Förslag på system för hedersutmärkelser
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Förslag på system för hedersutmärkelser
Enligt denna omröstningen så vill våra medlemmar ha ett system för hedersutmärkelser. Nu vill vi ha förslag på hur ett sådant system ska utformas.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

Re: Förslag på system för hedersutmärkelser
Återpublicerar väl mitt förslag här då 

Nu vet jag att det här gäller webbplatsen ubuntu-se.org och att vi har problem med att hitta vettiga sätt att mäta hur mycket arbete en enskild person lägger ner, men om vi tänker utanför "Ubuntu Sverige" kanske det blir både lättare och mer relevant? farmfield vill ju starta www.linuxforalla.se där rakning/betygsättning av lösningar ska bli möjliga, då blir det ju väldigt lätt att ranka bästa skribent osv.Tycker att vi borde skippa allt som kräver en kommité av något slag. Ubuntu Member finns som sagt för riktigt stora bedrifter, och annars passar det bättre med erkännanden i ranking/tävlingsform.
-
- AVREGISTRERAD
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Var väl inget större fel på gamla systemet, där administrationen premierade medlemmar som gjort något extraordinärt.
-
- Kontakt:
Jag tror det vore bra om de som skall premieras utses genom medlemsomrostning. Jag hoppas utmarkelsen blir mindre kontroversiell da. (Dessutom ar det ju demokratiskt. Medlemmarna i foreningar brukar, savitt jag vet, ha direkt inflytande over liknande utmarkelser.) Jag anser inte heller att utmarkelsen handlar om heder eller medlemskap. Det finns dessutom kanske oklarheter om vilka som tidigare erhallit hedersmedlemskap. Darfor stoder jag forslaget om fortjanstmedalj:
Skrota alla tidigare hedersmedlemskap.
Håll en medlemsomröstning gällande huruvida de fyra aktuella (i så fall alltså f.d.) hedersmedlemmarna kan erhålla
"Ubuntu-se.org:s förtjänstmedalj 2008".
Håll därefter årliga medlemsomröstningar om förtjänstmedalj. Den som erhåller flest röster får det årets medalj.
- Urban Anjar
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Tanken är fin med demokratiska omröstningar men det kan ju bli fel också. Antag att Nisse Hult blir nominerad för sina stora insatser. Nisse har jobbat hårt bakom kulisserna, med att i fem år sköta en trilskande server och har hållit den uppe 24-7-365 även om det inkräktat hårt på nattsömn och familjeliv, men kanske inte gjort så mycket som hörs och syns. Han är väl värd en belöning men eftersom det han gjort är bakom kulisserna får han 40 röster för och 90 mot. Då kanske det hade varit bättre om ingen hade nominerat den stackaren.
Är det inte just sådant Ubuntu Member är till för?Urban Anjar skrev:Tanken är fin med demokratiska omröstningar men det kan ju bli fel också. Antag att Nisse Hult blir nominerad för sina stora insatser. Nisse har jobbat hårt bakom kulisserna, med att i fem år sköta en trilskande server och har hållit den uppe 24-7-365 även om det inkräktat hårt på nattsömn och familjeliv, men kanske inte gjort så mycket som hörs och syns. Han är väl värd en belöning men eftersom det han gjort är bakom kulisserna får han 40 röster för och 90 mot. Då kanske det hade varit bättre om ingen hade nominerat den stackaren.
- ZX Spectrum
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Jag förstår inte varför det ska vara "demokratiska" röstningar till allting nu för tiden. Själv blir jag inte avundsjuk om Olle Olsson får en hedersutmärkelse. Är bara att lita på att Olle gjort något bra för forumet/portalen.
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
- Grön Göling
- Städsegrön
Kommittea mig hit och rösta mig dit.
Om en grupp av admins anser att någon är förtjänt av en liten notifikation - räcker inte det? Det är ju trots allt admins som har litet mer koll. INTE mera omröstningar än nöden absolut kräver. Det blir bara löjligt. Inte heller har det med demokratifrågor och forumets drift att göra, så jag ser inte varför man skulle behöva krångla till saker i onödan.
*börjar jag bli litet irriterad på tramset nu kanske? jaaaa...kanske det ja*
Om en grupp av admins anser att någon är förtjänt av en liten notifikation - räcker inte det? Det är ju trots allt admins som har litet mer koll. INTE mera omröstningar än nöden absolut kräver. Det blir bara löjligt. Inte heller har det med demokratifrågor och forumets drift att göra, så jag ser inte varför man skulle behöva krångla till saker i onödan.
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
I'm not anti-social; I'm just not user friendly.
ursprungligen medlem sedan 20061018
Kan man inte ha olika typer av erkännanden då?Grön Göling skrev:Kommittea mig hit och rösta mig dit.
Administration
Forumsupport
IRC-support
Marknadsföring
osv.
Då kan man dessutom engagera hela LoCot, och inte bara den här webbplatsen

