Hänger sig i installationen [LÖST]

ankan 2.0
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Hänger sig i installationen [LÖST]

Inlägg av ankan 2.0 »

Hej!
Jag tänker installera ubuntu på en LG E300-A.CPK5V med Vista Home Premium.
Intel Pentium Dual Core T2410 / 2 GHz
Graphics - ATI Mobility Radeon™ X1250 (Shared up to 1,408MB)
3GB(2048MB + 1,024MB) DDR II

När jag sätter i skivan och väljer "prova ubuntu utan att göra ändringar på din dator" så laddar den ett tag och sedan står det bara
* Starting deferred execution scheduler adt [ ok ]
* Starting periodic command scheduler cround [ ok ]
* Checking battery state... [ ok ]
* Running local boot scripts (/etc/rc.local) [ ok ]

Någon som kan hjälpa mig?!

//Ankan 2.0
Senast redigerad av 1 ankan 2.0, redigerad totalt 28 gånger.
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Hänger sig i installationen

Inlägg av Cadryc »

Välkommen :)

Du kan prova att när du för upp menyn, så instälet för att välja Prova ubuntu..." så tryck F6 så kommer det upp en textrad, skriv acpi=off det hamnar automatiskt sist. Tryck enter

Du kan även testa att trycka F4 och välja grafiksäkert läge
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
ankan 2.0

Inlägg av ankan 2.0 »

Cadryc skrev:Välkommen :)

Du kan prova att när du för upp menyn, så instälet för att välja Prova ubuntu..." så tryck F6 så kommer det upp en textrad, skriv acpi=off det hamnar automatiskt sist. Tryck enter

Du kan även testa att trycka F4 och välja grafiksäkert läge
Nu har jag testat båda de sätten, och samma sak hände... :(

Fler förslag?

//Ankan 2.0
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Pröva med Alternate-skivan istället, det som skiljer är hur man gör själva installationen, den är textbaserad istället för grafisk med Live-läge
http://releases.ubuntu.com/releases/8.04/

Ta även en titt på http://durao.net/?p=495 , tjommen där verkar installera Ubuntu på en snarlik dator så det finns säkert nå tips.

Användarvisningsbild
Beer

Inlägg av Beer »

När det stannar under uppstart tar man med fördel bort quiet och splash för att se eventuella felmeddelanden.
ankan 2.0

Inlägg av ankan 2.0 »

Beer skrev:När det stannar under uppstart tar man med fördel bort quiet och splash för att se eventuella felmeddelanden.
Jag testade detta, men det hjälpte inte så mkt. Det rullade massa text sen stannade den. På sista raden stod det ubuntu@ubuntu:~$
Vad ska jag göra åt det? Kan det hjälpa om man slänger ner datorn i betonggolv från ca 3 m?
Användarvisningsbild
Beer

Inlägg av Beer »

ankan 2.0 skrev:
Beer skrev:När det stannar under uppstart tar man med fördel bort quiet och splash för att se eventuella felmeddelanden.
Jag testade detta, men det hjälpte inte så mkt. Det rullade massa text sen stannade den. På sista raden stod det ubuntu@ubuntu:~$
Vad ska jag göra åt det? Kan det hjälpa om man slänger ner datorn i betonggolv från ca 3 m?
Det tycker jag definitivt att du skall göra. Du kan även vränga skärmen baklänges, det gäller att visa vem som bestämmer.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

ankan 2.0 skrev:Vad ska jag göra åt det? Kan det hjälpa om man slänger ner datorn i betonggolv från ca 3 m?
Intressant lösning ;D

Cadrycs lösning kanske fungerar, kanske är det grafikdrivrutinen som är problemet trots att det då borde framgått i utskrifterna på skärmen.

