eeepc ? Ubuntu ...

lars.modig
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

eeepc ? Ubuntu ...

Inlägg av lars.modig »

Hej

Det här är kanske helt fel forum, men jag gör ett försök att få svar på några frågor...

Min stationära har crashat (se annan tråd i detta forum) och för att slippa sitta med jobb datorn funderar jag på en eeepc tills jag har möjlighet att göra nåt åt den stationära. Men jag har som sagt några frågor.

eeebuntu (http://www.eeebuntu.org) och eller ubuntu-eee (http://www.ubuntu-eee.com) hur är de kopplade till ubuntu? Är man säker på att en av dem kommer hålla uppdaterings sekvensen säkrare har de något med Canonical att göra ? Några för/nackdelar med nån (en org adress är ju annars alltid tecken på den sanna vägen :))

Kan man köra alla program på eeepc som jag kan köra i en normal ubuntu release? Mao lägg till / ta bort program är den länkad till packages.ubuntu.com på något sett ?
Kan man kompilera källkod med make install ... osv ? Kan man köra deb paket?

Kan man köra virtualbox och ha vdi filen på ett usb så att man tex kör xp från usb minne? Om, kan då xp komma åt de andra usb kontakterna så att man kan skriva ut till en windows printer (dvs till en vanlig printer via windows drivers)?

Om/ När jag får rätsida på min stationära kan jag då komma åt min /home mapp från eeepc'n och tex lyssna på mp3 som ligger på den eller spara och läsa dokument från den platsen. Hur gör man i så fall (länk till how to ? ). Kan jag även komma åt den stationära home mappen när jag inte är hemma. dvs sitter på ett annat nätverk?

Tack för hjälpen...

Mvh Lars

p.s. min stationära hittar inte hårdisken överhuvudtaget (syns inte ens i BIOS), då bör det väl inte vara sector fel eller liknande utan nåt mer "elektroniskt" Ja o så går inte ubuntu live skivan att köra, behöver den en hårdisk ?

d.s.
Användarvisningsbild
nixy

Re: eeepc ? Ubuntu ...

Inlägg av nixy »

Tjena

Jag har en EeePC 701, och vanliga Ubuntu, speciellt Intrepid Ibex (fr.o.m. beta-versionen), funkar jättebra på den. Det tar ca en minut att starta upp systemet, men därefter funkar det grafiska helt ok, och jag kan installera program som vanligt från Ubuntus förråd.

Med en nyare EeePC som t.ex. 901:an, borde systemet funka ännu snabbare, och om du planerar använda Virtualbox för att köra andra operativsystem parallellt, då bör du kanske köpa och installera ett större minne. Jag köpte en 2GB minnesmodul, och ett 16 GB SDkort som extra disk, men jag använder inte EeePC för virtualisering (den är nog liksom inte tänkt för det ;) )

Om du vill dela ut en mapp på ditt lokala nätverk högerklickar du bara på mappen och väljer "Utdelningsalternativ". Därefter hjälper systemet dig att installera t.ex. samba (smb) för windowsutdelningar.

Om du vill komma åt en mapp som finns i ett lokalt nätverk från ett externt nätverk (t.ex. internet) kanske du ska leta efter instruktioner för ssh, vnc, ftp, eller vpn.

Vad gäller din hårddisk kanske du bör ställa frågan i en diskussionstråd om hårdvara, eller åtminståne beskriva vad det är för en disk och hur gammal den är.
Senast redigerad av 2 nixy, redigerad totalt 9 gång.
ipix
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av ipix »

Om du inte ser disken i bios så är det antagligen kertskortet det är fel på eller moderkortet i datorn, har du testat med någon annan disk?
om du har en identisk hårddisk så kan det ibland gå att byta kortet och få igång den igen, men då måste du kolla noga så att det stämmer med kretsar och rev på mönsterkortet o.s.v.
lars.modig

Inlägg av lars.modig »

Jag har en EeePC 701, och vanliga Ubuntu, speciellt Intrepid Ibex (fr.o.m. beta-versionen), funkar jättebra på den.
Va kul! Har läst på nätet att det ska vara massa problem om man installerar "normala" Ubuntu. Trådlöst nätverk funkar inte m.m. Så fungerade allt för dig "out of the box"? Special knappar? I så fall väntar jag nog några dagar tills Ibex finns ute... Har du gjort nåt för att minimera skrivandet till HDD? Har läst om att SSD disken har en begränsad livstid så att man kan ta bort log filer och lite sådant dels för att spara plats, men också för att minimera slitaget på disken.
Såg även en recension av nån att han tyckte att eeepc'n skrev så långsamt till SSD HDD att han fortsatte att köra sin laptop. Tycker det låter konstigt med tanke på att ett SSD innehåller ju inga rörliga delar och borde ju vara snabbare att adressera då... Har du upptäckt att den é seg ?

