Hej Ubuntu! - eller; varför är Ubuntu så kul?
Hej Ubuntu! - eller; varför är Ubuntu så kul?
Ja, varför är Ubuntu så kul?
För att man får uppdateringar varje dag?
För att det är så lätt att styla som man själv vill?
För att man kan konfigurera på djupet?
För att terminalen verkligen kan uträtta saker?
För att det INTE ligger nåt stort monopol bakom GNU/Linux?
För att ubuntu och programmen skapas av entusiaster?
För att man numer kan välja bort alla andra plattformar om man är villig att lära nytt? Som nån sa; varför kör du Ubuntu när du ändå bara vill köra dina windozeprogram i wine?
För att det finns 30.000 program att testa? 4-5 till varje ändamål?
För att man är nyfiken?
För att man känner sig lite unik? (ett tag till)
För att man numer kan välja bort alla andra plattformar om man är villig att lära nytt? Som nån sa; varför kör du Ubuntu när du ändå bara vill köra dina windozeprogram i wine?
För att man är nyfiken?
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Re: Hej Ubuntu! - eller; varför är Ubuntu så kul?
Jag antar att gratis är kulwebaake skrev:Ja, varför är Ubuntu så kul?
För att man är nyfiken?

Men låt oss säga att man nu var tvungen att köpa ett OS och Ubuntu (GNU/Linux) kostade lika mycket som M$ och Mac OS X
Är det ett självklart val att man hade valt Ubuntu då? Hur som helst "cash is king" och ubuntu är ju som sagt gratis

- Exry
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Det är kul, för mig därför att:
Det är gratis,
GNU/Linux *stoora frågande ögon* "Vad är det??" >Unik, även fast man själv är nybörjare
<
(Varför börjar man inte propagera för GNU/Linux och fri(are) programvara i skolan? En lärare sa till en annan elev att den skulle ladda ner office paketet för att denne inte hade det, varför skulle folk inte bara kunna använda t.ex. OpenOffice, grrrr??? I mina ögon tyder det på att de inte ens VET att det finns alternativ som är gratis...)
Hade Ubuntu kostat pengar hade jag förmodligen valt en annan dist. som var gratis. (Hade jag bara fått välja av de tre ovan nämnda så hade det nog blivit M$, antagligen för att jag inte hade kläckt idén med att testa något svindyrt nytt... :;P)
Det är gratis,
GNU/Linux *stoora frågande ögon* "Vad är det??" >Unik, även fast man själv är nybörjare

(Varför börjar man inte propagera för GNU/Linux och fri(are) programvara i skolan? En lärare sa till en annan elev att den skulle ladda ner office paketet för att denne inte hade det, varför skulle folk inte bara kunna använda t.ex. OpenOffice, grrrr??? I mina ögon tyder det på att de inte ens VET att det finns alternativ som är gratis...)
Hade Ubuntu kostat pengar hade jag förmodligen valt en annan dist. som var gratis. (Hade jag bara fått välja av de tre ovan nämnda så hade det nog blivit M$, antagligen för att jag inte hade kläckt idén med att testa något svindyrt nytt... :;P)
- WilhelmBerg
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
För att man skadeglatt bara kan ta och strunta i alla nya virus varningar.
Att man kan surfa på vilken webbsida som helst utan att få datorn nedlusad med spyware.
Att man kan surfa på vilken webbsida som helst utan att få datorn nedlusad med spyware.
Dator: Professional från ubox
2,2Ghz Intel Core2Duo
2Gb RAM 320+80 Gb HD
Nvida GeForce 8600GT
Hardy Heron 8.04
Det är lättare att fördöma än att vara ett föredöme.
2,2Ghz Intel Core2Duo
2Gb RAM 320+80 Gb HD
Nvida GeForce 8600GT
Hardy Heron 8.04
Det är lättare att fördöma än att vara ett föredöme.
Priset och virus/spyware hade jag glömt! Kanon!
Givetvis gäller väl det mesta av ovan sagda även andra distar.....
Givetvis gäller väl det mesta av ovan sagda även andra distar.....
För mig är det helt klart möjligheten att personifiera mitt operativsystem.
mitt operativsystem. Windows är ju som det är, visst, det går att konfigurera, men nästan alltid på bekostnad av stabilitet och processorbelastning. Ubuntu gör vad jag vill, när jag vill..
..som jag vill.
mitt operativsystem. Windows är ju som det är, visst, det går att konfigurera, men nästan alltid på bekostnad av stabilitet och processorbelastning. Ubuntu gör vad jag vill, när jag vill..
..som jag vill.
Det är precis min känsla också, men samtidigt delar man ju det med t ex detta fina forum, som jag också glömt att nämna.
Ett ord:
FRIIIHEEEET!!!!
Plus att det är gratis.
FRIIIHEEEET!!!!
Plus att det är gratis.
- HOLMEN
- Fadder
- Kontakt:
För mig är det så mycket ifrån flera världar.
Det är att jag kan modifiera det, det är fritt som i freedom, APT, mjukvaran, stabilitet, ögongodis, prestandan, Terminalen. Det känns som att jag har helt andra möjligheter.
Men det är också med filosofin. I am because we ARE. Jag får och jag ger. Man är en del av något större.
Att det är gratis skiter jag nog i. Hade Ubuntu kostat hade jag troligtvis pirattankat det och hade jag gillat det mer än något annat jag tankat så hade jag köpt det.
Inte nog med detta så är det udda. Jag vill inte gå i mainstream, jag har inte modekläder på mig - jag är en tönt, jag är egen, jag är jag och jag använder Ubuntu!
Det är att jag kan modifiera det, det är fritt som i freedom, APT, mjukvaran, stabilitet, ögongodis, prestandan, Terminalen. Det känns som att jag har helt andra möjligheter.
Men det är också med filosofin. I am because we ARE. Jag får och jag ger. Man är en del av något större.
Att det är gratis skiter jag nog i. Hade Ubuntu kostat hade jag troligtvis pirattankat det och hade jag gillat det mer än något annat jag tankat så hade jag köpt det.
Inte nog med detta så är det udda. Jag vill inte gå i mainstream, jag har inte modekläder på mig - jag är en tönt, jag är egen, jag är jag och jag använder Ubuntu!
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Tycker jag var en utomordentligt trevlig lista att läsa. Jag kan inte annat än att hålla med om samtliga punkter. Tack!webaake skrev:Ja, varför är Ubuntu så kul?
För att man är nyfiken?

