hur spara alla I-frames från en videofil som png-bilder?

Här diskuterar vi skal, kommandon och klassiska linuxverktyg.
Användarvisningsbild
Konservburk

hur spara alla I-frames från en videofil som png-bilder?

Inlägg av Konservburk »

Jag har alltså en videofil, h264 (om det nu spelar någon roll). Den består av 31159 frames (bildrutor), varav 293 stycken är så kallade I-frames. Jag behöver nu på något sätt få ut just dessa som png-bilder. För tillfället har jag ingen som helst idé om hur jag ska angrip det hela. Någon som har något förslag?
Användarvisningsbild
Konservburk

Re: hur spara alla I-frames från en videofil som png-bilder?

Inlägg av Konservburk »

Jag har nu med hjälp av avidemux lyckats få ut en lista över vilka frames som är I-frames. Nu behöver jag bara något sätt att spara en viss frame som en png-bild. Med mplayer kan man få ut png-biler av precis varje frame, men det tar väldigt lång tid, och framförallt kräver det en massa utrymme. Jag är ju bara intresserad av mindre än 1% av bildrutorna.
Användarvisningsbild
ajja
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Inlägg av ajja »

Plocka ut I-framen med Avidemux spara som .jpg använd Imagemagick för att konvertera till .png?

Kod: Markera allt

convert I-frame.jpg I-frame.png
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Jo, jag har kommit fram till att avidemux verkar vara rätt väg att gå. (om nu inte någon har något bättre förslag att dra fram ur rockärmen). Men då blir det isf att spara som bmp och sedan konvertera till png (eftersom jpeg förstör bilderna).

Problemet är att jag inte har någon lust att bläddra fram nästan 300 olika frames och spara dem som bmp för hand. Speciellt inte om jag behöver göra om allting för flera olika filmfiler. Jag letar nu därför efter något sätt att automatisera det hela.

Helst ska jag lyckas få till någon form av skript som plockar ut alla I-frames och sparar dem som png-bilder när man ger skriptet en filmfil.
Skriv svar

Återgå till "Terminalforum"