Installera JAVA SE JDK?
Installera JAVA SE JDK?
Låt mig börja med en lång suck...
Det sagt så skulle jag vilja beskriva mitt problem!
Jag vill installera Java JDK på min dator så att jag kan skriva program, gärna med något enkelt till utseendet program (har sett snygga Mac program, där man skriver sitt program i ett fönster och kompilerar samt kör sitt program i ett fönster som liknar Linux terminal eller Windows Notepad - DOS-prompt).
Jag har försökt följa ofantliga mängder guider och har varit tvungen att formatera datorn på grund av all skit som jag inte kunde få bort pga mina försök att installera något så enkelt som Java. Nu snackar jag INTE Java runtime!
Finns det någon vänlig själv där ute som känner empati (sympati funkar också) med mig och vill beskriva i detalj hur i he**ete jag ska gå till väga för att kunna uppfylla mina drömmar?
Här är några guider som jag har försökt att följa men som slutat fungera halvvägs:
http://www.cyberciti.biz/faq/howto-ubun ... e-jdk-jre/
http://it.megocollector.com/?p=656
http://www.cs.lth.se/EDA011/javahome/
Den guide jag anser vara bäst är den sista, men det tar stopp vid punkt 7 när jag ska redigera *.baschrc-scriptet. Jag är root i terminalen men det hjälper tydligen inte.
Halp!
Det sagt så skulle jag vilja beskriva mitt problem!
Jag vill installera Java JDK på min dator så att jag kan skriva program, gärna med något enkelt till utseendet program (har sett snygga Mac program, där man skriver sitt program i ett fönster och kompilerar samt kör sitt program i ett fönster som liknar Linux terminal eller Windows Notepad - DOS-prompt).
Jag har försökt följa ofantliga mängder guider och har varit tvungen att formatera datorn på grund av all skit som jag inte kunde få bort pga mina försök att installera något så enkelt som Java. Nu snackar jag INTE Java runtime!
Finns det någon vänlig själv där ute som känner empati (sympati funkar också) med mig och vill beskriva i detalj hur i he**ete jag ska gå till väga för att kunna uppfylla mina drömmar?
Här är några guider som jag har försökt att följa men som slutat fungera halvvägs:
http://www.cyberciti.biz/faq/howto-ubun ... e-jdk-jre/
http://it.megocollector.com/?p=656
http://www.cs.lth.se/EDA011/javahome/
Den guide jag anser vara bäst är den sista, men det tar stopp vid punkt 7 när jag ska redigera *.baschrc-scriptet. Jag är root i terminalen men det hjälper tydligen inte.
Halp!
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Re: Installera JAVA SE JDK?
Kör inte som root i steg 7. .bashrc liggen i din hemkatalog. Filen är dold eftersom den startar med en punkt.
Starta ett nytt skal innan du testar java.
Om du har kommit så långt som steg 6 har du en sdk installerad. Så du behöver egentligen inte hjälp med det
Jag kan rekomendera att du installerar en bra IDE tex eclipse eller netbeans. Tänk på att eclipse drar in ytterligare en jdk, gnus. Så det gäller att välja rätt. (Det gör iof ändringen i .bashrc)
Jag anser dock att länk 1 har den enklaste metoden att få in en jdk.
Starta ett nytt skal innan du testar java.
Om du har kommit så långt som steg 6 har du en sdk installerad. Så du behöver egentligen inte hjälp med det

Jag kan rekomendera att du installerar en bra IDE tex eclipse eller netbeans. Tänk på att eclipse drar in ytterligare en jdk, gnus. Så det gäller att välja rätt. (Det gör iof ändringen i .bashrc)
Jag anser dock att länk 1 har den enklaste metoden att få in en jdk.
Vad menar du med "ett nytt skal"? =/
Och om filen liggen i min hemkatalog (dvs från menyn "Platser -> Hemmapp", eller?) hur kommer jag åt den så att jag kan redigera den? Antar att jag i steg 7, sista guiden, bara ska lägga till de två raderna i den här .bashrc filen. Eller är jag helt ute och surfar?
Och om filen liggen i min hemkatalog (dvs från menyn "Platser -> Hemmapp", eller?) hur kommer jag åt den så att jag kan redigera den? Antar att jag i steg 7, sista guiden, bara ska lägga till de två raderna i den här .bashrc filen. Eller är jag helt ute och surfar?
- mcNisse
Starta tex bash igen, skriv bash i terminalen... Starta en ny flik, en ny terminal, osv.grr skrev:Vad menar du med "ett nytt skal"? =/
Välj att visa dolda filer så hittar du filen. Du borde kunna högerklicka och välja att editera filen. Jag kör inte nautilus så jag vet inte exakt hur det ser ut... Du är inte ute och surfar, eller jo, men du är i alla fall inte ute och cyklargrr skrev:Och om filen liggen i min hemkatalog (dvs från menyn "Platser -> Hemmapp", eller?) hur kommer jag åt den så att jag kan redigera den? Antar att jag i steg 7, sista guiden, bara ska lägga till de två raderna i den här .bashrc filen. Eller är jag helt ute och surfar?