>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
- kollektivist
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
- Kontakt:
För mig är det konfiguerationen mest. Sen jag skaffade linux har jag blivit oerhört kräsen för hur saker ser ut och framförallt vilka program jag använder. På winodws var det att jag använde opera som webbläsare, winamp till musik och anteckningar för att skriva. Här har jag testat minst 30 olika musikprogram och har fortfarande inte hittat det rätta. Använder dock mocp för tillfället. Har gått igenom alla terminalbaserade msn-klienter som i stort sett går att hitta för att testa mig fram (slutade med att använda bitlbee). Och så har det fortsatt med alla sorters program. Det är väldigt enkelt att installera och sen ta bort och därför är det värt att göra så.
Sen är det ju skönt att slippa kommersiell programvara (t.ex att det är reklam inbyggt i msn-klienten i windows). Även om användarbasen är väldigt bred för just ubuntu finns det alltid kluriga problem man kan lösa, med hjälp av _villiga_ andra. Det sociala är helt enkelt en väldigt viktig del i vad som är kul med ubuntu.
Sen är det ju skönt att slippa kommersiell programvara (t.ex att det är reklam inbyggt i msn-klienten i windows). Även om användarbasen är väldigt bred för just ubuntu finns det alltid kluriga problem man kan lösa, med hjälp av _villiga_ andra. Det sociala är helt enkelt en väldigt viktig del i vad som är kul med ubuntu.
- farmfield
- Kontakt:
Till listan tycker förresten jag man kan lägga till att Compiz-Fusion är bland det häftigaste EVER - t.o.m. på den nivån att jag tror bara det i sig självt har påverkat en massa folk att testa GNU/Linux. Folk är 'suckers' för det flashiga lull-lull'et i operativsystemen! 
Jag vill sen halvt som halvt OT tillägga att jag tycker alltid det är tråkigt medmjukvarupatent och tyckte i synnerhet det var tråkigt att läsa att Apple nu hade fått patent på vissa saker i 'docken' eftersom det drar av från det där med att få allt att se ut som man vill.
Sen att jag själv aldrig har kört, har velat eller ens kommer att vilja ha en 'dock' i Ubuntu (GNU/Linux) är skit samma, men jag, som er ovan, tycker det är så över-kanon-bra att man kan få det att se ut precis som man vill. Vilket ju ett sånt patent som ovan beskriver hindrar. Och vilket ju såklart suger.
OT nummer tre blir frågeställningen huruvida man så småningom kommer att kunna anpassa GUI så mycket att man kommer kunna flytta fönsterknapparna, nu i Ubuntu som i Windows uppe i höger hörn, till vänster som i OS X? Inte för att jag själv skulle bry mig mer än att det hade varit ytterligare ett sätt att förändra precis som man vill vilket ju som sagt är så över-kanon-bra.

Jag vill sen halvt som halvt OT tillägga att jag tycker alltid det är tråkigt medmjukvarupatent och tyckte i synnerhet det var tråkigt att läsa att Apple nu hade fått patent på vissa saker i 'docken' eftersom det drar av från det där med att få allt att se ut som man vill.
Sen att jag själv aldrig har kört, har velat eller ens kommer att vilja ha en 'dock' i Ubuntu (GNU/Linux) är skit samma, men jag, som er ovan, tycker det är så över-kanon-bra att man kan få det att se ut precis som man vill. Vilket ju ett sånt patent som ovan beskriver hindrar. Och vilket ju såklart suger.
OT nummer tre blir frågeställningen huruvida man så småningom kommer att kunna anpassa GUI så mycket att man kommer kunna flytta fönsterknapparna, nu i Ubuntu som i Windows uppe i höger hörn, till vänster som i OS X? Inte för att jag själv skulle bry mig mer än att det hade varit ytterligare ett sätt att förändra precis som man vill vilket ju som sagt är så över-kanon-bra.

