Full Circle Magazine till tryck!

Nyheter i datorvärlden.
Användarvisningsbild
upnorth

Full Circle Magazine till tryck!

Inlägg av upnorth »

Japp, Föreningen Ubuntu Sverige ska kolla på möjligheten att trycka en pappersvariant av pdf-tidningen http://fullcirclemagazine.org/ :)

Har idag pratat med redaktionen och vi har deras godkännande att trycka och sälja deras utbud till självkostnadspris i vår internetbutik och på olika utställningar. Vi kommer att skicka ut offerter till olika tryckerier för att bilda oss en uppfattning om vad vi har råd att börja med, det blir nämligen en mindre upplaga för att testa efterfrågan och hur den faktiskt blir i tryckt form.

Det är orginalversionen på engelska vi kommer att använda då ingen hittills översatt tidningen till svenska, men vi tror inte att språket kommer att vara något problem med tanke på hur otroligt bra innehåll denna ideellt producerade tidning har i varje nummer.

Förhoppningsvis kan vi erbjuda nummret med Ubuntu Linux 8.10 direkt efter att de släpper det O0

För den som vill se vad jag pratar om kan ni ladda ner alla hittills släppta nummer här: http://fullcirclemagazine.org/downloads/
Senast redigerad av 1 upnorth, redigerad totalt 4 gånger.
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Re: Full Circle Magazine till tryck!

Inlägg av andol »

Nice!

Halva charmen med tidningar är ju just att man kan läsa dem utan att sitta framför datorn :)
KiviE
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av KiviE »

andol skrev:Nice!

Halva charmen med tidningar är ju just att man kan läsa dem utan att sitta framför datorn :)
Kan inte hålla med mer. Tidningar och böcker gör sig bäst i handen och inte på en datorskärm.

Har nu inte läst tidningen men om den kommer i tryckt form är det nog inte helt osannolikt att jag köper en om priset inte blir för mycket =)
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av HakanS »

Bli inte förvånad om kostnaden för tryck kommer att ligga på 80 kr/ex.
Undrar hur många som kommer att köpa den för det priset.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

HakanS skrev:Bli inte förvånad om kostnaden för tryck kommer att ligga på 80 kr/ex.
Undrar hur många som kommer att köpa den för det priset.
Svårt att veta om man inte provar alls.

Som sagt:
Vi kommer att skicka ut offerter till olika tryckerier för att bilda oss en uppfattning om vad vi har råd att börja med, det blir nämligen en mindre upplaga för att testa efterfrågan och hur den faktiskt blir i tryckt form.
Användarvisningsbild
HenrikAn
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av HenrikAn »

Mycket bra idé!
Om priset gör att det blir genomförbart så kan vi kanske börja fundera på svensk översättning?
Kanske i alla fall av vissa delar av varje nummer, insändare och så kan vara kvar på engelska men t.ex intressanta guider och recensioner översätts.

Jag har tittat lite på möjligheterna att översätta tidningen förut men har stött på två problem (jaja, jag vet att det är själva översättandet som egentligen är det stora jobbet):
- Scribus är inte helt enkelt att bara börja redigera i. Men det är kanske bara jag som är trög...
- Fonten som används innehåller (innehöll?) inte svenska tecken.
The Net interprets censorship as damage and routes around it.
- John Gilmore
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

80 kr/st låter saftigt? Jag känner en kille (Privatperson) som lät trycka en egen tidning (Ingen aning vart?) han hade och han sålde dom för 25 kr/st. Så det bör väl kunna gå att komma billigare undan?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Hund skrev:80 kr/st låter saftigt? Jag känner en kille (Privatperson) som lät trycka en egen tidning (Ingen aning vart?) han hade och han sålde dom för 25 kr/st. Så det bör väl kunna gå att komma billigare undan?
Vi tittar faktiskt på möjligheterna att skaffa egen utrustning på semi-proffs-nivå då det skulle ge oss mycket bättre möjligheter att trycka många olika saker i valfri upplaga till ett lågt pris - men det är ju en stor investering. Är det någon som känner till något likande så hör av er!

Annars verkar priserna ligga på allt emellan 22-45 kr styck på de tryckerier vi kollat hittills, men det är rätt stora kvantiteter (100-tal) vi snackar då vilket kan bli lite mastigt som testupplaga.
Skriv svar

Återgå till "Nyheter"