Kan en nätverkshårddisk passa mig?

I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Magnus
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Kan en nätverkshårddisk passa mig?

Inlägg av Magnus »

Hej!

Jag har funderingar på att eventuellt skaffa mig en nätverkshårddisk, men jag undrar lite huruvida en sådan passar mig och mina önskemål. Jag har idag en stationär som jag dualbootar med Ubuntu och XP. Utöver detta har jag en bärbar macbook. Jag skulle vilja ha en fast plats att lagra bilder, musik och filmer på så att jag kan komma åt mina filer oavsett vilken dator jag sitter vid och vilket os jag råkat boota för tillfället. Kan en nätverkshårddisk kopplad till min trådlösa router vara en bra idé?
Bowmore

Re: Kan en nätverkshårddisk passa mig?

Inlägg av Bowmore »

Det låter som en bra idé. Visserligen finns det billigare lösningar med t.ex usb-switchar som känner av vilken dator som försöker komma år en usb-enhet. Använde tidigare en sån switch för en usb-printer.

Tittar man på en nätverkshårddisk så finns det ett antal alternativ beroende på vilka extrafunktioner du vill ha. Själv valde ja en med 2st hårddiskar som jag konfigurerat som raid1 (spegling) för att få redundans, dvs rasar ena disken så förlorar jag inte det jag har lagrat, utan speglas om när jag ersätter den havererade disken. Dessutom var jag ute efter en med en usb-printerserver så att jag också kunde komma åt en usb-ansluten skrivare i nätet. Andra intressanta inbyggda funktioner är t.ex web- och ftp-server.
Magnus

Inlägg av Magnus »

Tack för svar. Det där med spegling verkar ju vara en riktigt smart grej! Att jag funderar på nätverksdisk i stället för usb-switch är för att jag gärna sitter på olika platser i lägenheten med min bärbara mac.
Användarvisningsbild
Bossieman
Kontakt:

Inlägg av Bossieman »

* Detta meddelande har granskats av FRA *
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara som hårdvara"