- ZX Spectrum
Finns en sak till. Jag använder Ubuntu för att jag är mer konstruktiv där. Saker och ting blir snabbare gjorda än i Windows.webaake skrev:Ja, varför är Ubuntu så kul?
För att man är nyfiken?
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
- ZX Spectrum
Tänkte på en sak. Jag tycker att Ubuntu är rena julaftonen med nya roliga program att titta på nonstop.
Varför tycker då mina datorkompisar att jag är en udda typ som inte förstår mitt bästa och använder Windows Vista?
Varför tycker då mina datorkompisar att jag är en udda typ som inte förstår mitt bästa och använder Windows Vista?
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
- farmfield
- Kontakt:
För att dom flesta utgår ifrån att 'massan' gör rätt. Nästa gång ni tar några öl, ta upp frågeställningen, lyssna på den förmodat felaktiga förklaringen, avvakta till den är klar och avsluta debatten med en illustrerande berättelse om hur lämlar ibland kör det racet och hur det kan gå.ZX Spectrum skrev:Tänkte på en sak. Jag tycker att Ubuntu är rena julaftonen med nya roliga program att titta på nonstop.
Av vilken anledning hör man det där så ofta i amerikansk film och/eller tv, föräldern som säger nåt i stil med -"So if your friends jumped of a roof you would do it too?" - har aldrig hört det av nån förälder här lustigt nog, hehe, men grejen är som sagt rätt överförbar i en situation som ovan beskriven...
Jag har ju en polare som sedan han testade vid min Mac för nåt halvår sen, tydligen första gången han tittat på OS X ordentligt, spenderat mängder med timmar med att få sitt XP att se ut som OS X. Sen, efter han sett mig hålla på i Linux, har han såklart också installerat typ cube-desktop eller liknande för att få 'Compiz'. Ni kan bara ana hur slö hans burk är av att köra det här lull-lullet ovanpå ett redan snäppet för tungt system sett till hans typ 4 år gamla burks prestanda. Jag har erbjudit mig att göra hans gamla sunkiga XP-burk till en monster av rang gällande prestanda & flashighet genom att smaska in Ubuntu & hjälpa honom få till allting perfekt - killen totalvägrar såklart eftersom XP är bäst, speciellt hans söndermeklade XP då. Holy moly.
- HenrikAn
Som småbarnsförälder och moraliskt föredöme tycker jag det är skönt att använda ett operativsystem som inte uppmuntrar till olagligheter. (Jag menar, hur många privatägda windowsburkar har ni sett eller hört talas om som t.ex inte innehåller "stulen" programvara?)
Senast redigerad av 1 HenrikAn, redigerad totalt 13 gånger.
The Net interprets censorship as damage and routes around it.
- John Gilmore
- John Gilmore
- Osprey
- Kontakt:
Ja med tanke på att Microsoft själva har stulit/kopierat rätt mycket så borde det vara rätt få...HenrikAn skrev: (Jag menar, hur många privatägda windowsburkar har ni sett eller hört talas om som t.ex inte innehåller "stulen" programvara?)

Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Bara en reflektion...HenrikAn skrev:Som småbarnsförälder och moraliskt föredömme tycker jag det är skönt att använda ett operativsystem som inte uppmuntrar till olagligheter. (Jag menar, hur många privatägda windowsburkar har ni sett eller hört talas om som t.ex inte innehåller "stulen" programvara?)
Och som det moraliska föredöme du är, har du förstås aldrig plockat ner musik eller film via Torrents?
Torrent finns ju förinstallerat i disten, och det används knappast i 1a hand för att plocka hem på "laglig väg...
/Peter
- HenrikAn
Tror det är fel tråd att börja diskutera det. Men det är kanske många som tycker så, ungefär som att har man felparkerat kan man lika gärna rycka en handväska?peswe skrev:Bara en reflektion...HenrikAn skrev:Som småbarnsförälder och moraliskt föredömme tycker jag det är skönt att använda ett operativsystem som inte uppmuntrar till olagligheter. (Jag menar, hur många privatägda windowsburkar har ni sett eller hört talas om som t.ex inte innehåller "stulen" programvara?)
Och som det moraliska föredöme du är, har du förstås aldrig plockat ner musik eller film via Torrents?
Torrent finns ju förinstallerat i disten, och det används knappast i 1a hand för att plocka hem på "laglig väg...
/Peter

The Net interprets censorship as damage and routes around it.
- John Gilmore
- John Gilmore
- farmfield
- Kontakt:
Världen är inte svart & vit. Tänk en maffiaboss som kämpar för att sitt barn inte skall bli som han. Gör han fel då?peswe skrev:Bara en reflektion...
Märklig inställning.
Tillägg: Och nej, jag har inga bevis på att HenrikAn är en maffiaboss, bara en misstanke.