Starta XGL session med Beryl = Vit skärm och en del annat

Ricque

Inlägg av Ricque »

Eftersom en detaljerat skriven fråga alltid får snabba svar och underlättar för dem som svarar, så försöker jag ta med så mycket information som möjligt och delar upp tråden i olika delar. Sen är ju frågan om jag kan förklara ordentligt så att någon förstår. Gör ert bästa ;)
Saker att veta innan du läser vidare

- Lite om hårdvaran: AMD64 3800+ - 1gb RAM - ATI X850XT
- Ubuntu versionen är 6.10 Edgy AMD 64
- Har kört Beryl i XGL med samma Ubuntu version under en tidigare installation, utan det här problemet
- Installationen har gått till väga genom: http://wiki.beryl-project.org/index.php ... u/Edgy/XGL
- Valde AMD64 versionen av programvarukällan/Tredjepart.
- Har hoppat över Changing your standard login, Adding Beryl to Session Startup samt Adding Beryl to Existing Session i guiden.
- xserver-xgl paketet saknades vid installationen så den hämtade jag från Internet, minns inte riktigt vars men någonstans från Ubuntu's sidor.
- Möjligtvis har den skrivits över om den följer med i programvarukällan och nyckeln man hämtar.
- Försökte tidigare med AiGLX under denna Ubuntu installation men fick inte Beryl att starta, så jag avinstallerade Beryl och tog bort ändringarna jag gjort. Det kanske är det som krånglar?
Övrig, kanske inte lika viktig, info

Till skillnad från tidigare Ubuntu + Beryl installationen så startar Beryl automatiskt utan att man måste skriva beryl-manager 2 gånger i Terminalen samt starta om fönsterhanteraren i Beryl Manager.

Alternativen "Stäng ner" och "Starta om" saknas i avstängningsfönstret, vilket det även gjorde tidigare
Problemet:

Har krånglat med Beryl ett bra tag nu, men fick det äntligen att fungera. Dock inte felfritt. När installationen var färdig, startade jag om datorn och körde XGL sessionen. Det startar bra med en grå skärm och ubuntu fönstret på det.

...
...

Ja, nu har skärmen varit grå ett bra tag. Till slut blir den vit och Beryl rutan dyker upp. Provar CTRL+ALT och styr med musen. Kuben rör sig. Beryl fungerar men något är fel. Provar trycka på ESC och då kommer allt fram. Fläktarna går på högvarv och allting går riktigt riktigt segt.
Försöker starta Firefox men ingenting händer. Det går för segt så struntar i det. Att köra Gnome sessionen går däremot felfritt.
Ok, vad har då gått snett här? Känner att huvudvärken blir allt mer olidlig av allt det här. Så fort ett problem löses så dyker ett annat upp. Hoppas ni kan ge mig svaren jag söker.

// Ricque
Okänd

Inlägg av Okänd »

Jag också hållit på med att få Beryl att funka tillsammans med Edgy, men inte fått till det. I dapper gick det hyfsat. Nu har jag insett att det nog är lika bra att vänta på att det ska bli ett lite högre versionsnummer på Beryl innan nästa försök. Om man som du har ett ATI-kort är det nog ännu bättre att vänta lite till, eftersom stödet för ATI är ännu sämre än det för nvidia i Beryl.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Med nVidia-kort funkar den här guiden väldigt bra http://doc.gwos.org/index.php/BerylOnEdgy
Där finns instruktioner även för ATI.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="vulfgar"]Med nVidia-kort funkar den här guiden väldigt bra http://doc.gwos.org/index.php/BerylOnEdgy
Där finns instruktioner även för ATI.[/quote]
Yup... funkar utmärkt....utmaningen är att verkligen få till Xorg.conf samt att
nVidias "riktiga" drivare är säkert på plats.

Man kan sedan få trixa lite med att Välja fönsterhanterare, tema osv tills det funkar.

Säkert läge får man ju alltid via Välj Fönsterhanterare

Jag har kört vidare och tar den dagliga utvecklingsversionen och det är "eyecandy"
hur mycket som helst.... senaste man fick igång är att lägga fönster i riktig 3D vy....

Alla "pluggar" kan man läsa om här.
http://forum.beryl-project.org/forum-7- ... evelopment

Kul... men när man tragglar på med xorg inkl drivaren så kan det kännas tröstlöst....

:)
Användarvisningsbild
Vanilj

Inlägg av Vanilj »

Jag har fått en hyfsat stabil Beryl efter mycket meckande.

Mitt grafikkort är ett Radeon 9800 pro och jag använder standarddrivisarna från Edgy-installationen.
Kör jag med xorg-driver-fglrx så känns allt skakigt och samma sak med ATI:s drivisar för Linux 8.30.3. De senaste har jag inte orkat testa med.
Innan man är riktigt säker, är man gärna tvärsäker.
Ubuntu user # 9864
zoddic

Inlägg av zoddic »

Har du med
Driver "fglrx"
och
Section "Extensions"
Option "Composite" "false"
EndSection
i /etc/X11/xorg.conf ?

http://lhansen.blogspot.com/2006/10/3d- ... -edgy.html -> ganska bra guide för de som inte gillar terminalen.
Ricque

Inlägg av Ricque »

zoddic skrev:Har du med
Driver "fglrx"
och
Section "Extensions"
Option "Composite" "false"
EndSection
i /etc/X11/xorg.conf ?

http://lhansen.blogspot.com/2006/10/3d- ... -edgy.html -> ganska bra guide för de som inte gillar terminalen.
Ja, fglrx är det enda som verkar fungera för mig (Var tvungen att installera fglrx under ubuntu installationen för att få X att fungera) och Composite är avstängd, alltså False.

Har provat Hansens guide tidigare men får det inte att fungera den här gången.
Skriv svar

Återgå till "Skrivbordet - inaktuell"