Går ej att spela in ljud

Ainigma
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Går ej att spela in ljud

Inlägg av Ainigma »

När jag försöker använda ljudinspelaren får jag felmeddelandet: "Dina ljudfångstinställningar är ogiltiga. Vänligen rätta till dem i Multimedia-inställningarna." och när jag försöker använda audacity för att spela in via mikrofonen så får jag meddelandet: "Error while opening sound device. Please check the input device settings and the project sample rate."

Vad är felet?
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Går ej att spela in ljud

Inlägg av Cadryc »

Har du kollat under System → Inställningar → Ljud → fliken Enheter → fjärde rullisten ovanifrån ställer man in ljudfångstenhet. Har du flera så testa de andra.

Vad är det för typ av mikrofon, alltså är den inbyggd, ansluten till hörlursuttag eller usb-ansluten?
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Ainigma

Inlägg av Ainigma »

Hej!

Jag har testat alla i rullisten och får då beskedet: "gconfaudiosrc ! audioconvert ! audioresample ! gconfaudiosink profile=chat: Resursen upptagen eller inte tillgänglig." (felmeddelandet är alltså då av testet i ljudfångs under ljudinställningar inte från ljudinspelaren under programmenyn) Det enda som inte ger felmeddelande är när jag har "Ljudtest" som val. Men fortfarande ger ljudinspelaren samma felmeddelande som tidigare. Mikrofonen är en sådan som sitter på hörlurar och ingången är ett inbyggt ljudkort, dvs vanliga mikrofoningången.
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Vet du vad du har moderkort eller modellnamn på datorn?
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Ainigma

Inlägg av Ainigma »

Moderkortet är 82845 845 Brookdale Chipset Host AGP Bridge
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Testa att göra följande:

Starta Audacity, gå in i inställningarna och välj lämplig ALSA på input/output. Starta sedan en terminal och kör följande kommando:

Kod: Markera allt

killall jackd
Jag hade nämligen precis samma problem förut idag och lyckades efter en stunds sökande konstatera att det är så att Pulseaudio försöker starta Jack, vilket går sådär med Audacity. Därför kan det fungera att döda Jack och använda ALSA. Nu minns jag visserligen inte exakt hur det förhöll sig, men det kan ju vara värt att testa ;)
Ainigma

Inlägg av Ainigma »

Jag glömde påpeka att jag kör gutsy gibbons 7.10. Där är väl pulsradio inte förinstallerad? Ska jag ändå testa ditt förslag?
Användarvisningsbild
chavash

Inlägg av chavash »

Jag blir inte heller klog på hur man spelar in ljud med audacity. Audacity vägrar. :)
Skriv svar

Återgå till "Ljud/Video/Multimedia - inaktuell"