VLC flimrar bara

Användarvisningsbild
Alfafan

VLC flimrar bara

Inlägg av Alfafan »

Jag får ingen stabil video med VLC, det bara flimrar ungefär som en gammaldags filmprojektor där filmen inte är korrekt justerad.

Har installerat senaste versionen.

Ljudet fungerar fint, det är videoströmmen som inte klaffar.
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: VLC flimrar bara

Inlägg av Cadryc »

Antar att du har visuella effekter aktiverat, har sett några bildproblem med VLC som då lösts med Inställnigar → Inställningar → Video → avbocka Overlay Video Input
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Användarvisningsbild
Alfafan

Inlägg av Alfafan »

Noterar att det är samma problem i Totem.

Däremot fungerar flash video utmärkt på t.ex. Youtube, enda skillnaden är att där har jag inget ljud istället.

Hittar inget sätt att konfigurera flash för ljudet så jag vet inte alls hur jag ska bära mig åt. Ingen aning hur jag ska få bilden att fungera som den ska heller i VLC och Totem.
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Även om det är samma problem med Totem så pröva, värt ett försök iaf.

Att folk har problem med ljud på flashfilmer har jag sett några gånger, har för mig att det har med Pulse Audio att göra. Ska iaf funka bra mycket bättre i 8.10 som kommer om en dryg månad, vill man inte vänta så leta runt lite, är som sagt inte ett ovanligt problem. Ska se om jag hittar nån lösning

EDIT kolla så du har libflashsupport installerat
Senast redigerad av 1 Cadryc, redigerad totalt 26 gånger.

Användarvisningsbild
Alfafan

Inlägg av Alfafan »

Cadryc skrev:Antar att du har visuella effekter aktiverat, har sett några bildproblem med VLC som då lösts med Inställnigar → Inställningar → Video → avbocka Overlay Video Input
Det gjorde ingen skillnad, enda sättet att bli av med problemet var att stänga av visuella effekter.

Men det borde väl rimligen kunna gå att titta på film utan att tvingas stänga av dem varje gång?
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Attans va snabb du var, jag lade till
Cadryc skrev:EDIT kolla så du har libflashsupport installerat
i min förra post, men du han svara medans jag gjorde det så du kanske inte såg.

Det ska som sagt gå bra att kola på film med Compiz igång. Testa att installera Advanced Desktop Effects Settings och aktivera/avaktivra alternativet Video (skriv bara video i sökfältet)

I värsta fall så kan du installera fusion-icon så får du en ikon i notifieringsytan där man smidigt stänger av/sätter på Compiz.

Användarvisningsbild
Alfafan

Inlägg av Alfafan »

Cadryc skrev: Att folk har problem med ljud på flashfilmer har jag sett några gånger, har för mig att det har med Pulse Audio att göra. Ska iaf funka bra mycket bättre i 8.10 som kommer om en dryg månad, vill man inte vänta så leta runt lite, är som sagt inte ett ovanligt problem. Ska se om jag hittar nån lösning

EDIT kolla så du har libflashsupport installerat
Jodå, jag har det installerat.

Jag vet inte om det är orsaken men jag var ju tvungen att byta ut ALSA mot OSS för att få mitt X-Fi Xtreme Music att fungera. Det fungerar dock som sagt i Totem och VLC så rimligen borde ljudet kunna fungera i flash också.
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Du har säkert finkammat google redan, men jag postar de här länkarna åndå, ifall det kan va nåt

En buggrapport http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=75237
där de bla länkar till http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=75237 för att greja med firefox och OSS

Användarvisningsbild
Alfafan

Inlägg av Alfafan »

Vi får se. Jag har bråkat hela dagen med att få igång grafikdrivisar och ljudet att fungera. Får söka vidare på detta när jag samlat kraft. :)
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Lycka till !

Om du är hågad skulle du kunna prova senaste alphan av Intrepid, har hört mycket positivt om den men helt stabil är den säkert inte. Men en LiveCD och testa ljudet skulle kanske va nåt, så vet man om det har lösts till nästa version, släppdatum 30 oktober.
http://www.ubuntu.com/testing

Men en massa mockel kan vara kul ibland också, man lär sig en hel del ;) :)

Användarvisningsbild
Alfafan

Inlägg av Alfafan »

Problemet löst!

https://help.ubuntu.com/community/OpenSound

Där fanns svaret.
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Gött :D

Då återstår bara video och compiz, testade du att bocka i/avbocka Video i Advenced Desktop Effects Settings ? Jag vet ärligt talat inte exakt vad den gör, men nåt med video iaf, värt ett försök

Användarvisningsbild
Alfafan

Inlägg av Alfafan »

Cadryc skrev:Gött :D

Då återstår bara video och compiz, testade du att bocka i/avbocka Video i Advenced Desktop Effects Settings ? Jag vet ärligt talat inte exakt vad den gör, men nåt med video iaf, värt ett försök
Problemet är att jag inte hittar Advanced Desktop Effects Settings. Vet inte riktigt vad jag ska söka på heller.

Sorry, hittade den. Ska testa nu.

Nej, det gjorde ingen skillnad tyvärr.
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Jag borde väl ha preciserat mig lite mer kanske... men hjälpte det inte så hjälpte det inte. Får leta vidare, så länge kan iaf fusion-icon förenkla tillvaron. Installera genom System → Administration → Pakethanteraren Synaptic → sök efter det, högerklicka välj installera → klicka på Verkställ så ska man vad jag förstått få en ikon uppe till höger där man enkelt sätter på och stänger av Compiz. Installerade just själv men ser inget, man får nog starta om X (ctrl + alt + backspace men spara allt innnan) eller så startar man om datorn.

Användarvisningsbild
Alfafan

Inlägg av Alfafan »

Cadryc skrev:Jag borde väl ha preciserat mig lite mer kanske... men hjälpte det inte så hjälpte det inte. Får leta vidare, så länge kan iaf fusion-icon förenkla tillvaron. Installera genom System → Administration → Pakethanteraren Synaptic → sök efter det, högerklicka välj installera → klicka på Verkställ så ska man vad jag förstått få en ikon uppe till höger där man enkelt sätter på och stänger av Compiz. Installerade just själv men ser inget, man får nog starta om X (ctrl + alt + backspace men spara allt innnan) eller så startar man om datorn.
Jo, jag har installerat den också, det fungerar att göra så men känns ändå lite avigt.

Har provat med lite olika inställningar i compiz nu när jag kommer åt alla inställningar men inget verkar hjälpa så jag måste stänga av för att det alls ska gå. Förvisso kan jag titta i fullskärmsläge med Totem och VLC, då slipper jag störningarna, men det är ändå lite störigt. :)

Ska prova vidare och se om jag hittar något som fixar detta.
Användarvisningsbild
chavash

Inlägg av chavash »

Hej,

jag har samma problem. Bilden flimrar bara (både film och visualisering, bara flash-video funkar bra). Det spelar ingen roll vilket program jag använder: totem, vlc, mplayer. Så var det inte i Ubuntu Hardy Heron.

Jag har bärbar Samsung R20plus som har ett märkligt grafikkort som kräver en proprietär drivrutin: FGLRX grafikdrivrutin för ATI/AMD. Det blir en upplösning: 1280x800 px.

Nån som kan hjälpa?
Användarvisningsbild
chavash

Inlägg av chavash »

Samma problem är redan löst tror jag:

http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 8&p=260028
Skriv svar

Återgå till "Ljud/Video/Multimedia - inaktuell"