Saker att veta innan du läser vidare
- Lite om hårdvaran: AMD64 3800+ - 1gb RAM - ATI X850XT
- Ubuntu versionen är 6.10 Edgy AMD 64
- Har kört Beryl i XGL med samma Ubuntu version under en tidigare installation, utan det här problemet
- Installationen har gått till väga genom: http://wiki.beryl-project.org/index.php ... u/Edgy/XGL
- Valde AMD64 versionen av programvarukällan/Tredjepart.
- Har hoppat över Changing your standard login, Adding Beryl to Session Startup samt Adding Beryl to Existing Session i guiden.
- xserver-xgl paketet saknades vid installationen så den hämtade jag från Internet, minns inte riktigt vars men någonstans från Ubuntu's sidor.
- Möjligtvis har den skrivits över om den följer med i programvarukällan och nyckeln man hämtar.
- Försökte tidigare med AiGLX under denna Ubuntu installation men fick inte Beryl att starta, så jag avinstallerade Beryl och tog bort ändringarna jag gjort. Det kanske är det som krånglar?
Övrig, kanske inte lika viktig, info
Till skillnad från tidigare Ubuntu + Beryl installationen så startar Beryl automatiskt utan att man måste skriva beryl-manager 2 gånger i Terminalen samt starta om fönsterhanteraren i Beryl Manager.
Alternativen "Stäng ner" och "Starta om" saknas i avstängningsfönstret, vilket det även gjorde tidigare
Ok, vad har då gått snett här? Känner att huvudvärken blir allt mer olidlig av allt det här. Så fort ett problem löses så dyker ett annat upp. Hoppas ni kan ge mig svaren jag söker.Problemet:
Har krånglat med Beryl ett bra tag nu, men fick det äntligen att fungera. Dock inte felfritt. När installationen var färdig, startade jag om datorn och körde XGL sessionen. Det startar bra med en grå skärm och ubuntu fönstret på det.
...
...
Ja, nu har skärmen varit grå ett bra tag. Till slut blir den vit och Beryl rutan dyker upp. Provar CTRL+ALT och styr med musen. Kuben rör sig. Beryl fungerar men något är fel. Provar trycka på ESC och då kommer allt fram. Fläktarna går på högvarv och allting går riktigt riktigt segt.
Försöker starta Firefox men ingenting händer. Det går för segt så struntar i det. Att köra Gnome sessionen går däremot felfritt.
// Ricque