Ja just det.
Hur ändrar jag skrivrättigheterna på en fil via terminal???
Hur ändrar jag skrivrättigheterna på en fil via terminal???
- Konservburk
- Stirner
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
- Kontakt:
Re: Hur ändrar jag skrivrättigheterna på en fil via terminal???
Blir koden då
men sen då??? jag vill ta bort skrivskyddet (är inställt på root till min vanliga user
Kod: Markera allt
chmod /etc/X11/icewm/preferences
- Konservburk
Det finns två kommandon, chmod och chown. Det första ändrar rättigheter (vilket var vad du frågade om nyss), det andra ändrar ägare (vilket är vad du frågor om nu).Stirner skrev:men sen då??? jag vill ta bort skrivskyddet (är inställt på root till min vanliga user
Jag kan inte annat än avråda dig från att ändra ägare på filer som ligger i /etc (eller andra systemkataloger). Vill du verkligen skjuta dig själv i foten så hänvisar jag till man chown.
- micke_nordin
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Behöver du göra saker med en fil som ligger i /etc/ mappen skall du göra det som tillfällig root (med sudo-kommandot).
Om du behöver skriva i en fil som heter /etc/X11/icewm/preferences kan du skriva följande i terminalen:
eller om du hellre jobbar grafiskt:
Då lånar du root-rättigheter för just det tillfället, om du ändrar rättigheter på vissa filer utan att veta vad du gör kan det i vissa fall leda till att ditt system inte kan starta alls (åtminstonne inte med ett grafiskt gränssnitt).
/Micke
Om du behöver skriva i en fil som heter /etc/X11/icewm/preferences kan du skriva följande i terminalen:
sudo nano /etc/X11/icewm/preferences
gksudo gedit /etc/X11/icewm/preferences
/Micke

- Stirner
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
- Kontakt:
Tackar det gick som smort 
Tack också för varningen, det är därför jag har en recovery skiva och allt viktigt är naturligtvis sparat på en usb disk
på det viset kan jag fucka upp systemet hur mycket jag vill och på så vis lära mig mer om hur det fungerar, lärs sv mins egna missar så att säga.

Tack också för varningen, det är därför jag har en recovery skiva och allt viktigt är naturligtvis sparat på en usb disk

på det viset kan jag fucka upp systemet hur mycket jag vill och på så vis lära mig mer om hur det fungerar, lärs sv mins egna missar så att säga.