1000st problem med ubantu
1000st problem med ubantu
Hej pa Er
En kompis installerade ubantu 8.04 till mig for 7 manadder sen och det fungerade felfritt tills jag startade om datorn. Datorn har glomd Svenska spraket och Grekiska som de var aktiva. Engelska ar det primara spraket i min dator. Detta ar fel Nr1, jag aterkommer med 999st till sa fort jag far hjalp med att fixa detta!
Halsningar
Spiros
En kompis installerade ubantu 8.04 till mig for 7 manadder sen och det fungerade felfritt tills jag startade om datorn. Datorn har glomd Svenska spraket och Grekiska som de var aktiva. Engelska ar det primara spraket i min dator. Detta ar fel Nr1, jag aterkommer med 999st till sa fort jag far hjalp med att fixa detta!
Halsningar
Spiros
- micke_nordin
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Re: 1000st problem med ubantu
Trots att de bockade, de fungerar inte!
kanske det ar inte sa latt, eftersom det finns 999st fel till som kan specka samtidig!
kanske det ar inte sa latt, eftersom det finns 999st fel till som kan specka samtidig!
Jag föreslår att du säger vad du provat först, så att du slipper få en massa förslag du inte är intresserad av.tractrix skrev:Trots att de bockade, de fungerar inte!
Forst, jag vill saga att jag kan inte sa mycket av datorer.
jag ar en typisk all round anvandare, nar jag var ung, precis ENIAC hade gott i pension!
Tillbaks till amnet. har bockat Engelska, Svenska och Grekiska pa System, Administration, Language Sypport.Trots detta, kan inte skriva varken Svenska eller Grekiska. oavsett vilken kompination man gor med Ctrl/Alt/Alt Gr eller pilar, det gar helt enkelt inte att andra pa sprak.
jag ar en typisk all round anvandare, nar jag var ung, precis ENIAC hade gott i pension!
Tillbaks till amnet. har bockat Engelska, Svenska och Grekiska pa System, Administration, Language Sypport.Trots detta, kan inte skriva varken Svenska eller Grekiska. oavsett vilken kompination man gor med Ctrl/Alt/Alt Gr eller pilar, det gar helt enkelt inte att andra pa sprak.
Har för mig att det är en tvådelad konfiguration. Man ska både bocka av i listan och välja spåk i någon rullningslist nedanför, lyckas man ska uppdateringshanteraren kicka igång och ladda ner de filer som behövs. Kom inte på det nyss.
Om du har alla språken aktiverade, så kan du lägga till en liten applet i gnome-panelen, den visar vilket språk är aktivt just då. Du kan klicka på den för att byta språk. Kanske det hjälper.
jag valde aven pa rullgardinen de 2 spraken, men fortfarande kan inte komma fram varken de Grekiska eller Svenska bokstaver! Ist kommer pa Grekiska langst ner till hoger en lampa som sager pa Grekiska att det finns flera tillgangliga informationer! Tyvarr, jag kan inte forsta Era speciella ord, jag vet tex inte vad applet i gnome-panelen ar
- micke_nordin
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Ah, det är tangentbordslayouten som är problemet!tractrix skrev: Tillbaks till amnet. har bockat Engelska, Svenska och Grekiska pa System, Administration, Language Sypport.Trots detta, kan inte skriva varken Svenska eller Grekiska. oavsett vilken kompination man gor med Ctrl/Alt/Alt Gr eller pilar, det gar helt enkelt inte att andra pa sprak.
Gå på "System" → "Inställningar" → "Tangentbord" och välj fliken "Layouter". Där kan du lägga till layouter genom att trycka på plustecknet och även välja vilken som skall vara standard.
/Micke

Blandar ni inte ihop språkstöd och tangentbordslayouter nu? Jag kör tack och lov inte gnome så jag kan inte hjälpa i detalj.
Hej tractrix, och välkommen hit!
Hej tractrix, och välkommen hit!
nu plotsligt min kara ubuntu pratar Grekiska ist av Engelska och tyvarr kan jag inte det Grekiska data terminologi.