När det gäller virtualbox så tänkte jag lägga vdi filen på ett usb, men har inte använt vb (bara kört lite wmware förut) så kommer vb skriva till HDD'n också, eller nöjer den sig med att skriva till vdi filen?
Om du inte ser disken i bios så är det antagligen kertskortet det är fel på eller moderkortet i datorn, har du testat med någon annan disk?
Har inte haft tid att göra nåt med den burken faktiskt, men jag lutar väl åt det med... Det konstiga är bara att det uppkom när jag höll på att installera just virtualbox och i den vevan råkade installera paket även för server och 386 (alltså inte bara generic). Kan det ha nåt med saken att göra ? Det var ju det jag trodde först innan jag upptäckte att hela hårdisken "var borta"...

mvh

Lars
Användarvisningsbild
nixy

Inlägg av nixy »

Har läst på nätet att det ska vara massa problem om man installerar "normala" Ubuntu. Trådlöst nätverk funkar inte m.m. Så fungerade allt för dig "out of the box"?
Verkar inte vara några problem längre. Det trådlösa funkar bra; både nätverk och bredband.
Special knappar?
Dom funkar, och även "hibernation" (dvs att skärmen släcks när man viker ihop datorn, och tänds igen när man viker upp den).

Har du gjort nåt för att minimera skrivandet till HDD? Har läst om att SSD disken har en begränsad livstid så att man kan ta bort log filer och lite sådant dels för att spara plats, men också för att minimera slitaget på disken.
Nä, inte efter att ha läst ett bra argument som menar att det är onödigt: http://wiki.eeeuser.com/ssd_write_limit

Har du upptäckt att den é seg ?
Njae, ibland är Firefox seg, speciellt på sidor som visar mycket reklam, men det behöver ju inte bero på datorn.

När det gäller virtualbox så tänkte jag lägga vdi filen på ett usb, men har inte använt vb (bara kört lite wmware förut) så kommer vb skriva till HDD'n också, eller nöjer den sig med att skriva till vdi filen?
Man väljer plats för vdi, och även om jag själv anvvänder VB på min arbetsdator, och har vdi på dom lokala diskarna, så verkar det rimligt att det även funkar att välja en plats på en USBdisk.

EDIT. ..efter en "delvis uppdatering" igår funkar inte mitt tangentbord, och jag kan därmed inte logga in. :( ..Så det är förmodligen klokt att vänta tills den officiella releasedagen av Intrepid Ibex.

EDIT2. ..hehe nu funkar allt igen. :)
Senast redigerad av 1 nixy, redigerad totalt 12 gånger.
lars.modig

Inlägg av lars.modig »

0k, jag väntar... Men kan du göra en kortfattad beskrivning hur du installerade? Har läst alla möjliga olika sätt på nätet.
Mvh Lars.
Användarvisningsbild
nixy

Inlägg av nixy »

Ja det finns flera sätt, men det enklaste, tycker jag, är denna:

1. Formatera en usb-sticka (>1GB...). Använd t.ex. gparted (finns i förråden) och välj Fat32 som filsystem.
2. Hämta och installera unetbootin. Finns som .deb-fil: http://unetbootin.sourceforge.net/
3. Hämta ISO-filen med Ubuntu
3. Starta unetbootin, välj "ISO", leta upp ISO-filen som du hämtade, välj USB-stickan (vanligtvis "/dev/sdc1"), och kör igång kopieringen (tar bara några sekunder).

Sedan är det bara att placera stickan i EeePCn, starta upp datorn, och när skärmen visar den gråa Asus EeePC-sidan trycker du på Esc-knappen. I menyn som dyker upp kan du välja att starta upp systemet från USB-stickan. Därefter är allt som vanligt: du kan fortsätta köra systemet "live", eller installera till hårddisken.
thpe4

Inlägg av thpe4 »

Jag har en Asus eee-box med 2 GB RAM som jag kör vanliga Ubuntu 8,04 på.
Det trådlösa funkar inte, men då jag inte har behov av att få igång det så har jag inte grejat med det heller. Hur som helst så är det en trevlig och tyst liten burk. Jag har den kopplad till min platt-tv för att spela musik och film på.
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Johnny Rosenberg »

Jag kör Ubuntu Eee på en Eee PC 900 (svensk) och det fungerar ju. Största fördelen är att när jag använder min vanliga slöa laptop, så upplever jag den som otroligt snabb jämfört med Eee… det upplevde jag aldrig innan.

