Jag har Windows XP på en disk och Ubuntu på en annan. Har samanlagt 4 diskar. Körde XP och det frös, Gjorde en omstart med reset och gick in i Ubuntu istället (ext3). Till min förvåning så fungerade inte någon anna disk eller partition där Windows härjar (NTFS) än den som Ubuntu ligger på. Fick upp något felmeddelande om att "NTFS används" när jag försökte gå in på windowspartitionerna. Då startade jag om datorn, loggade in i Windows, startade om igen gick in i Ubuntu och allt fungerade som förut.
Vad är nu detta för konstigt? Stänger inte Windows ner sina filer när datorn startar om? Eller var det för att jag bara gjorde en reset och ingen hårdboot?
Börjar nu iallafall komma igång med Ubuntu och har slängt ut mer och mer med Windows

. Nu fungerar det att lyssna på radio via Rhytmbox och annan musik jag har på datorn via Banshee. Nu ska jag bara försöka mig på en backup av hela partitionen med SBackup till en ledig partition. Hur kollar man en backup utan att behöva lägga tillbaka den?
Ubuntus partitionering:
/dev/sdd1/ Monterad / (ext3-filsystem) (Egen partition) Ubuntu
/dev/sdd3/ Monterad /media/_HOME (ext3-filsystem) (Egen partition) Allt jag vill ha kvar
/dev/sdd4/ Monterad /media/disk-2 (ext3-filsystem) (Egen partition) Här vill jag lägga backupen.
När man i SBackup visar vad man vill köra backup på så pekade jag på root och fick då denna katalog //? Är jag ute på tunn is eller bara fyllekör?
Alla förslag är välkomna utom dom som är krångliga