Först och främst har jag väldigt lite programmeringskunskaper, förstår bara vissa småsaker.
Jag försökte igår att ändra The Widget Factory med hjälp av glade då det kom med en glade-fil. Jag tog bort en massa saker och sparade, jag ändrade sen allt jag kunde hitta i alla filerna från thewidgetfactory och twf till mitt egna lilla namn. Jag komplimerade programmet efter ett tags problemlösning och kunde sen köra det med mitt egna kommando, men gränsnittet blev orginal istället för det jag hade skapat i glade. Måste man ändra något mer än glade-filen för att få fram det gränssnittet jag skapade?
Ändra ett gränssnitt med hjälp av en glade-fil.
- lassekongo83
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Re: Ändra ett gränssnitt med hjälp av en glade-fil.
Det finns egentligen två sätt att använda en GUI skapad i glade:
1: Glade genererar kod åt dig, detta görs genom build kommandot i glade
2: Man läser in GUI element från en XML-fil med libglade, signaler kopplas med hjälp av hash-tabell {namn->callback}
(Metod 2 är att föredra)
Om programmet använder metod 1 så måste du genererar om koden, och kompilera med mot den. Om programmet använder metod 2 så läser programmet säkert in glade filen från något förbestämt ställe. Te.x. linuxdc++ använder sig av prefix/share/linuxdcpp/glade/ där prefix är dit du valde att installera programmet.
1: Glade genererar kod åt dig, detta görs genom build kommandot i glade
2: Man läser in GUI element från en XML-fil med libglade, signaler kopplas med hjälp av hash-tabell {namn->callback}
(Metod 2 är att föredra)
Om programmet använder metod 1 så måste du genererar om koden, och kompilera med mot den. Om programmet använder metod 2 så läser programmet säkert in glade filen från något förbestämt ställe. Te.x. linuxdc++ använder sig av prefix/share/linuxdcpp/glade/ där prefix är dit du valde att installera programmet.
The Black Mountain Scorpion Hoedown Bluegrass Experience Gang
From Left to Right: Wizard on Bicycle, Wizard on Bicycle, Wizard on Bicycle, Wizard on Bicycle, Wizard on Bicycle.
From Left to Right: Wizard on Bicycle, Wizard on Bicycle, Wizard on Bicycle, Wizard on Bicycle, Wizard on Bicycle.