Jag tror att jag later en annan kunnig person installera de hatade fonsterna igen.
Jag tror att jag later en annan kunnig person installera de hatade fonsterna igen.
Lyckades att återställa huvudspråket till Engelska och tanget layout till Svenska och det verkar fungerar. Men inte lyckas att addera Grekiska.
Fråga: Varför hade tappat inställningar när jag bara startade om datorn?
Nästa fråga: kan inte "save as" bild eller vad som helst. På PDF det säger att disken är full, trots att det är inte det!
Fråga: Varför hade tappat inställningar när jag bara startade om datorn?
Nästa fråga: kan inte "save as" bild eller vad som helst. På PDF det säger att disken är full, trots att det är inte det!
- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
För att byta språk i datorn, språket i menyer och program: När du startar datorn och har kommit till inloggningsskärmen, klicka då nere till vänster på Alternativ och där kan man välja vilket av de installerade språken som man vill använda vid inloggningen. Det går lika bra att logga ut, välja språk och sen logga in igen.
För att enkelt välja mellan olika tangentbordslayouter finns det som tactrix säger en applet som ör väldigt smidig. Högerklicka på en tom yta i det grå fältet högst upp → Lägg till i panel så får du upp ett fönster, sök efter layout så borde du hitta en grej som i svenska versionen heter Tangentbordsindikator. Ta tag i den med musen och dra till önskat ställe i det grå fältet (uppe eller nere spelar ingen roll), sen kan man klicka där och välja vilket språk man vill ha på tangentbordet.
EDIT
För att kontrolera hur mycket som är ledigt på hårddisken, öppna en mapp, högerklicka en tom yta på den bakgrunden → Egenskaper där står det hur mycket som är ledigt.
På vilket sätt gjorde du installationen, är det kanske http://ubuntu-se.org/wiki/Guider/Instal ... 804Windows ?
För att enkelt välja mellan olika tangentbordslayouter finns det som tactrix säger en applet som ör väldigt smidig. Högerklicka på en tom yta i det grå fältet högst upp → Lägg till i panel så får du upp ett fönster, sök efter layout så borde du hitta en grej som i svenska versionen heter Tangentbordsindikator. Ta tag i den med musen och dra till önskat ställe i det grå fältet (uppe eller nere spelar ingen roll), sen kan man klicka där och välja vilket språk man vill ha på tangentbordet.
EDIT
För att kontrolera hur mycket som är ledigt på hårddisken, öppna en mapp, högerklicka en tom yta på den bakgrunden → Egenskaper där står det hur mycket som är ledigt.
På vilket sätt gjorde du installationen, är det kanske http://ubuntu-se.org/wiki/Guider/Instal ... 804Windows ?
Tyvarr, min dator har glomd igen Svenska spraket!! Har lamnat datorn pa hela natten, utan att saga till honom att gora nat, men pa morgonen hade andrat utseende, jag ser ikoner langs ner som hade aldrig sett tidigare och alla mappar som jag hade pa skrivbordet, fran orange farg har blivit graa.
Och som cherry i tortan, det star langst ner Program/Platser/System pa Svenska ist pa Engelska som det var igar!! Det finns inga troll i huset garanterat!
jag set ingenstans ordet Alternativ tyvarr!
Hade kollat tidigare pa kapacitet pa diskar, men det visade ALLTID samma sifra trots att jag laddade en del!!nar jag rensade, det envisades med att visa samma siffra igen! jag har 2 diskar, men det visade alltid en disk. men, sifran pa kapacitet det visade var hogre en en disk, kanske reknade bada som en?
Installationen gjordes fran en annan speciallist som jag tyvarr inte kan kontakta langre honom.
Och som cherry i tortan, det star langst ner Program/Platser/System pa Svenska ist pa Engelska som det var igar!! Det finns inga troll i huset garanterat!
jag set ingenstans ordet Alternativ tyvarr!
