Nyheter i datorvärlden.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Nätet surrar av rykten om att Microsoft jobbar på en helt ny arkitektur för sina framtida OS. Intressant forskningsprojekt enligt vissa. Andra tror att Microsoft läckt ut dokument avsiktligt för att se hur marknaden reagerar.

http://www.idg.se/2.1085/1.181203
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
upnorth

Re: OS:et som ska ersätta Windows

Inlägg av upnorth »

De får væl upprepa historien - køpa upp någon annans system ;D
Senast redigerad av 1 upnorth, redigerad totalt 22 gånger.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Säg något dom inte köpt? :D
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Hund skrev:Säg något dom inte köpt? :D
Mig :P
Användarvisningsbild
maths57
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av maths57 »

Stämmer med lite av vad jag har läst och tänkt: för att bli ett OS som funkar på internet måste Windows förändras, antagligen mot att bli mer UNIX/Linux-lik. Windows funkar inte riktigt bra i dagens internetmiljö.

Men bli "grön" verkligen ett nytt Windows? Man tar ju bort det som är Windows och får svårt med bakåtkompetabiliteten.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Fördelen UNIX har är ju att internet är byggt kring det. Och Windows är mer byggt kring internet. :P
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Hund skrev:Fördelen UNIX har är ju att internet är byggt kring det. Och Windows är mer byggt kring internet. :P
Ähum, antar att du menade intranet i sista meningen... ;)

En av de stora fördelarna som Linux/Unix har är att det är otroligt mycket mer flexibelt, dynamiskt och mångfacetterat än vad Windows är. Överhuvudtaget är det nog svårt för att inte säga omöjligt, att på rimlig tid utveckla ett nytt OS som slår ett annat OS som har haft nästan 40 år på sig att växa till vad det är. Ett sådant försök har t.ex varit OpenVMS (VAX/VMS i början). Det var ett alldeles utmärkt fint, driftsäkert och mycket väl genomtänkt OS, som rent tekniskt kunde spöa Unix/Linux på flera saker. Det som däremot saknades var just felxibiliteten, dynamiken och kanske framförallt glädjen...

Det Microsoft skulle kunna göra vore kanske att sätta klorna i t.ex Redhat eller SUSE, men det skulle å andra sidan vänd ut och in på allt som Microsoft tidigare gjort. Även om de skulle skruva till OS:et och låsa en del saker (som t.ex i just Redhat och SUSE), så skulle det ändå vara ett "öppet" OS och mycket av den fria programvaran skulle förmodligen kunna köras där utan problem. Dessutom skulle ju då folk automatiskt lära sig vad alla öppna Linux/Unix system är och hur de fungerar och inte tusan betalar man hemma för ett låst och stängt Linux, när det finns massor av fria versioner helt öppet på nätet....

Microsoft ligger ganska risigt till av olika orsaker:

1) De försökte få bort/hejda Internet med MSN för ett antal år sedan - Mislyckades!!
2) De har oavsetta alla pengar och tillgångar ingen som helst chans att köpa upp hela Linux och BSD!!
3) De kan inte utveckla något eget som blir alltför likt Linux/BSD, eftersom de då öppnar sin egen bakdörr...
4) De måste utveckla något med samma kapacitet och egenskaper som Linux/BSD...
5) Tiden jobbar inte för dem...

Sedan hur lång tid det tar kan man ju bara spekulera i, men de har en hård nöt att knäcka och det enda de egentligen kan göra just nu är att försöka hindra att spridningen av Linux/BSD får för stor fart...

:) :D ;D
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

maths57 skrev:Men bli "grön" verkligen ett nytt Windows?
Vad är egentligen grejen med att döpa saker till något slumpmässigt valt ord på något slumpässigt valt språk? Skulle iofs vara lite kul om de någon gång tog ett svenskt ord, förslagsvis "gröt" eller "välling".
Användarvisningsbild
kollektivist
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Kontakt:

Inlägg av kollektivist »

De kanske köper upp google och skapar ett microsoft chrome... ;D
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Konservburk skrev:
Vad är egentligen grejen med att döpa saker till något slumpmässigt valt ord på något slumpässigt valt språk? Skulle iofs vara lite kul om de någon gång tog ett svenskt ord, förslagsvis "gröt" eller "välling".
"Vattvälling", jojo, det skulle låta det. Har iaf bloggat om det:
http://ubuntu-se.org/drupal/windows_ersattare_redan_har
Användarvisningsbild
kollektivist
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Kontakt:

Inlägg av kollektivist »

