Det känns lite som om vi skulle behöva rita den karta som gör att vi kan orientera oss i hur vi ska organisera oss och vad vi skulle kunna uträtta. Vi kan börja med att fråga oss varför vi finns till, vad vi har för uppgift och vilka behov vi ska möta. Sedan formulera det på ett kortfattat sätt.
Min tanke är att det här ska kunna vara vägledande för att fatta rätt beslut och för att vi ska kunna åstadkomma saker som ger resultat.
Jag tänker mig att vi kan formulera vår verksamhetsidé på det här sättet:
** Edit: det som kommer här nere är inte en del i själva verksamhetsidén, utan är tillhör mer en diskussion om vilka områden vi har för att genomföra vårt arbete **Verkamhetens idé
Vi är den officiella lokala svensk nätgemenskap (Local Community, LoCo) för Ubuntu.com, inriktad på att öka och stödja användningen av Ubuntu, att arbeta med att anpassa information och hjälp till svenska, samt att representera Ubuntu i Sverige.
Vi erbjuder också en gemenskap för de personer som väljer att vara verksamma hos oss.
Verksamheten drivs på ideell grund och är partipolitiskt och religiöst obunden.
Jag vill också kasta in en tanke om vilka olika verksamhetsområden vi har för att jobba med det som är själva idén med att vi är här. Tanken är att det då är lite mer konkreta underavdelningar, där man också kan ha mera konkreta mål och planer för vad som ska göra. Men verksamhetsidén är det som ska sammanfatta det hela.
- Användarstöd. Vi ger hjälp till användare, alltså det vi gör i forumet och vi gör det i största möjliga utsträckning på svenska. Hjälp och informationen utsträcker sig också, till viss del, till sidorna i wikin. Hjälp kan också ges via snabbmeddelanden, mailinglistan och IRC.
- Information. Vi ser till att det finns information på svenska om vad som händer inom Ubuntuvärlden i portalen. Har förekommer det också debatt i diverse bloggar.
- Samvaro. Vi ger också medlemmarna möjlighet att lära känna varandra, dels i forumet, dels i regionala och lokala avdelningar inom landet.
- Förespråka. Vi utnyttjar även de kanaler och kontakter vi har för att upplysa andra om Ubuntu.
- Dokumentation. Det här gäller även översättningar och även att skriva HOWTOs i wikin.
- Idéer och återkoppling. Vi visar också på hur man kan komma med idéer och rapporera fel (buggar). Det här är nog ett område där vi skulle kunna utvecklas.
- Lokala användargrupper. Förutom samvaron på internet finns det också en möjlighet att skapa lokala användargrupper för att träffas IRL. Man kan där också gör mycket av det andra som nämns, men där man också får en riktig social kontakt.
Men snälla ni: inga längre diskussioner om konkreta projekt. Dyker något sånt upp, skapa gärna en ny tråd för ämnet.