Ja nu när Marratech fixade sig, fanns det en sak till som behövdes för att slutligen kasta ut "pittemjuk".
Det var ju så att hustrun skulle utbilda sig med IT-hjälpmedel (det visade sig bli jag).
En del är förläsningar och det är "mms" eller "wmv" länkar.
Jag har inte lyckats får någon spelare att via Firefox öppna dessa.
Det är kanske ingen "nybörjarfråga", men jag är det.
Först ska Firefox starta rätt program. Det sker troligen inte nu när jag "provat NÅGRA inställningar".
Där efter har vi det där med rätt kodec. Nja kanske något mera.
Någon som känner sig manad?
ännu en IT-utmanin
-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Re: ännu en IT-utmanin
VLC fixar att avkoda wmv och mms, så en idé kan vara att öppna länkarna via det. Det ska även finnas en VLC-plugin till Firefox, men den är inget jag vågar uttala mig om eftersom jag själv aldrig provat den.
Skulle vilja föreslå mplayer och dess firefox-plugin. Kan inte garantera att den fixar allt, men rätt mycket ska den i alla fall käka.
Till en börja med så vill vi dock installera ett tilläggsförråd. Det där med multimediacodecs är nämligen lite utav ett juridiskt träsk vad gäller mjukvarupatent. Måhända inte just i Sverige, men i många andra länder. Därför finns det en del som för säkerhets skull har placerats utanför de ordinarie programförråden.
Det programförråd vi ska komplettera med är Medibuntu.
(Klarar du dig på instruktionerna som finns i den länkade sidan, eller ska jag utveckla?)
Installera nu paketen
mplayer,
mozilla-mplayer,
non-free-codecs och
ffmpeg.
Starta om Firefox.
Ett annat trevligt metapaket för att få allehanda multimedia-saker att fungera är
ubuntu-restricted-extras.
Till en börja med så vill vi dock installera ett tilläggsförråd. Det där med multimediacodecs är nämligen lite utav ett juridiskt träsk vad gäller mjukvarupatent. Måhända inte just i Sverige, men i många andra länder. Därför finns det en del som för säkerhets skull har placerats utanför de ordinarie programförråden.
Det programförråd vi ska komplettera med är Medibuntu.
(Klarar du dig på instruktionerna som finns i den länkade sidan, eller ska jag utveckla?)
Installera nu paketen

Starta om Firefox.
Ett annat trevligt metapaket för att få allehanda multimedia-saker att fungera är

-
ok, det verkar vara en helkväll.
Jag börjar.
Jag börjar.
-
Jag har installerat allt, med undantag för "non-free-codecs" som jag inte hittade.
Dvs:
I Terminal... fixas Medibunutu enligt instruktion..
Ubuntu 8.04 "Hardy Heron":
sudo wget http://www.medibuntu.org/sources.list.d/hardy.list -O /etc/apt/sources.list.d/medibuntu.list
Then, add the GPG Key:
sudo apt-get update && sudo apt-get install medibuntu-keyring && sudo apt-get update
If you have added the entire Medibuntu repository, install the package using APT.
For i386, the package is called w32codecs:
sudo apt-get install w32codecs
---- och
alla något-Mplayer
mao även mozilla-mplayer
samt
ffmpeg och ubuntu-restricted-extras
Därefter tillkom några uppdateringar som gjordes och PCn startas om.
något saknas........
wmv startar Mplayer men spelas inte..
mms startar Totem men spelas inte och en sk "tvingade avslutning" behövs för att koppla ner.
Dvs:
I Terminal... fixas Medibunutu enligt instruktion..
Ubuntu 8.04 "Hardy Heron":
sudo wget http://www.medibuntu.org/sources.list.d/hardy.list -O /etc/apt/sources.list.d/medibuntu.list
Then, add the GPG Key:
sudo apt-get update && sudo apt-get install medibuntu-keyring && sudo apt-get update
If you have added the entire Medibuntu repository, install the package using APT.
For i386, the package is called w32codecs:
sudo apt-get install w32codecs
---- och
alla något-Mplayer
mao även mozilla-mplayer
samt
ffmpeg och ubuntu-restricted-extras
Därefter tillkom några uppdateringar som gjordes och PCn startas om.
något saknas........
wmv startar Mplayer men spelas inte..
mms startar Totem men spelas inte och en sk "tvingade avslutning" behövs för att koppla ner.
-
Jag har också provat att kopiera in länkadressen i VLC,
men intet..........
men intet..........
Har du fått installerat w32codecs så har du de paket jag tänkte på. non-free-codecs är ett meta paket som ska peka på antingen w32codecs eller w64codecs, beroende på vilken arkitektur man kör.
Tyvärr fixar varesig VLC eller mplayer att spela riktigt alla vmw-filer, etc. Framförallt inte sådan som har Microsoft DRM i sig.
Gällande att få mms:// att öppna sig i mplayer-pluginen istället för totem så kan du ställa in det i Firefox under Redigera --> Inställningar --> Program. Kan dock, som sagt, ej garantera att den klarar av att spela just de filerna du vill spela upp.
Tyvärr fixar varesig VLC eller mplayer att spela riktigt alla vmw-filer, etc. Framförallt inte sådan som har Microsoft DRM i sig.
Gällande att få mms:// att öppna sig i mplayer-pluginen istället för totem så kan du ställa in det i Firefox under Redigera --> Inställningar --> Program. Kan dock, som sagt, ej garantera att den klarar av att spela just de filerna du vill spela upp.