Köpte nya högtalare igår till min stationära dator och fick inget ljud i dom. Fick höra att man kunde installera linux-virtual (senaste versionen är 2.6.24.19.21) samt köra ALSA.
Gjorde det och lyckades av en slump hitta att Ubuntu använder den gröna ljudporten på baksidan av burken och Windows den rosa.Bytte till den gröna och vips - ljud!

Idag när jag ska starta datorn, vill den bara starta i lågt grafik läge samt inte hitta det trådlösa nätverket. Minsta upplösning - 800x600 i kernel 2.6.24-19-virtual som är mitt senaste på datorn (eller om jag väljer ett annat kernel - 640x480 kernel 2.6.24-19-generic och då hittar den det trådlösa nätverket).
Har testat Envy utan framgång, den installerar drivrutinerna till grafikkortet men fortfarande "lågt grafik läge". Grafikkortsdrivrutinen finns även i hårdvarudrivrutiner men är ej aktiverad. Testade att aktivera dom samt starta om datorn, no success. Det står att den är aktiverad och används, men det funkar ändå inte, utan har fortfarande 640x480 som högsta upplösning (går inte att välja högre).
Har ett NVidia GeForce4 MX 4000-grafikkort.
Just det, jag är en nybörjare när det gäller Ubuntu, så jag kan inte allt med terminalen samt funktioner osv.