Musikarkivprogram

markus.lar
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Musikarkivprogram

Inlägg av markus.lar »

Hej Hopp!

Jag har precis börjat bygga upp ett litet musikarkiv på min externa usb-hd.

Jag kommer således endast att lyssna på filerna då hårddisken är inkopplad, och skulle vilja ha ett lämpligt musikprogram som jag kan lägga direkt på den hårddisken, och ladda igång när jag vill höra just de låtarna soom jag har där.

Har ni några tips? Ett program som jag installerar fristående på den externa hårddisken där musiken ligger.

Allt gott!
/markus
Användarvisningsbild
nixy

Re: Musikarkivprogram

Inlägg av nixy »

Varför vill du lägga musikprogrammet på den externa hårddisken? Finns det överhuvudtaget någon fördel med en sådan uppdelning? ??? Om du t.ex. är ute efter att kunna spela musiken från arkivet utan att behöva starta datorn, så måste du ändå göra om arkivdisken till en dator.
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Det finns ju ett antal alternativ, beroende exakt på hur du vill ha det. Ett alternativ är att sortera all din musik med katalogstrukturer (istället för att använda infon i ID3-taggar eller liknande), vilket gör att du inte behöver en databas utan kan istället välja en spelare som på ett enkelt sätt kan hantera det. Ett alternativ här är att först låta något program använda taggarna för att skapa katalogstrukturen. Rätta mig om jag har fel, men jag tror att Amarok kan göra detta utan problem.

Om du istället verkligen vill ha en databas-baserad spelare tror jag att det borde gå utmärkt att lösa med hjälp av Amarok. Amarok har dessutom grymt stöd för olika varianter av SQL-databaser. Själv använder jag Exaile, och har föreslagit en funktion som kommer att lösa dina problem. Men den funktionaliteten kommer tyvärr inte förrän tidigast i version 0.3.x (0.3 har inte ens släppts än). Här är förslaget iallafall:
https://bugs.launchpad.net/exaile/+bug/278519

Alltså, det finns en väldig massa mediaspelare, så jag listar några som kan vara intressanta, så får du antingen kolla igenom själv eller förtydliga exakt vad det är du är ute efter (just nu är det lite oklart och, som nixy sa, oftast installerar man inte på externa diskar på det sättet eftersom det oftast leder till mer komplikationer än det löser problem). Nåväl:
Rhythmbox
Exaile
Amarok
Quod Libet
Decibel
markus.lar
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av markus.lar »

Tanken med att ha all musik på en extern härddisk är att jag för tillfället har en dryga 3 år gammal laptop som helt enkelt inte har utrymme på sin hårddisk.

tanken med ett separat installerat program på den externa hårddisken var att jag skulle slippa blanda ihop mitt andra förråd av låtar som består av komprimerade filer som finns på laptopen, med de jag lägger in på den externa hårddisken.

Men det kanske kan lösas med två separata musikdatabaser? I exempelvis amarok?

/Markus
Användarvisningsbild
nixy

Inlägg av nixy »

Dina förråd behöver inte blandas ihop bara för att du använder en och samma mediaspelare. Om du har en mediaspelare på din laptop, så låt den bara organisera förråden så att dom hålls isär.
Skriv svar

Återgå till "Ljud/Video/Multimedia - inaktuell"