Spara i terminalen? [LÖST]
- prafjessor
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Spara i terminalen? [LÖST]
Hej,
Med hjälp av Tilda använder jag mig av terminalen som ett anteckningsblock på skrivbordet. Jag undrar om det finns nåt sätt att spara dessa anteckningar jag gör till en textfil nånstans i hemkatalogen.
Ex: Jag sitter och jobbar vid min dator, kommer på att jag måste köpa mjölk. Skriver i terminalen: köp mjölk! När jag sedan stänger av mina program så står det i terminalen på skrivbordet: köp mjölk! Jag gör som terminalen säger. Men om jag skriver någon längre anteckning skulle jag vilja spara den utan att behöva klippa och klistra in den i OO eller i en textfil, utan bara ange ett kort kommando.
Är det möjligt?
Med hjälp av Tilda använder jag mig av terminalen som ett anteckningsblock på skrivbordet. Jag undrar om det finns nåt sätt att spara dessa anteckningar jag gör till en textfil nånstans i hemkatalogen.
Ex: Jag sitter och jobbar vid min dator, kommer på att jag måste köpa mjölk. Skriver i terminalen: köp mjölk! När jag sedan stänger av mina program så står det i terminalen på skrivbordet: köp mjölk! Jag gör som terminalen säger. Men om jag skriver någon längre anteckning skulle jag vilja spara den utan att behöva klippa och klistra in den i OO eller i en textfil, utan bara ange ett kort kommando.
Är det möjligt?
Senast redigerad av 1 prafjessor, redigerad totalt 7 gånger.
- Konservburk
Re: Spara i terminalen?
Jag vet inte riktigt om jag är med på vad du menar, men du kanske kan göra så här:
Vill du göra det lättare kan du skapa en enkel skalfunktion i din ~/.bashrc:
Sedan räcker det att skriva:
Kod: Markera allt
echo köp mjölk >>~/notes.txt
log()(echo "$*" >>~/notes.txt)
log köp mjölk
- prafjessor
Det var precis det här jag menade, stort tack.Konservburk skrev:Jag vet inte riktigt om jag är med på vad du menar, men du kanske kan göra så här:
Vill du göra det lättare kan du skapa en enkel skalfunktion i din ~/.bashrc:Kod: Markera allt
echo köp mjölk >>~/notes.txt
Sedan räcker det att skriva:Kod: Markera allt
log()(echo "$*" >>~/notes.txt)
log köp mjölk
Problem: kan man göra skalfunktionen "log()(echo "$*" >>~/notes.txt)" bestående? Nu funkar den bara så länge terminalen är på, när jag startar om den måste jag göra om processen. Jag har skrivit in "log()(echo "$*" >>~/notes.txt)" i terminalen som ett kommando, måste jag in i själva .bashrc och peta manuellt?
- Konservburk
Precis. Du måste lägga in den i ~/.bashrc (eller motsvarande) om du vill att den ska finnas när du startar en ny terminal.prafjessor skrev:Problem: kan man göra skalfunktionen "log()(echo "$*" >>~/notes.txt)" bestående? Nu funkar den bara så länge terminalen är på, när jag startar om den måste jag göra om processen. Jag har skrivit in "log()(echo "$*" >>~/notes.txt)" i terminalen som ett kommando, måste jag in i själva .bashrc och peta manuellt?
- prafjessor
Åh, nu funkade det perfekt. Tack så mycket!Konservburk skrev:Precis. Du måste lägga in den i ~/.bashrc (eller motsvarande) om du vill att den ska finnas när du startar en ny terminal.prafjessor skrev:Problem: kan man göra skalfunktionen "log()(echo "$*" >>~/notes.txt)" bestående? Nu funkar den bara så länge terminalen är på, när jag startar om den måste jag göra om processen. Jag har skrivit in "log()(echo "$*" >>~/notes.txt)" i terminalen som ett kommando, måste jag in i själva .bashrc och peta manuellt?
-
Re: Spara i terminalen? [LÖST]
Om du har oturen att jobba nånstans där tid är viktigt, så kan det vara praktiskt att tidsstämpla anteckningarna. T.ex så här:
log Berit ringde
log KillerApp.java färdig
blir i textfilen
2008-10-12 11:37 Berit ringde
2008-10-12 11:39 KillerApp.java färdig
[Ursäkta att jag svarar på en tråd som är [Löst]]
log () (echo "$(date '+%Y-%m-%d %H:%M') $*" >>~/notes.txt)
log KillerApp.java färdig
blir i textfilen
2008-10-12 11:37 Berit ringde
2008-10-12 11:39 KillerApp.java färdig
[Ursäkta att jag svarar på en tråd som är [Löst]]