- Grön Göling
- Städsegrön
Kvarstår: Ska hela LoCot blandas in i allt? När det kommer till kritan så är ju antalet som engagerar sig begränsat. De flesta nyttjar forumet för att ställa sina supportfrågor och få hjälp och bryr sig ganska litet om resten. Detta är precis som det skall vara och jättebra.upnorth skrev:
Då kan man dessutom engagera hela LoCot, och inte bara den här webbplatsen
Nää, låt admins-gruppen avgöra sins emellan. Inte fler utdragna nomineringar och omröstningar om jag får säga mitt. Dessutom blir ett mer allmänt ströende av "medaljer" lätt en smula löjligt och något som det kan gå inflation i.
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
- Bossieman
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
- Kontakt:
En medlem som har låt säga 3000+ post av varav 2800 i supporttrådar är en hedersmedlem i mina ögon. Ligger de 2800 postarna i låt säga debatt så är det inte en hedersmedlem imo.

* Detta meddelande har granskats av FRA *
* Detta meddelande har granskats av FRA *
- Grön Göling
- Städsegrön
M.a.o. något som admins har bäst koll på.......
-
- Kontakt:
I somras hade vi en hard diskussion om hedermedlemskap. En del valde att se det enbart som en personlig hetsjakt mot en hedersmedlem. Det framkom dock fakta som tydde pa att en hedermedlem hade foreslagit sig sjalv till titeln bl.a. med avsikten att fa tillgang till samtliga tavlor I forumet. Bl.a. detta skapade som jag ser det en grogrund for den stundtals hatska diskussionen. Lamnar vi systemet utan forandring sa finns ju samma forutsattningar for konflikter kvar. Utmarkelser som rostas igenom av medlemmarna skulle mindre kontroversiella tror jag.
Jag tror aven att t.ex. en serveradmin kan erhalla utmarkelse genom medlemsomrostning.
Som jag forstod sa togs forslag till de nuvarande hedersmedlemskapen fram I bollplanket. Jag tror forumet vinner pa att istallet alla medlemmar far vara med och nominera/rosta.
Jag tror aven att t.ex. en serveradmin kan erhalla utmarkelse genom medlemsomrostning.
Som jag forstod sa togs forslag till de nuvarande hedersmedlemskapen fram I bollplanket. Jag tror forumet vinner pa att istallet alla medlemmar far vara med och nominera/rosta.
- vulfgar
- ung forumnörd
För tydlighetens skull så vill jag bara infoga att ett hedersmedlemskap/hedersomnämnande inte innebär tillgång till dolda tavlor i forumet - och gjorde det inte i somras heller - förutom bollplanket. Om man däremot pga av ett uppdrag har tillgång till andra tavlor så försvinner givetvis inte den behörigheten pga en ev hedersutmärkelse.ycc skrev:I somras hade vi en hard diskussion om hedermedlemskap. En del valde att se det enbart som en personlig hetsjakt mot en hedersmedlem. Det framkom dock fakta som tydde pa att en hedermedlem hade foreslagit sig sjalv till titeln bl.a. med avsikten att fa tillgang till samtliga tavlor I forumet. Bl.a. detta skapade som jag ser det en grogrund for den stundtals hatska diskussionen. Lamnar vi systemet utan forandring sa finns ju samma forutsattningar for konflikter kvar. Utmarkelser som rostas igenom av medlemmarna skulle mindre kontroversiella tror jag.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