- micke_nordin
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Om du trycket ctrl + h så visas dina dolda filer i nautilus.grr skrev:Vad menar du med "ett nytt skal"? =/
Annars kan du skriva
Kod: Markera allt
gedit ~/.bashrc
/Micke

-
Den första länken är rimligtvis den bästa. Om man kan installera genom pakethanteraren så ska man göra det, då får man automatiskt säkerhetsuppdateringar och nya versioner två gånger om året. Det ska räcka att installera
sun-java6-jdk, resten följer med automatiskt.

Jag fick hjälp en kompis här hemma att komma åt .bashrc-filen och det var precis som några av er sa.
Via terminalen listade jag alla filer jag hade i hemkatalogen, hittade min .baschrc-fil, öppnade den och la till raderna! Problemet var att jag förut hittade en annan bashrc-fil som inte låg i min hemkatalog som jag försökte redigera och det funkade inte.
Så nu är det löst (hoppas jag)... Nu finns det ett annat problem dock! Tittade på Emacs och det verkar trevligt tycker jag, men för att få det att fungera optimalt med Java måste jag tydligen lägga till några rader i min .emacs-fil, som pekar på en inställning (pt-setup.el).
När jag gör en sökning på emacs får jag fram en del, två av dem heter tex. emacs.bash; emacs, som ligger i "/usr/share/emacs/22.1/etc" respektive "/var/lib/dpkg/alternatives", men jag antar att det inte är någon av dem jag ska redigera eftersom jag egentligen inte har rättigheter till dem, som borde vara fallet.
Frågan är då hur ska jag göra och var ligger min .emacs-fil?
Via terminalen listade jag alla filer jag hade i hemkatalogen, hittade min .baschrc-fil, öppnade den och la till raderna! Problemet var att jag förut hittade en annan bashrc-fil som inte låg i min hemkatalog som jag försökte redigera och det funkade inte.
Kod: Markera allt
$ cd /home/användarnamn
$ ls -a -l
$ gedit .bashrc
Detta liknar sannerligen mitt förra problem. Tyvärr hittar jag ingen .emacs-fil i min hemkatalog!...om du inte har emacs installerad, och vill installera den i Ubuntu (eller något annat Debian-baserat system), så kan du i ett kommandofönster skriva:Om du vill få emacs att fungera som på skolan kan du spara filen .pt-setup.el i din hemkatalog och lägga till följande rad i din .emacs fil (den ligger i din hemkatalog):Kod: Markera allt
sudo apt-get install emacs
(load-file ".pt-setup.el")
När jag gör en sökning på emacs får jag fram en del, två av dem heter tex. emacs.bash; emacs, som ligger i "/usr/share/emacs/22.1/etc" respektive "/var/lib/dpkg/alternatives", men jag antar att det inte är någon av dem jag ska redigera eftersom jag egentligen inte har rättigheter till dem, som borde vara fallet.
Frågan är då hur ska jag göra och var ligger min .emacs-fil?
-
Om du inte redan har en ~/.emacs kan du skapa den. Tryck ctrl+x+f i Emacs och ange filnamnet ~/.emacs. Lägg till raden och spara med ctrl+x+s.
Om du inte vill starta om Emacs kan du gå till menyn Emacs-Lisp och välja Evaluate Buffer (medan du är kvar i filen ~/.emacs).
Om du inte vill starta om Emacs kan du gå till menyn Emacs-Lisp och välja Evaluate Buffer (medan du är kvar i filen ~/.emacs).
När jag försöker trycka ctrl+x+f får jag upp en rad längst ner i emacs-fönstret som säger "Find file" eller något liknande. Jag skriver in /.emacs (prövade också ~/.emacs så som du skrev) och då kommer meddelandet: "File not found and directory write protected"...Lars skrev:Om du inte redan har en ~/.emacs kan du skapa den. Tryck ctrl+x+f i Emacs och ange filnamnet ~/.emacs. Lägg till raden och spara med ctrl+x+s.
-
Har du inte rättigheter att skriva i din egen hemkatalog? Det verkar konstigt. Kan du skapa andra filer där?
- mcNisse
Du kör väl emacs som din användare?
Vad ger ls -ld $HOME och id?
Vad ger ls -ld $HOME och id?