Hade kollat tidigare pa kapacitet pa diskar, men det visade ALLTID samma sifra trots att jag laddade en del!!nar jag rensade, det envisades med att visa samma siffra igen! jag har 2 diskar, men det visade alltid en disk. men, sifran pa kapacitet det visade var hogre en en disk, kanske reknade bada som en?
Installationen gjordes fran en annan speciallist som jag tyvarr inte kan kontakta langre honom.
jag kan inte ladda ner PDF
Det kommer en skylt som sager
operning 358bbc7c.pdf
There is not enough room on the disk to save /tmp/pw_okwzn.pdf.part.
Remove unnecessry files from the disk and try again, or try saving an a different location.
jag har rensat bort nagra G sist och rensat papperskorgen ocksa.
save as, fungerar inte heller om jag tex vill ladda ner en bild.
kan inte stanga av datorn fran avstangnings knappen, jag trycker pa den och sen forsviner och det kommer inte upp resten av avstangnings knappar.
ga tillbaks pil langs upp till vanster finns inte de 5 forsta minuterna nar jag startar datorn(gra)
ga fram pilen finns inte alls.(gra)
datorn kommer inte ihag visa losen som jag trycker att remember pa firefox
Alla bokmarks har forsvunnit
Allt detta hande efter jag har startat om datorn sedan linux instalerades, innan fungerade klantentfritt
Finns nat att gora eller aterga till fonsterna?
Det kommer en skylt som sager
operning 358bbc7c.pdf
There is not enough room on the disk to save /tmp/pw_okwzn.pdf.part.
Remove unnecessry files from the disk and try again, or try saving an a different location.
jag har rensat bort nagra G sist och rensat papperskorgen ocksa.
save as, fungerar inte heller om jag tex vill ladda ner en bild.
kan inte stanga av datorn fran avstangnings knappen, jag trycker pa den och sen forsviner och det kommer inte upp resten av avstangnings knappar.
ga tillbaks pil langs upp till vanster finns inte de 5 forsta minuterna nar jag startar datorn(gra)
ga fram pilen finns inte alls.(gra)
datorn kommer inte ihag visa losen som jag trycker att remember pa firefox
Alla bokmarks har forsvunnit
Allt detta hande efter jag har startat om datorn sedan linux instalerades, innan fungerade klantentfritt
Finns nat att gora eller aterga till fonsterna?
- Cadryc
Om du går till System → Admistration → Systemövervakare (eller vad det heter på engelska) Alternativt tryck Alt + F2 och skriv gnome-system-monitor
Välj sen fliken Filsystem
Där ser du en eller flera rader, kan du kolla i stapeln Katalog (gissningsfvis Folder på engelska) och skriva här så vi ser vad som står där, samt hur mycket som är Tillgängligt (available) OBS inte Ledigt (free)
Jag lägger in en bild där det är inringat det jag menar
Vad gäller språket, när du startat datorn och kommer till inloggningsskärmen i Ubuntu, så ska det finnas "Alternativ" eller "Options" nere i vänstra hörnet (kanske skiljer om man kör Kubuntu eller Xubuntu). Där kan man välja bland installerade språk, men man får välja före man loggar in
Välj sen fliken Filsystem
Där ser du en eller flera rader, kan du kolla i stapeln Katalog (gissningsfvis Folder på engelska) och skriva här så vi ser vad som står där, samt hur mycket som är Tillgängligt (available) OBS inte Ledigt (free)
Jag lägger in en bild där det är inringat det jag menar
Vad gäller språket, när du startat datorn och kommer till inloggningsskärmen i Ubuntu, så ska det finnas "Alternativ" eller "Options" nere i vänstra hörnet (kanske skiljer om man kör Kubuntu eller Xubuntu). Där kan man välja bland installerade språk, men man får välja före man loggar in
Hej igen
Angaende spraket, jag loggar inte in, ububtu oppnar sjalv.
Det lustiga ar att langst upp ar pa Engelska(som jag vill ha och det var fran borjan) och langst ner har kommit Svenska, jag vill ha det pa Engelska igen, som det var innan. Program kan jag inte oppna, eller Application som det var innan
Tillgangligt ar 0 bytes, anvant 107GiB, alltsa, det ena disken, var ar det andra disken? jag har 1st 120G, det som inte finns nanstans att se normal och 1st 320G som finns att se men det finns inte har!
