vlc 0.9.4 idag; ingen full screen controller?
vlc 0.9.4 idag; ingen full screen controller?
Fick en uppdatering idag av vlc, från http://ppa.launchpad.net/c-korn/ubuntu och den fina fullscreen controllern dyker inte upp alls.
Jag har Qt 4.4.x från backports repos /Intrepid och 0.9.2/3 har funkar fin-fint hittills (för det mesta). I övrigt är Hardy fullt uppdaterat.
Nån som upplever samma?
Jag har Qt 4.4.x från backports repos /Intrepid och 0.9.2/3 har funkar fin-fint hittills (för det mesta). I övrigt är Hardy fullt uppdaterat.
Nån som upplever samma?
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Re: vlc 0.9.4 idag; ingen full screen controller?
Jag har exakt samma problem. En uppdatering och video fönstret vägrar låta integreras i interfacet. Funkar fortfarande till att spela upp film men kontorllerna har blivit klumpiga.
DRM = (D)igitallly (R)aped (M)usic - Skydda musiken från giriga labbar, inte från dom som lyssnar
Ingen uppdatering finns heller att få. Dessutom så har flera samma problem både på ubuntuforums.org samt videolanforumet.
Jag hade gärna nedgraderat till 0.9.3 som funkade bättre, men jag vet inte hur. Några tips på det?
Jag hade gärna nedgraderat till 0.9.3 som funkade bättre, men jag vet inte hur. Några tips på det?
Du kan du ju använda dig av "Force Version" men då kommer du åka tillbaks till version 0.8.6...
1. starta synaptic och sök på paketet som heter "vlc" (bara "vlc" och inget annat)
2. markera och "vlc" i synaptic och tryck därefter CTRL+E
3. Nu får du upp en meny där du kan välja vilken version du vill nedgradera till.
Jag måste ända säga att det är ganska onödigt att nedgradera. Själv använder jag bara VLC i test syfte. Vill du ha ett alternativ till den ganska klumpiga Movie Player medans du väntar på nästa uppdate, ladda ner senaste versionen av SMPlayer på http://www.getdeb.net/app/SMPlayer istället.
SMPlayer är ett riktigt schysst alternativt gui till MPlayer och riktar sig till folk som kollar på nerladdad film/tv och är därför helt befriad från icke-relaterade funktioner och klarar av att utföra exakt samma saker som VLC (som tex. spela upp DVD eller ISO) och har den trevliga funktionen att kunna söka reda på undertexter på OpenSubtitles.org
En del säger att SMPlayer är det bästa valet för Ubuntu, jag säger att om man vill ha ett alternativ till andra spelare är detta ett jävligt bra sådant.
1. starta synaptic och sök på paketet som heter "vlc" (bara "vlc" och inget annat)
2. markera och "vlc" i synaptic och tryck därefter CTRL+E
3. Nu får du upp en meny där du kan välja vilken version du vill nedgradera till.
Jag måste ända säga att det är ganska onödigt att nedgradera. Själv använder jag bara VLC i test syfte. Vill du ha ett alternativ till den ganska klumpiga Movie Player medans du väntar på nästa uppdate, ladda ner senaste versionen av SMPlayer på http://www.getdeb.net/app/SMPlayer istället.
SMPlayer är ett riktigt schysst alternativt gui till MPlayer och riktar sig till folk som kollar på nerladdad film/tv och är därför helt befriad från icke-relaterade funktioner och klarar av att utföra exakt samma saker som VLC (som tex. spela upp DVD eller ISO) och har den trevliga funktionen att kunna söka reda på undertexter på OpenSubtitles.org
En del säger att SMPlayer är det bästa valet för Ubuntu, jag säger att om man vill ha ett alternativ till andra spelare är detta ett jävligt bra sådant.
DRM = (D)igitallly (R)aped (M)usic - Skydda musiken från giriga labbar, inte från dom som lyssnar
- ZX Spectrum
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Jag blev irriterad över att det blev två fönster vid filmvisning efter en av dom senaste uppdateringarna. Går det att ställa in så man bara får ett fönster?
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Nä, 0.9.4 har sina två fönster och ingen full screen controller. I övrigt funkar vlc 0.9.4 perfekt för mig. Som manb kan se i denna tråden:
http://forum.videolan.org/viewtopic.php ... 89#p165889
Men jag kan testa Smplayer, fast VLC är helt central i mitt liv.
http://forum.videolan.org/viewtopic.php ... 89#p165889
Men jag kan testa Smplayer, fast VLC är helt central i mitt liv.
- Konservburk
Om du kör vlc utan qt så blir det bara ett fönster, själva filmfönstret.ZX Spectrum skrev:Jag blev irriterad över att det blev två fönster vid filmvisning efter en av dom senaste uppdateringarna. Går det att ställa in så man bara får ett fönster?
- ZX Spectrum
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Är det något jag behöver avinstallera eller hur kör jag utan qt?Konservburk skrev:Om du kör vlc utan qt så blir det bara ett fönster, själva filmfönstret.ZX Spectrum skrev:Jag blev irriterad över att det blev två fönster vid filmvisning efter en av dom senaste uppdateringarna. Går det att ställa in så man bara får ett fönster?
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
- Konservburk
Starta vlc med argumentet -IdummyZX Spectrum skrev:Är det något jag behöver avinstallera eller hur kör jag utan qt?
vlc -Idummy gav samma problem igen. Två fönster, alltså.
- Konservburk
För mig säger den "Running vlc with the default interface." när jag startar utan -Idummywebaake skrev:vlc -Idummy gav samma problem igen. Två fönster, alltså.
Startar jag med -Idummy så särger den "using the dummy interface module". Då får jag bara själva filmfönstret.
Detta kommer i terminalen också hos mig:
[00000409] dummy interface: using the dummy interface module...
MEn ändå två fönster. Men detta är inte problemet; egentligen är det ju att vlc 0.9.4 inte uppför sig som det är tänkt ( som 0.9.3 gjorde). Med full screen controller m m.
Nån som vet hur man nedgraderar till 0.9.3, i väntan på 0.9.5?
[00000409] dummy interface: using the dummy interface module...
MEn ändå två fönster. Men detta är inte problemet; egentligen är det ju att vlc 0.9.4 inte uppför sig som det är tänkt ( som 0.9.3 gjorde). Med full screen controller m m.
Nån som vet hur man nedgraderar till 0.9.3, i väntan på 0.9.5?
Har nu testat SmPlayer som föreslagits av Mugen ovan. Det verkar funka kanon! avi- divx/xvid och DVD, samt undertexter m m rullar på bra. Full screen controller funkar också fint och det är lättanvänt. MAn kan också konfigurera snabbtangenter precis som man hade i VLC.
Har i flera år kört VLC och har haft en mental blockering mot andra program, men nu gäller nog SMPlayer!
VLC verkar ha problem med programmerarna, eller att de är för få helt enkelt.
Har i flera år kört VLC och har haft en mental blockering mot andra program, men nu gäller nog SMPlayer!
VLC verkar ha problem med programmerarna, eller att de är för få helt enkelt.