Kod: Markera allt
sudo apt-get install program
sudo apt-get install program
sudo = (superuser do) betyder att man som användare har rättigheter att göra långtgående systemförändringar som att installera och ta bort program,uppdatera och logga in på nätverk.och så frågar ubuntu efter mitt användarlösenord. Varför frågar han efter det? borde han inte fråga efter root lösenordet egentligen? eller har jag fattat totalt fel om jag säger att man kör som root när man skriver sudo ***?
Du har fattat rätt. Kommandot i sudo körs som root. Den kollar ditt lösenord för det anses säkrare. Bl.a kan man ha ett system utan root-lösenord alls.teneo skrev:borde han inte fråga efter root lösenordet egentligen? eller har jag fattat totalt fel om jag säger att man kör som root när man skriver sudo ***?
id
sudo id
ls -l /usr/bin/sudo
[petnoga besserwisser mode on]Ulsak skrev:sudo = (superuser do)och så frågar ubuntu efter mitt användarlösenord. Varför frågar han efter det? borde han inte fråga efter root lösenordet egentligen? eller har jag fattat totalt fel om jag säger att man kör som root när man skriver sudo ***?
det där S har jag bråkat med halva dagen, dock på kataloger där det visst hade en annan betydelse-rwsr-xr-x 2 root root 107872 2008-09-10 20:05 /usr/bin/sudo
I praktiken är det så på Ubuntu. Egentligen är det är de användare som är medlemmar i /etc/sudoers som kan köra sudo, men i Ubuntu så är gruppen admin med i /etc/sudoers. Mer info finns i manualen för sudoers:teneo skrev:det där S har jag bråkat med halva dagen, dock på kataloger där det visst hade en annan betydelse-rwsr-xr-x 2 root root 107872 2008-09-10 20:05 /usr/bin/sudo
har en fråga till innan jag tror att jag fattat det. sudo körs med root rättigheter, men är det endast användare som är medlemmar i gruppen admin som kan köra sudo?
man sudoers