Att se normal menar jag genom Platser.
Angaende spraket, jag loggar inte in, ububtu oppnar sjalv.
Det lustiga ar att langst upp ar pa Engelska(som jag vill ha och det var fran borjan) och langst ner har kommit Svenska, jag vill ha det pa Engelska igen, som det var innan. Program kan jag inte oppna, eller Application som det var innan
Tillgangligt ar 0 bytes, anvant 107GiB, alltsa, det ena disken, var ar det andra disken? jag har 1st 120G, det som inte finns nanstans att se normal och 1st 320G som finns att se men det finns inte har!
Att se normal menar jag genom Platser.
- Cadryc
Jag misstänker att du har ett Ubuntu som är installerat enligt http://ubuntu-se.org/wiki/Guider/Instal ... 804Windows
Ubuntu är alltså installerat inifrån windows, och ligger som en stor fil i windows, därför blir det lediga utrymmet i ubuntu inte lika mycket som det som finns på hårddisken. Det vore bra om du kom åt att kolla det som är på bilden ovan.
Angående språket, prova att klicka å avstängningsknappen uppe till höger, och välj sen Logga ut. Alternativt pröva att trycka Ctrl + Alt + Backspace (spara allt i alla program först) så ska du förhoppningsvis komma till inloggningsskärmen.
Ubuntu är alltså installerat inifrån windows, och ligger som en stor fil i windows, därför blir det lediga utrymmet i ubuntu inte lika mycket som det som finns på hårddisken. Det vore bra om du kom åt att kolla det som är på bilden ovan.
Angående språket, prova att klicka å avstängningsknappen uppe till höger, och välj sen Logga ut. Alternativt pröva att trycka Ctrl + Alt + Backspace (spara allt i alla program först) så ska du förhoppningsvis komma till inloggningsskärmen.
Det ar inte jag som har installerat detta, jag kan apsolut ingeting om datorer, det var en kompis till mig som var pa besok. Han kan en del vi kan saga...
Om jag minns ratt, han raderade alltihopa pa min dator, windows forsvan helt och hallet. han laddade Linux forst genom windows och sen raderade det.
Hur ska jag komma at bilden ovan? vad kan jag gora mer?
Nar jag trycker pa avstangnings knappen hander ingeting mer an att knappen forsvinner fran skarmen. Det kommer inga andra knappar fram, sa jag kan inte logga ut eftersom det dycker inget sadant knapp upp!
Det som ar INTE cool med detta ar att jag har tappat alla mina bookmarks och jag kan inte oppna mina typ excel filer som jag hade skrivit anteckningar och information till mina kunder.
Om jag minns ratt, han raderade alltihopa pa min dator, windows forsvan helt och hallet. han laddade Linux forst genom windows och sen raderade det.
Hur ska jag komma at bilden ovan? vad kan jag gora mer?
Nar jag trycker pa avstangnings knappen hander ingeting mer an att knappen forsvinner fran skarmen. Det kommer inga andra knappar fram, sa jag kan inte logga ut eftersom det dycker inget sadant knapp upp!
Det som ar INTE cool med detta ar att jag har tappat alla mina bookmarks och jag kan inte oppna mina typ excel filer som jag hade skrivit anteckningar och information till mina kunder.
- notwist
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Det låter inte som någon vidare bra vän det här, men om han är tillräckligt duktig kanske han kan hjälpa dig att felsöka eller åtminstone installera om Ubuntu från början igen?tractrix skrev:Om jag minns ratt, han raderade alltihopa pa min dator, windows forsvan helt och hallet. han laddade Linux forst genom windows och sen raderade det. (...) Det som ar INTE cool med detta ar att jag har tappat alla mina bookmarks och jag kan inte oppna mina typ excel filer som jag hade skrivit anteckningar och information till mina kunder.
För att slippa tappa dina bookmarks vill jag rekommendera addonen "foxmarks" till firefox.