Kommer varken in i grub eller i skrivbordet!
- prafjessor
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kommer varken in i grub eller i skrivbordet!
Fick frågan om jag ville göra en delvis uppgradering. Gjorde det. Goddag, yxskaft! Nu kommer jag inte längre än till att usplashen har jobbat klart. Kommer heller inte in i grub, antagligen eftersom jag har ställt in den så att den ska starta utan fördröjning. Finns det något sätt att återställa det så att man kan komma in i grub och köra recovery mode?
- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Re: Kommer varken in i grub eller i skrivbordet!
Starta LiveCD, gå in på hårddisken i /boot/grub och öppna menu.lst i texteditorn, leta upp "timeout" och ändra siffran till nåt lagomt, 3 känns lagomt kort för mig.
- micke_nordin
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Jag fick problemet en gång att splashen gömde att datorn höll på med den obligatoriska disk-cheken, det tog lång tid men eftersom spalshen gömde vad som var på g trodde jag att den hängt sig (efter det är det bara text under tiden jag bootar ;-)
/Micke
/Micke

-
- Kontakt:
Samma här.. Den tog bort gnome vid senaste uppdateringen åt mig.. Fick bara upp en terminal när jag loggade in.. Så nu kör jag KDE..
Blir såhär när man kör ubuntu-desktop:
Depends: fast-user-switch-applet but it is not going to be installed
Depends: gnome-applets but it is not going to be installed
Depends: gnome-control-center but it is not going to be installed
Depends: gnome-panel but it is not going to be installed
Depends: gnome-session but it is not going to be installed
Depends: nautilus but it is not going to be installed
Depends: nautilus-cd-burner but it is not going to be installed
Recommends: nautilus-share but it is not going to be installed
Blir såhär när man kör ubuntu-desktop:
Depends: fast-user-switch-applet but it is not going to be installed
Depends: gnome-applets but it is not going to be installed
Depends: gnome-control-center but it is not going to be installed
Depends: gnome-panel but it is not going to be installed
Depends: gnome-session but it is not going to be installed
Depends: nautilus but it is not going to be installed
Depends: nautilus-cd-burner but it is not going to be installed
Recommends: nautilus-share but it is not going to be installed
- prafjessor
Det funkade bra. Problemet är nu följande: när jag väljer en tidigare kernel och/eller dess recoverymode så börjar den läsa in. Men sedan gör den en automatisk diskcheck och kommer fram till följande utan att komma längre: "duplicate or bad block in use".Cadryc skrev:Starta LiveCD, gå in på hårddisken i /boot/grub och öppna menu.lst i texteditorn, leta upp "timeout" och ändra siffran till nåt lagomt, 3 känns lagomt kort för mig.
Jag fick också problem efter "delvis uppgradering" igår. Kan inte skriva in mitt användarnamn och lösen eftersom både tangentbord och styrplatta verkar vara utslagna.
Provade recovery mode, och provade xorg fix (eller vad det nu heter), och försökte även med dpkg alternativet som ska fixa trasiga paket, men problemet kvarstår... Måste jag ominstallera, eller vänta på bättre tider?

-
Samma problem här inget tagentbord eller styrplatta efter delvis uppgradering, så jag kan inte logga in. Och försöker jag fixa det i textläge så får jag uppgiften att filsystemet endast är läsbart.
nixy skrev:Jag fick också problem efter "delvis uppgradering" igår. Kan inte skriva in mitt användarnamn och lösen eftersom både tangentbord och styrplatta verkar vara utslagna.Provade recovery mode, och provade xorg fix (eller vad det nu heter), och försökte även med dpkg alternativet som ska fixa trasiga paket, men problemet kvarstår... Måste jag ominstallera, eller vänta på bättre tider?
Kolla trådenbjoost61 skrev:Samma problem här inget tagentbord eller styrplatta efter delvis uppgradering, så jag kan inte logga in. Och försöker jag fixa det i textläge så får jag uppgiften att filsystemet endast är läsbart.
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=189&t=32437
- prafjessor
Har nu ominstallerat, kör Hardy fram till släppet. Har läst på det engelska forumet att de varnar för att delvis uppgradera, men tyvärr läste jag det försent. Ja ja.
-
Har också ominstallerat men till intrepid igen och nu fungerar allt utmärkt.