Med tanke på att du har en dual-core processor är det värt att kolla om det är frågan om ett interruptproblem.
Prova med att skriva noapic nolapic i stället för acpi=off i det tidigare förslaget.
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

Om jag inte minns fel, så finns det ett alternativ när man startar ubuntu-CD-en.
Det borde stå ungefär så här "kontrollera CD".
Gör det först av allt!

Kan hända jag är ute o cyklar...
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Ytterligare ett tips:
Om inte noapic nolapic fungerar så testa även forcevesa

Tvingar bootning med VESA istf ATI grafikdrivrutinen om det nu skulle vara ATI som strular.
ankan 2.0

Inlägg av ankan 2.0 »

Bowmore skrev:
ankan 2.0 skrev:Vad ska jag göra åt det? Kan det hjälpa om man slänger ner datorn i betonggolv från ca 3 m?
Intressant lösning ;D

Cadrycs lösning kanske fungerar, kanske är det grafikdrivrutinen som är problemet trots att det då borde framgått i utskrifterna på skärmen.

Med tanke på att du har en dual-core processor är det värt att kolla om det är frågan om ett interruptproblem.
Prova med att skriva noapic nolapic i stället för acpi=off i det tidigare förslaget.
Det funkade inte heller. Samma grej som i början...
ankan 2.0

Inlägg av ankan 2.0 »

Rune.K skrev:Om jag inte minns fel, så finns det ett alternativ när man startar ubuntu-CD-en.
Det borde stå ungefär så här "kontrollera CD".
Gör det först av allt!

Kan hända jag är ute o cyklar...
Det gjorde jag nästan först av allt, inga fel upptäckta...
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

I länken som jag postade innan så instalelrade en tjomme ubuntu 8.04 på en snarlik dator och använde sig av alternate-skivan, jag postar länkarna igen http://durao.net/?p=495

Alternate-skivan hittas här http://releases.ubuntu.com/releases/8.04/

ankan 2.0

Inlägg av ankan 2.0 »

Nu har jag pratat lite med en kompis om mitt problem, han letade runt lite och kom fram till att det inte finns stöd för grafikkortet, kan det stämma?
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Kom på att vi just löst ett liknade fall med en LG och ATI X1250.

Om du absolut vill ha Hardy Heron 8.04 så prova mitt förslag med forcevesa ovan om du inte redan gjort det. Annars får du göra enl Cadrycs förslag. I vilket fall som helst så måste du installera rätt grafikdrivare.

Om det är ok för din del att installera Intrepid Ibex 8.10 alpha6 så har de nog fixat ditt problem där, se tråden
kan inte installera Ubuntu 8.04?. 8.10 alpha-releaserna har varit mycket stabila med tanke på alphastadiet och kör själv den sen i somras. Du kan ju börja med att ladda hem alpha6 och prova LiveCDn här
ankan 2.0

Inlägg av ankan 2.0 »

Bowmore skrev:Kom på att vi just löst ett liknade fall med en LG och ATI X1250.

Om du absolut vill ha Hardy Heron 8.04 så prova mitt förslag med forcevesa ovan om du inte redan gjort det. Annars får du göra enl Cadrycs förslag. I vilket fall som helst så måste du installera rätt grafikdrivare.

Om det är ok för din del att installera Intrepid Ibex 8.10 alpha6 så har de nog fixat ditt problem där, se tråden
kan inte installera Ubuntu 8.04?. 8.10 alpha-releaserna har varit mycket stabila med tanke på alphastadiet och kör själv den sen i somras. Du kan ju börja med att ladda hem alpha6 och prova LiveCDn här
Tack för förslaget, håller på att hämta hem den nu.
ankan 2.0

Inlägg av ankan 2.0 »

ankan 2.0 skrev:
Bowmore skrev:Kom på att vi just löst ett liknade fall med en LG och ATI X1250.

Tack för förslaget, håller på att hämta hem den nu.
Det verkar som det kan funka men jag har inte installerat ubuntu ännu, men problemet är nog löst, tack så mkt

//anakn 2.0
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"