter root lösenordet egentligen? eller har jag fattat totalt fel om jag säger att man kör som root när man skriver sudo ***?
Senast redigerad av 1 teneo, redigerad totalt 20 gånger.
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: vad betyder sudo?

Inlägg av Ulsak »

och så frågar ubuntu efter mitt användarlösenord. Varför frågar han efter det? borde han inte fråga efter root lösenordet egentligen? eller har jag fattat totalt fel om jag säger att man kör som root när man skriver sudo ***?
sudo = (superuser do) betyder att man som användare har rättigheter att göra långtgående systemförändringar som att installera och ta bort program,uppdatera och logga in på nätverk.
Men root blir man inte om man inte själv förfogar över root-lösenordet. Sitter du som första ( ensam) användare som installerat system har du tillgång till root genom kommando sudo -s Då får du ytterligare mer systemkritiska rättigheter
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av andol »

Användarvisningsbild
super_nollan
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av super_nollan »

David Andersson

Inlägg av David Andersson »

teneo skrev:borde han inte fråga efter root lösenordet egentligen? eller har jag fattat totalt fel om jag säger att man kör som root när man skriver sudo ***?
Du har fattat rätt. Kommandot i sudo körs som root. Den kollar ditt lösenord för det anses säkrare. Bl.a kan man ha ett system utan root-lösenord alls.

Prova:

id
sudo id
Att sudo kan skaffa root-rättigheter utan att ha root-lösenordet beror på att sudo har rätt maffiga egna rättigheter.

Prova:

ls -l /usr/bin/sudo
Resultat (exempel)

-rwsr-xr-x 2 root root 107872 2008-09-10 20:05 /usr/bin/sudo

"s"-et betyder "set user id" (SUID) och gör att programmet körs som den user som äger programfilen (i detta fall root) och inte som den user som startade programmet, vilket är det normala. Se t.ex Linux Säkerhets HOWTO / Filrättigheter (från 1998 men stämmer fortfarande)
djkmmo
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av djkmmo »

Ulsak skrev:
och så frågar ubuntu efter mitt användarlösenord. Varför frågar han efter det? borde han inte fråga efter root lösenordet egentligen? eller har jag fattat totalt fel om jag säger att man kör som root när man skriver sudo ***?
sudo = (superuser do)
[petnoga besserwisser mode on]
"switch user do" som som standard antar användare "root" om inget annat användarnamn ges som argument.
[petnoga besserwisser mode off] ;)
teneo

Inlägg av teneo »

det där S har jag bråkat med halva dagen, dock på kataloger där det visst hade en annan betydelse :)

har en fråga till innan jag tror att jag fattat det. sudo körs med root rättigheter, men är det endast användare som är medlemmar i gruppen admin som kan köra sudo?
djkmmo
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av djkmmo »

teneo skrev:
det där S har jag bråkat med halva dagen, dock på kataloger där det visst hade en annan betydelse :)

har en fråga till innan jag tror att jag fattat det. sudo körs med root rättigheter, men är det endast användare som är medlemmar i gruppen admin som kan köra sudo?
I praktiken är det så på Ubuntu. Egentligen är det är de användare som är medlemmar i /etc/sudoers som kan köra sudo, men i Ubuntu så är gruppen admin med i /etc/sudoers. Mer info finns i manualen för sudoers:

man sudoers
Sök efter "EXAMPLES" så hittar du en del konkreta exempel på hur man kan anpassa sin /etc/sudoers. Du söker i man/less etc. genom att trycka "/" och mata in söktermen, följt av enter.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"