3 Gb Swap partition?

Genome
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

3 Gb Swap partition?

Inlägg av Genome »

Hallå!

Har precis installerat Hardy och undrar en sak. Körde automatisk installation och fick en swap-partition på 3 Gb? (Har 1Gb RAM)
Varför behövs så mycket swap?

Device Boot Start End Blocks Id System
/dev/sda1 * 1 11787 94679046 83 Linux
/dev/sda2 11788 12161 3004155 5 Extended
/dev/sda5 11788 12161 3004123+ 82 Linux swap / Solaris

Undrar också varför den döps till sda5?

MVH

//Genome
KiviE
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: 3 Gb Swap partition?

Inlägg av KiviE »

Bra fråga varför den gjorde så för.

Du har bara en partition och swap på hårddisken?

Ser ut som om den har gjort något knas för att du har en partition och sen en utökad partition som är swap vilket är knasigt.

Har inget svar på varför den gjorde så men nej du behöver inte 3gb swap. Det är helt onödigt.
Genome

Inlägg av Genome »

Är fullständig nybörjare vad gäller Linux och försöker så gott det går förstå vad som händer.
Hur brukar det se ut efter en normal installation av Ubuntu (Partitioner: antal, storlek, namn osv)?
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Genome skrev:Hallå!

Har precis installerat Hardy och undrar en sak. Körde automatisk installation och fick en swap-partition på 3 Gb? (Har 1Gb RAM)
Varför behövs så mycket swap?

Device Boot Start End Blocks Id System
/dev/sda1 * 1 11787 94679046 83 Linux
/dev/sda2 11788 12161 3004155 5 Extended
/dev/sda5 11788 12161 3004123+ 82 Linux swap / Solaris

Undrar också varför den döps till sda5?

MVH

//Genome
Orsaken till att den heter sda5 är att det är en logisk partition som ligger i den utökade (primära) partitionen sda2. Primära partitioner får namnen sda1-4 och logiska sda5 och uppåt.
Genome skrev:Är fullständig nybörjare vad gäller Linux och försöker så gott det går förstå vad som händer.
Hur brukar det se ut efter en normal installation av Ubuntu (Partitioner: antal, storlek, namn osv)?
Det är lite olika, men jag rekommenderar att du har tre partitioner:
- en rootpartition för själva systemet (monteringspunkt = /)
- en homepartition för dokument, filer, mm (monteringspunkt = /home)
- en växlingspartition, dvs swap (har ingen monterinspunkt)

Har man en större disk så är 10GB för rootpartitionen ett bra val (4-5GB är minimum).
Swap minst lika med RAM om man vill använda viloläge, annars 0.5-1GB
Resten för homepartitionen om du inte vill spara en del för annat bruk.

Det går ju alltid att ändra storlekarna senare om man skulle behöva men det bästa är att få det någorlunda rätt från början. En sak värd att notera är att det inte finns nån restriktion på typ av partition, dvs alla tre partitionerna kan installeras som primära alternativt logiska eller en mix av dessa.

Du kan också kolla in videon Installing Ubuntu Part 1 som jag tycker är en bra intro.
Genome

Inlägg av Genome »

Tack för bra svar!
Användarvisningsbild
micke_nordin
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av micke_nordin »

Jag hör ofta att folk rekommenderar att man skall ha lika stor swap som man har ram-minne, så att det skall funka bra med hibernation. På en grundkurs i UNIX som jag läser för tillfället på KTH står det emmelertid i kurslitteraturen att standard på en UNIX maskin är att ha dubbelt så stor swap som ram-minnet. Dock framgår det inte varför, men jag noterar att Ubuntu föreslog 4 gb swap till min bärbara som har 2 gb ram.

Hur ska det vara egentligen? Är det så att lika mycket swap som ram är ett minumum för hibernation, men att det dubbla är att föredra för att få bra prestanda?

/Micke
Användarvisningsbild
Alfafan

Inlägg av Alfafan »

Det är vad jag lärde mig också i urminnes tider när både jag och linux var unga. Dubbelt så stor swap som fysiskt minne.

Exakt varför minns jag dock inte, minnet är inte vad det aldrig har varit tyvärr. Har dock alltid kört med det som utgångspunkt sedan dess och jag ha aldrig haft någon anledning att klaga över det! Better safe than sorry...
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

micke_nordin skrev:Jag hör ofta att folk rekommenderar att man skall ha lika stor swap som man har ram-minne, så att det skall funka bra med hibernation. På en grundkurs i UNIX som jag läser för tillfället på KTH står det emmelertid i kurslitteraturen att standard på en UNIX maskin är att ha dubbelt så stor swap som ram-minnet. Dock framgår det inte varför, men jag noterar att Ubuntu föreslog 4 gb swap till min bärbara som har 2 gb ram.

Hur ska det vara egentligen? Är det så att lika mycket swap som ram är ett minumum för hibernation, men att det dubbla är att föredra för att få bra prestanda?

/Micke
En bra fråga som det inte finns ett enkelt svar på. Om swap är tom när man går till viloläge så räcker det i princip med att swap=RAM annars inte.

Nu är det ju inte alltid så att swap är tom så därför bör man ta till lite extra. Sen är ju frågan vad lite extra betyder och självklart beror det på hur mycket RAM man har installerat. Dessutom, ju mer grafiskt tunga tillämpningar man kör, t.ex bild o videoredigering, ju mer minne krävs och eftersom swap är en förlängning av RAM så ökar sannolikheten för att minne swappas. Samma gäller om man kör virtualiseringar, t.ex med Virtualbox, där man dedikerar en viss mängd RAM. Men jobbar man mycket med t.ex bild, videoredigering och/eller virtualiseringar bör man i första hand stoppa in mer RAM. Visar det sig senare att man får problem med viloläge så kan man alltid utöka swap eller lägga till en eller flera extra swap.

Regeln swap=2*RAM är en vedertagen men ganska trubbig regel. Men bättre en enkel regel än ingen alls. Har man t.ex 4GB RAM känns det minst sagt lite overkill att ha en swap på 8GB.

Till sist, har man 1GB RAM och vill använda viloläge så är skillnaden mellan en swap på t.ex 1.5GB och 2GB en struntsak med tanke på dagen stora diskar.
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"