två stycken "hemmamapp" under "platser" i menyn överst
två stycken "hemmamapp" under "platser" i menyn överst
Jag har två stycken Hemmamapp som leder till min mapp i menyn under "platser". Jag vill ta bort en. Jag hittar inte var man kan redigera denna meny. Om man högerklickar och väljer redigerar menyer kan man endast redigera programnenyn.
Jag skulle också vilja lägga papperskorgen och logut ikonen på skrivbordet. Verkar som om jag måste veta vad dessa program heter och skapa en ny startare. Någon som vet?
Tack!
Jag skulle också vilja lägga papperskorgen och logut ikonen på skrivbordet. Verkar som om jag måste veta vad dessa program heter och skapa en ny startare. Någon som vet?
Tack!
Re: två stycken "hemmamapp" under "platser" i menyn överst
Är det så att du skapat ett bokmärke "Hemmamapp" i Nautilus? Starta Nautilus och kolla under Bokmärken.deviator skrev:Jag har två stycken Hemmamapp som leder till min mapp i menyn under "platser". Jag vill ta bort en. Jag hittar inte var man kan redigera denna meny. Om man högerklickar och väljer redigerar menyer kan man endast redigera programmenyn.
För att få papperskorgen på skrivbordet kör du kommandotdeviator skrev:Jag skulle också vilja lägga papperskorgen och logut ikonen på skrivbordet. Verkar som om jag måste veta vad dessa program heter och skapa en ny startare. Någon som vet?
Kod: Markera allt
gconf-editor /apps/nautilus/desktop
Lite klurigare att fixa en Logout-ikon. Kolla först om du har valet Skapa startare i högerklickmenyn på skrivbordet. Om inte, gå till Programmenyn och högerklicka på ett av programmen, t.ex Firefox, och sen välj att lägga ikonen på skrivbordet. Därefter behöver du fixa egenskaperna genom att högerklicka på ikonen om du körde det andra alternativet.
Skriv in följande i startaren:
Namn: Logga ut
Kommando: gnome-session-save --kill
Kommentar: Logga ut
Sist, men inte minst, behöver du välja en ikonbild. Finns en del under/usr/share/icons/ att välja på.
T.ex human standard: /usr/share/icons/Human/scalable/apps/gnome-logout.svg
Har du installerat andra teman och ikoner kanske du hittar nåt passande under /home/deviator/.icons
Tack skall du ha!
Det var ett extra bokmärke som hade lagt till.
Gconf-editor fixade biffen med papperskorgen.
Angående utloggningen. Egentligen är det menyn jag vill få upp... Alltså att få välja mellan att logga ut eller stänga av eller etc. Jag loggar nämligen nästan aldrig ut egentligen, men stänger av datorn. Jag är dock inte sugen på att ha en ikon på skrivbordet som omedelbart stänger av datorn om man klickar på den. Därför är denna meny lämplig som en liten buffert.
Men tack tack!
Det var ett extra bokmärke som hade lagt till.
Gconf-editor fixade biffen med papperskorgen.
Angående utloggningen. Egentligen är det menyn jag vill få upp... Alltså att få välja mellan att logga ut eller stänga av eller etc. Jag loggar nämligen nästan aldrig ut egentligen, men stänger av datorn. Jag är dock inte sugen på att ha en ikon på skrivbordet som omedelbart stänger av datorn om man klickar på den. Därför är denna meny lämplig som en liten buffert.
Men tack tack!
- micke_nordin
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Om du gör en startare enligt ovan men byter ut kommandot mot:deviator skrev: Angående utloggningen. Egentligen är det menyn jag vill få upp... Alltså att få välja mellan att logga ut eller stänga av eller etc. Jag loggar nämligen nästan aldrig ut egentligen, men stänger av datorn. Jag är dock inte sugen på att ha en ikon på skrivbordet som omedelbart stänger av datorn om man klickar på den. Därför är denna meny lämplig som en liten buffert.