Min upplevelse är att Eee 900 är seg som snor, särskilt när man kör OpenOffice.org 2.4.1 på den. Jag upplevde Xandros, både i Advanced mode och Easy mode, som betydligt snabbare, trots att den var utrustad med OpenOffice.org 2.0.4, som jag har fått för mig normalt är ännu segare än 2.4.1.

Men visst, min vanliga laptop SKA vara snabbare (1.6 GHz, dubbelkärna, 2 GiB), jag tycker bara att skillnaden är lite väl stor…

Zzz-knappen ger alltid felmeddelande med Ubuntu Eee (om jag inte första gången klickar i ”Visa inte detta igen”) om att den misslyckades med att inta sova-läget, men det ser ändå oftast ut som att den lyckades… Dock går den inte alltid att starta upp igen efteråt utan att man tvingar den å det brutalaste (hålla power on-knappen nere lääääänge) och detta händer kanske ungefär en gång av 10 eller så. Detta fungerade utmärkt med det annars så urusla Xandros som jag verkligen hatar riktigt mycket (mest för att de infört dumheter som att kalla externa enhteter för D: och så vidare, hur dumt får det bli???).

Har funderat på att testa Pupeee, som jag för skojs skull testade i min vanliga laptop, och där var det verkligen blixtsnabbt! Det var helt otroligt, måste jag säga, men jag har ju inte testat allt man kan testa, i och för sig. Jag har dock inte orkat installera det på Eee än.
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

IEEE 1541 - binära prefix
ISO 8601 - datum och tid
lars.modig

Inlägg av lars.modig »

Jag kör Ubuntu Eee på en Eee PC 900 (svensk) och det fungerar ju. Största fördelen är att när jag använder min vanliga slöa laptop, så upplever jag den som otroligt snabb jämfört med Eee… det upplevde jag aldrig innan.
Jaha... det lät ju trist. Jag hade ju just tänkt mig en 900 med Ubuntu 8.10... Tycker det ser jätte bra ut på youtube. Men jag kan ju ställa en annan fråga då också. Har läst att 900:an har "multi mouse touch pad" (så att man bla kan zooma som i ipod touch & iphone, och man scrollar både horisontellt & vertikalt mha av att dra två fingrar på styr plattan), har ubuntu stöd för detta?

Mvh Lars
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Johnny Rosenberg »

lars.modig skrev:
Jaha... det lät ju trist. Jag hade ju just tänkt mig en 900 med Ubuntu 8.10... Tycker det ser jätte bra ut på youtube. Men jag kan ju ställa en annan fråga då också. Har läst att 900:an har "multi mouse touch pad" (så att man bla kan zooma som i ipod touch & iphone, och man scrollar både horisontellt & vertikalt mha av att dra två fingrar på styr plattan), har ubuntu stöd för detta?

Mvh Lars
Bra fråga. Av de finesser du nämner brukar jag bara använda vertikalskrollning med två fingrar och det fungerar utmärkt. Har ej provat horisontalskrollning och vet inte i vilket eller vilka program zoom med två fingrar ska fungera. Program där jag kan tänka mig att denna finess kan vara vettig är ju i så fall i GIMP, men den har man ju plockat bort från Ubuntu Eee och jag har inte brytt mig om att installera den heller, så jag ändå inte har tänkt mig att använda maskinen till sådant; det gör jag i så fall i min större laptop eller i den stationära maskinen (båda med Ubuntu 8.04 för närvarande, snart 8.10).

Men som sagt, vanlig vertikalskrollning fungerar med två fingrar, kanske även de andra varianterna du nämner, men det har jag som sagt inte provat.

J.R.
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

IEEE 1541 - binära prefix
ISO 8601 - datum och tid
Användarvisningsbild
nixy

Inlägg av nixy »

Jag använder horisontell och vertikal bläddring på min 701:a med Ubuntu 8.10, och kan således bläddra vertikalt och horisontellt. Det går att aktivera båda under inställningarna för mus och pekplatta. Men jag vet inte hur man fixar en sån där iPhone-liknande bläddring (t.ex. så att man zoomar in i ett dokument genom att stryka två fingrar ifrån varandra). Kanske funkar på nyare modeller?
Användarvisningsbild
Dagon^
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Dagon^ »

Om du vill skaffa dig en EEE så kan du mer än gärna följa guiden jag översatt -> http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=54&t=33364
Den funkar alldeles utmärkt för EEE också då det sitter ungefär samma saker i Aspire'n som i EEE'n.
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"