Urban Anjar skrev:
Konservburk skrev:
"Vattvälling", jojo, det skulle låta det. Har iaf bloggat om det:
http://ubuntu-se.org/drupal/windows_ersattare_redan_har
Skickar du ut det som pressmeddelande? Det var väldigt bra skrivet nämligen.
Calmeida
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Calmeida »

Som "operativsystemsoberoende" tycker jag det är kul att Microsoft åtminstone uttalar aspirationen att utveckla något nytt från grunden. Jag har inte riktigt de här så vanligt förekommande ideologiska besvären med Microsoft, utan är Ubuntuanvändare av andra skäl. Mest för att jag tycker det är intressant att lära mig nya miljöer. Med anledning av detta kan jag bara hoppas på att Microsoft snappar upp tidens anda vad beträffar datorer, och skapar något bra som jag kan få nytta och nöje ur.

Gärna ett modulärt system, där jag själv som användare kan styra mer över vilka funktioner och komponenter jag vill ha tillgång till, för att på så vis kunna "slimma" systemet efter egna behov.

Men visst får jag lov att erkänna att en framtid där GNU/Linux kommit så pass långt att det som en helhet ger ett funktionellt och professionellt intryck kommer att krävas en bra produkt från Microsoft för att få mig att betala för det då det finns mindre kostsamma alternativ. Men än så länge finns ingen GNU/Linux dist som fyller alla mina behov, så det får vara fortsatt dubbelbootande ett tag till.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Håller i mycket med föregående talare, med ett mycket viktigt tillägg:

Jag kör också dualboot idag, men inte på något sätt på grund av Windows utan endast på grund av de program som än så länge bara finns för det, som t.ex Photoshop, olika e-legitimationer och behörighetsprogram, program för min mobiltelefon, vissa spel etc. Det finns alltså från min ståndpunkt ingenting alls i Windows som motiverar dess existens, utan den är helt beroende på att många programföretag är så fixerade vid Microsoft och att de därför ännu inte insett vad verklighet och frihet är... :)
hagelnut
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av hagelnut »

Osprey skrev:Håller i mycket med föregående talare, med ett mycket viktigt tillägg:

Jag kör också dualboot idag, men inte på något sätt på grund av Windows utan endast på grund av de program som än så länge bara finns för det, som t.ex Photoshop, olika e-legitimationer och behörighetsprogram, program för min mobiltelefon, vissa spel etc. Det finns alltså från min ståndpunkt ingenting alls i Windows som motiverar dess existens, utan den är helt beroende på att många programföretag är så fixerade vid Microsoft och att de därför ännu inte insett vad verklighet och frihet är... :)
Men så kan man väl inte säga? Om det är inte är tillämpningsprogrammen som får en att använda ett visst OS, vad är det då? Ungefär som att säga att man inte gillar internet men tycker om att besöka olika hemsidor.

Lite mer OT (On Topic) så undrar jag om det inte är några här som tagit ut segern lite tidigt. Att prata om windows kris när det fortfarande finns på 90% av alla datorer är kanske lite tidigt. Åtminstone tills det finns tecken på att den siffran börjar sjunka i hyfsad takt.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

hagelnut skrev:
Osprey skrev:Håller i mycket med föregående talare, med ett mycket viktigt tillägg:

Men så kan man väl inte säga? Om det är inte är tillämpningsprogrammen som får en att använda ett visst OS, vad är det då? Ungefär som att säga att man inte gillar internet men tycker om att besöka olika hemsidor.
Det är väl inte så konstigt att säga så egentligen..??

Oavsett vilka tillämpningsprogram/applikationer som finns så tycker jag också att det har stor betydelse att OS:et erbjuder en hanteringsmässigt bra miljö där det är lätt att skapa egna lösningar. Som exempel kan jag ju ta de möjligheter som finns i Linux/Unix att skapa egna program eller script att hantera miljön. Ok, jag vet att detta är en av de (få) punkter där Windows har blivit bättre, men det är ändå en bra bit kvar till att de kan matcha t.ex Bash och GNU.

Dessutom finns i Linux möjligheten att modifiera och fixa till vad du vill så att det blir precis så som du vill ha det, eftersom källkoden är öppen och fri. Detta finns det vad jag vet inga som helst planer på hos t.ex Microsoft och fler med dem.

Hoppas jag nu lyckats förklara vad jag menar och att det finns otroligt mycket viktiga saker i det hela, förutom tillämpningsprogrammen... :)
Skriv svar

Återgå till "Nyheter"