!
gksudo init 0
Så kommer datorn att stängas av när du trycker på ikonen, dock måste du först skriva in ditt lösenord, det kanske också kan vara en lämplig buffert?
/Micke
Edit: Eller så byter du mot kommandot gnome-session-save --shutdown-dialog då får du hela menyn, med möjlighet att stänga av, så som du önskar ;-)

tack för hjälpen
men jag får inte
gnome-session-save --shutdown-dialog
att fungera... okänd flagga
men jag får inte
gnome-session-save --shutdown-dialog
att fungera... okänd flagga
- micke_nordin
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Konstigt, det skulle kunna bero på att vi kör olika versioner av gnome-session-save. Vad får du för alternativ om du skriver:
I kommandoprompten?
/Micke
gnome-session-save --help
/Micke

detta:
om jag skriver:
--help-all
Användning:
gnome-session-save [FLAGGA...] - Spara den aktuella sessionen
Hjälpflaggor:
-?, --help Visa hjälpflaggor
--help-all Visa alla hjälpflaggor
--help-gtk Visa alternativ för GTK+
--help-bonobo-activation Visa flaggor för Bonobo Activation
--help-gnome Visa GNOME-flaggor
--help-gnome-session Visa alternativ för sessionshantering
Programflaggor:
-s, --session-name=NAMN Ställ in det aktuella sessionsnamnet
--kill Döda session
--gui Använd dialogrutor för fel
--silent Behöver ingen bekräftelse
--display=DISPLAY X-display att använda
om jag skriver:
--help-all
Användning:
gnome-session-save [FLAGGA...] - Spara den aktuella sessionen
Hjälpflaggor:
-?, --help Visa hjälpflaggor
--help-all Visa alla hjälpflaggor
--help-gtk Visa alternativ för GTK+
--help-bonobo-activation Visa flaggor för Bonobo Activation
--help-gnome Visa GNOME-flaggor
--help-gnome-session Visa alternativ för sessionshantering
GTK+ Options
--class=KLASS Programklass som den används av fönsterhanteraren
--name=NAMN Programnamn som det används av fönsterhanteraren
--screen=SKÄRM X-skärm att använda
--sync Gör X-anrop synkrona
--gtk-module=MODULER Läs in ytterligare GTK+-moduler
--g-fatal-warnings Gör alla varningar ödesdigra
Bonobo Activation options:
--oaf-ior-fd=FI Filidentifierare som IOR ska skrivas på
--oaf-activate-iid=IID IID att aktivera
--oaf-private Förhindra registrering av server med OAF
GNOME Library
--disable-sound Inaktivera användning av ljudserver
--enable-sound Aktivera användning av ljudserver
--espeaker=VÄRDNAMN:PORT Värd:port på vilken ljudservern som ska användas kör
--version
Session management:
--sm-client-id=ID Ange ID för sessionskontroll
--sm-config-prefix=PREFIX Ange prefix för den sparade konfigurationen
--sm-disable Stäng av koppling till sessionshanteraren
Programflaggor:
-s, --session-name=NAMN Ställ in det aktuella sessionsnamnet
--kill Döda session
--gui Använd dialogrutor för fel
--silent Behöver ingen bekräftelse
--display=DISPLAY X-display att använda
Flaggan --shutdown-dialog finns inte i Hardy. Valen ser du genom att ge man gnome-session-save.deviator skrev: Jag är dock inte sugen på att ha en ikon på skrivbordet som omedelbart stänger av datorn om man klickar på den. Därför är denna meny lämplig som en liten buffert.
Osäker på vad du egentligen vill här.
Om du skriver gnome-session-save --kill i terminalen så får du upp ett fönster där du kan välja t.ex att stänga datorn. Men du är kanske ute efter nåt annat? En meny i panelen? Men det finns ju som standard under System > Avsluta.
Jag har nu fått allt jag vill och löst mina "problem"..... Tack så mycket alla!