Nä! Nu smäller jag av! Samba Problem!!

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
lobbeTobbe
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Nä! Nu smäller jag av! Samba Problem!!

Inlägg av lobbeTobbe »

Hej

jag älskar ubuntu det är verkligen ett bra operativsystem och har fått allt på datorn att fungera perfekt, förutom att det är några webbsidor jag inte kommer åt med FF men det kan jag leva utan. Däremot har jag ett större problem, jag har köpt en dator som skall agera server men jag lyckas inte! Har nu suttit vid datorn i 4 timmar utan att komma någon vart har följt otaliga guider och "how-to" snart börjar jag nästan förlora hoppet på att det skall funka.
Det jag vill göra är att dela ut en mapp till windows och ubuntu datorer och dom klienterna skall både kunna läsa och skriva i mina filer jag vill även kunna koppla min skrivare så att man kan skrivaut igenom nätverket.

Det hade även varit trevlig om man skulle kunna sätta ett lösenord på dom utdelade filerna :D

jag skickar med hur min smb.conf fil ser ut idag http://paste.ubuntu.com/53708/ alting är helt bortaget och ominstallerat så det är så har den ser ut ifrån början.

skulle vara jätte tacksam om någon kan antingen korigera min conf fil så att det ser rätt ut eller om någon vet något bra program som sköter det grafiskt eller nått annat lätt sätt lätt sätt

Tack på förhand

MVH Lobbetobbe
Användarvisningsbild
maths57
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: Nä! Nu smäller jag av! Samba Problem!!

Inlägg av maths57 »

Ändra följande:
workgroup = namnet_på_just_din_arbetgrupp

Ta bort ;-tecknet framför följande rad:
security = user

Sist men inte minst, så verkar det som om du ännu inte har delat ut något.

Vilka guider har du följt? Hund har gjort en som är bra: Komma igång med Samba

* Edit: Passade på att flytta tråden till Nätverk/Säkerhet/Servrar *
lobbeTobbe

Inlägg av lobbeTobbe »

workgroup skall inte det vara MSHOME eller ? har läst att det annars inte kan prata med windows.

Men vad menar du med ännu inte delat ut något ?
Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

När man skapar ett nätverk i Windows så får man upp en ruta där man ska ange namnet på den arbetsgrupp där datorn ska vara med. Det som brukar så i det fältet är just MSHOME. Jag tror att de flesta aldrig bryr sig om att ändra det, för man tror inte att det har någon betydelse. Eller så har man inte tänkt igenom det och låter det stå för att man blev överrumplad av frågan. Kolla upp på din Windowsdator vad gruppen heter. Kommer inte ihåg just nu hur man kollar det.

Längst ner i filen smb.conf brukar man lägga till några rader som talar om vilken mapp som ska delas ut. I din står det inget sånt. Även när man delar ut genom att högerklicka på en mapp eller använder sig av något annat grafiskt program, så brukar det programmet skriva till filen smb.conf vad du har gjort. Så kolla i Hundens guide hur man gör så ska du se att det blir bra.
lobbeTobbe

Inlägg av lobbeTobbe »

okej men kan man dela ut via att trycka f2 och shares-admin eller skall jag lägga till en rad i smb.conf? hur skall den i sådana fall se ut om jag skall dela ut mapen /home/delade dokument ?

Jag älskar värkligen det här hade det varit i windows hade det tatt år och dar och massa läsande i hjälpdokument som man alddrig fattar nått av :d
Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

Det här har jag tagit från Hunds guide men gjort vissa ändringar.

Kod: Markera allt

[UtdelningsNamn]
path = /sökväg/utdelad/mapp
browseable = yes
read only = no
guest ok = no
force user = Användare
lobbeTobbe

Inlägg av lobbeTobbe »

jag klistrar alltså in det längst ner i smb.conf filen ? och ändra sök väg m m, men hur gör man me användarnamn skall det vara mitt användar namn som jag använder vid inloggning eller skall det vara ett nytt ?
lobbeTobbe

Inlägg av lobbeTobbe »

testade att klistre in det som Maths57 skrev och gick helt okej kommer åte den via places-> nätverk men när jag skall gå in på själva filen får jag medelnade http://picpaste.com/Screenshot-Enter_Password-1.png och undra hur jag ändrar lösenordet för det har nämligen inte satt in något lösenord i samband med SAMBA :S
Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

1. Öppna en terminal: Program -> Tillbehör -> Terminal.
2. Skriv följande.

sudo smbpasswd Användare
Användare är här den som ska kunna ansluta till datorn. För mig brukar det bli någon som har ett konto på Sambadatorn. Vet inte om det går att lägga till andra, eftersom jag inte har försökt.
Tryck sedan på Enter.
3. Skriv in det lösenord som användaren ska ha.
4. Försök nu att ansluta igen och uppge nu den användare och lösenord du angett.
lobbeTobbe

Inlägg av lobbeTobbe »

hej jag råkade ta bort lösenord saken helt på nått sätt ingen aning hur men men.
Nu jag har tre andra problem det första är att alting är skrivskyddat hur ändrar jag det? har försökt via shares-admin.

Det andra problemet är att att mina en del av mina filer heter helt annorlunda tex (2GHY-3 ) fast att den egentligenheter "Martin 30 år" eller nått liknande

Det sista problemet är att Jag kan inte komma åt servern ifrån en Vista dator men det funkar ifrån en ubuntu dator

jag skickar med min smb.conf fil hoppas att någon ser något som är fel i den så att jag kan rätta detta :D

http://paste.ubuntu.com/54207/

Tack på förhand

MVH Lobbetobbe
Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

1. Hur lyckades du ta bort ett lösenord? Försök med att ge användarna nya lösenord.

2. Pröva med att lägga till den där sista raden. Vet inte om det gör någon skillnad egentligen, men pröva.

[Delade dokument]
 path = /home/Delade dokument
 available = yes
 browsable = yes
 public = yes
 writable = yes
 readonly = no
Sedan undrar jag om det funkar att ange en sökväg i Linux som "/home/Delade dokument"? Jag tror inte att Linux uppskattar mellanslag. Du skulle kunna ändra till t ex "/home/DeladeDokument".

3. Menar du att den fil du laddar upp och som t ex heter "MinFil", döps om till något som "2GHY-3"?

4. Eftersom jag inte har meckat alls med Vista, så kan jag inte hjälpa dig med den biten, tyvärr. Men någon annan kanske vet.
lobbeTobbe

Inlägg av lobbeTobbe »

hej hej testade men det ändrade ingenting tyvärr :(

jag vet inte hur jag lyckades troe jag var inne i shares-admin och lekte eller nått :

3 ja dett är mysk för i servern heter den "MinFil" men när jag sitter i klienten och tittar så hter den "2GHD-3"

men tack ändå :D ni tror inte att det är något annat i smb.conf filen som är fel om någon skulle kunna posta sin fill så jag skulle kunna jämföra eller nått :D
lobbeTobbe

Inlägg av lobbeTobbe »

hej hej nu är problemet med att det är skrivskyddat löst :D men har fortfarande problem med konstiga namn på filer och anslutning med vista Fungerar inte :(
ubu007
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av ubu007 »

lobbeTobbe skrev:hej hej nu är problemet med att det är skrivskyddat löst :D men har fortfarande problem med konstiga namn på filer och anslutning med vista Fungerar inte :(
Hur löste du det med skrivskyddat? Har nämligen samma problem.. ???
lobbeTobbe

Inlägg av lobbeTobbe »

jag har ingen aning faktisk för nu fungerar det inte längre igen :( hoppas du lyckas bättre än mig :D
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"