Fungerar några av dessa paket med Ubuntu? [LÖST]

tosif
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Fungerar några av dessa paket med Ubuntu? [LÖST]

Inlägg av tosif »

Hej.

Jag har just installerat Ubuntu och för det mesta så tror jag att det går bra.
Jag har lyckats installera några paket osv.

Min fråga är: Fungerar några av dessa paket med Ubuntu, isåfall hur installerar man den?

Kanske skall lägga till att mitt system är:
AMD Athlon 2800+:
2 GB RAM ...

Tack på förhand.
Senast redigerad av 1 tosif, redigerad totalt 5 gånger.
palle-kuling
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Fungerar några av dessa paket med Ubuntu?

Inlägg av palle-kuling »

Svårt att säga. Det är ju inga "paket", utan förmodligen binära filer eller kod som skall kompileras. I vilket fall som helst så kan det bli lite komplicerat.
Jag kunde inte ladda hem det, så jag har ingen aning.

Är det binära filer antar jag att det finns något script där som installerar filerna, är det kod, så brukar det ju vara det vanliga "./configure; make; sudo make install".
Som alltid när det gäller saker som skall installeras manuellt, så måste man ju veta vad för "requirements" det finns på systemet för att det skall funka. Det fixar ju normalt sett ett "paket" åt en.

"Prepare to get your hands dirty", som man skulle sagt på engelska.
MER MAKT TILL MIG! JAG BESTÄMMER!
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

Det verkar vara rena binära filer som man kan köra direkt (om man litar på utgivaren). Ladda t.ex. ner mpcs_0.8k_rc13o_i386_pc_linux.bz2, packa upp den genom att dubbelklicka och lägg filen mpcs_0.8k_rc13o_i386_pc_linux på något lämpligt ställe. Högerklicka på filen och bocka för "tillåt körning av filen som ett program" i rättighetsinställningarna.
tosif

Inlägg av tosif »

Lars skrev:Det verkar vara rena binära filer som man kan köra direkt (om man litar på utgivaren). Ladda t.ex. ner mpcs_0.8k_rc13o_i386_pc_linux.bz2, packa upp den genom att dubbelklicka och lägg filen mpcs_0.8k_rc13o_i386_pc_linux på något lämpligt ställe. Högerklicka på filen och bocka för "tillåt körning av filen som ett program" i rättighetsinställningarna.
Jag gjorde det men det händer inget.

om jag öppnar filen i WordProcessor så ser den ut såhär (en litten del):

ELF####################P�##4###D�######4# ###(#########4###4�##4�##�###�####################�###�###########################�###�##�r##�r##############�r##�###�###�###################@�##@###@###�###�###############(###(�##(�## ### ###########Q�td############################/lib/ld-linux.so.2##############GNU#################a###j###########E###c#######0###############-#######R###N#######F###C###########8###9###(#######################>###@###d#######]###########[###b###Q###W###I###_###########f#######e###########\###<#######
###B###=#######/###J#######h###A###!#######a###X#######5###############O###Y###########U###7#######H###g###############T#######$###L###########################i###&###########^#######P########################################################################### ###########################################################
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

Jo, det är en ELF-fil (motsvarande EXE-fil på DOS/WIndows). Om du har klickat för att den är körbar ska du kunna dubelklicka på den för att starta. Du kan testa att starta det från terminalen istället, det kan eventuellt intressanta felmeddelanden. Om den ligger i hemkatalogen kan du köra kommandot ./mpcs_0.8k_rc13o_i386_pc_linux, annars blir det /sökväg/till/katalogen/mpcs_0.8k_rc13o_i386_pc_linux.
tosif

Inlägg av tosif »

Lars skrev:Jo, det är en ELF-fil (motsvarande EXE-fil på DOS/WIndows). Om du har klickat för att den är körbar ska du kunna dubelklicka på den för att starta. Du kan testa att starta det från terminalen istället, det kan eventuellt intressanta felmeddelanden. Om den ligger i hemkatalogen kan du köra kommandot ./mpcs_0.8k_rc13o_i386_pc_linux, annars blir det /sökväg/till/katalogen/mpcs_0.8k_rc13o_i386_pc_linux.
Så var det.

Tack för hjälpen.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"