jag är nybörjare på ubuntu/linux och har just installerat ubuntu 8.10 . Körde ubuntu för ett halvår sedan men återgick helt till vista eftersom mitt trådlösa inte fungerade (hade antagligen gått och lösa med wrapper etc), bortsett från det tyckte jag systemet fungerade bra. Såg i morse att det kommit ut en beta för 8.10, testade den och till min glädje såg jag att mitt trådlösa fungerade "out of the box" men riktigt så roligt var det dock inte....
om jag klickar på nätverksymbolen så får jag upp nätverkshanteraren och ser alla nätverk man "kan" ansluta mot. Jag väljer mitt nätverk, skriver in lösenord och trycker anslut. Ubuntu börjar att ansluta. Om jag håller musen över nätverkssymbolen i menyn ser jag först att den först ansluter till mitt nätverk, sen att den försöker få en nätverksadress. efter en lång tid, ger den upp och jag får åter upp nätverkshanteraren som säger:
Authentication required by wireless network
Lösenord eller kdrypteringsnycklar krävs för att komma åt det trådlösa nätverket "mitt nätverk".
kan hålla på att skriva in mitt lösenord i evigheter och samma sak ploppar upp, jag kan iaf inte ansluta.
jag har startat om i windows vista, tagit bort mina gamla anslutnings inställningar och anslutit mot mitt nätverk med (samma) lösenord, allt fungerar ypperligt. felet ligger uppenbarligen i ubuntu.
skulle vara tacksam om någon kunde hjälpa mig att lösa problemet