I tillägg handlade det inte om en självnominering på det sättet, bara en klumpig formulering.vulfgar skrev:...
För tydlighetens skull så vill jag bara infoga att ett hedersmedlemskap/hedersomnämnande inte innebär tillgång till dolda tavlor i forumet - och gjorde det inte i somras heller - förutom bollplanket. Om man däremot pga av ett uppdrag har tillgång till andra tavlor så försvinner givetvis inte den behörigheten pga en ev hedersutmärkelse.
Men av vem/vilka vill man ha en utmärkelse om man jobbat hårt då? Är det av sina kollegor eller användarna av det man lagt ner arbete på?
- Grön Göling
- Städsegrön
Varför i jisse namn skulle en hedersmedlem, i kraft av blotta namnet, ha tillgång till alla tavlor?
Det ter sig en smula absurt i mina ögon.
Titulatur? Visst,
Övriga förmåner? Endast efter synnerligen väl motiverat önskemål från någondera sidan.
Det Vofflan skriver är m.a.o. helt rätt.
Plus att jag anser att det fortfarande är admins som har bäst koll på vad en tilltänkt kandidat gjort som förtjänar utmärkelsen. Dock anser jag att det kanske inte ska börja gödslas med titlar.
Det ter sig en smula absurt i mina ögon.
Titulatur? Visst,
Övriga förmåner? Endast efter synnerligen väl motiverat önskemål från någondera sidan.
Det Vofflan skriver är m.a.o. helt rätt.
Plus att jag anser att det fortfarande är admins som har bäst koll på vad en tilltänkt kandidat gjort som förtjänar utmärkelsen. Dock anser jag att det kanske inte ska börja gödslas med titlar.
Jo, här har du helt klart en bra poäng, men om de får skriva nomineringarna kan väl medlemmarna få rösta (och även komma med egna förslag till nomineringar som admins kan ta ställning till)?Grön Göling skrev:...
- Retardedpope
Någon gång efter att jag slutat som moderator blev jag hedersmedlem.
Av någon anledning är jag inte hedersmedlem längre.
Är man inte hedersmedlem på livstid?
Jag har inte varit speciellt aktiv på forumet sedan 2006, så jag vet varken när jag blev hedersmedlem eller när jag upphörde vara hedersmedlem.
Jag förstod att jag blev hedersmedlem för mina insatser som moderator, men jag förstod aldrig varför jag upphörde att vara hedersmedlem.
Det hela ter sig högst godtyckligt.
Av någon anledning är jag inte hedersmedlem längre.
Är man inte hedersmedlem på livstid?
Jag har inte varit speciellt aktiv på forumet sedan 2006, så jag vet varken när jag blev hedersmedlem eller när jag upphörde vara hedersmedlem.
Jag förstod att jag blev hedersmedlem för mina insatser som moderator, men jag förstod aldrig varför jag upphörde att vara hedersmedlem.
Det hela ter sig högst godtyckligt.
- ZX Spectrum
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Tvivlar på att det finns några hedersmedlemmar kvar nu. Har för mig att det blev borttaget efter protester.
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Var i och för sig inte jättesvårt att kolla upp? :PZX Spectrum skrev:Tvivlar på att det finns några hedersmedlemmar kvar nu. Har för mig att det blev borttaget efter protester.
http://ubuntu-se.org/phpBB3/memberlist. ... group&g=12