Installation av Ubuntu på hårddisk med Win XP
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Installation av Ubuntu på hårddisk med Win XP
Jag ville testa Ubunto för en tid sedan. Jag vill redan nu påpeka att jag är total nybörjare på Linux så jag kan ingenting om detta OS I min dator har jag två hårddiskar varav den ena har Win XP. På något sätt klantade jag till det och tog ur fel hårddisk vid installationen så att Ubuntu hamnade på XP-disken. Efter att ha kört Ubuntu ett tag så ville jag starta XP igen och nu började problemet. Jag satte in en ny disk och ominstallerade Windows, startade det och försökte hitta den tidigare disken, den som nu Ubuntu finns på. Enhetsbeteckningen är borta men vad jag tror så finns datan kvar. Finns det något enkelt sätt att kopiera över datan till den nya disken?
Re: Installation av Ubuntu på hårddisk med Win XP
Välkommen!
När man installerar Windows så skriver Windows egna (Hänslyslösa) bootloader över den bootloader som Ubuntu använder (GRUB heter den) och därför kan du bara starta Windows. Att reparera GRUB är ganska enkelt. Du kan läsa om det här:
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=93&t=3965
Och anledningen till att partitionen med Ubuntu inte har blivit tilldelad en enhetsbetäckning i Windows beror på att Windows inte känner igen filsystemet och ser denna partition som en "okänd". Om du valde filsystemet Ext3 för Ubuntu finns det ett litet program här för Windows som gör att du får stöd för filsystemet under Windows.

När man installerar Windows så skriver Windows egna (Hänslyslösa) bootloader över den bootloader som Ubuntu använder (GRUB heter den) och därför kan du bara starta Windows. Att reparera GRUB är ganska enkelt. Du kan läsa om det här:
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=93&t=3965
Och anledningen till att partitionen med Ubuntu inte har blivit tilldelad en enhetsbetäckning i Windows beror på att Windows inte känner igen filsystemet och ser denna partition som en "okänd". Om du valde filsystemet Ext3 för Ubuntu finns det ett litet program här för Windows som gör att du får stöd för filsystemet under Windows.

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
-
Tack för svar. Kan jag kolla vilket filsystem som installerades? Om det inte är Ext3, går det att då att senare installera detta? Jag är lite försiktig att göra alltför mycket med hårddisken eftersom jag har en hel del data kvar på den som jag tyvärr inte har kopierat. 

Om du inte vet vilket du har är det med all sannolikhet Ext3. Om man ska byta filsystem lär man formatera partitionen innan.
Mitt råd är väl att reparera GRUB innan du gör något annat.
Mitt råd är väl att reparera GRUB innan du gör något annat.

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
-
Jag kanske var lite otydlig i mitt första inlägg, GRUB går fint att starta, det är Windows startsystem är överskrivet. I Ubuntus filsystem finns en partition som är oläsbar, antar att det är Windowspartitionen. Systemet hittar en mängd data men det känner inte av filstorlekar m.m