Blandade frågor på ett ställe

Användarvisningsbild
Lilo
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Blandade frågor på ett ställe

Inlägg av Lilo »

Jag har Windows XP på en disk och Ubuntu på en annan. Har samanlagt 4 diskar. Körde XP och det frös, Gjorde en omstart med reset och gick in i Ubuntu istället (ext3). Till min förvåning så fungerade inte någon anna disk eller partition där Windows härjar (NTFS) än den som Ubuntu ligger på. Fick upp något felmeddelande om att "NTFS används" när jag försökte gå in på windowspartitionerna. Då startade jag om datorn, loggade in i Windows, startade om igen gick in i Ubuntu och allt fungerade som förut.

Vad är nu detta för konstigt? Stänger inte Windows ner sina filer när datorn startar om? Eller var det för att jag bara gjorde en reset och ingen hårdboot?

Börjar nu iallafall komma igång med Ubuntu och har slängt ut mer och mer med Windows ;D . Nu fungerar det att lyssna på radio via Rhytmbox och annan musik jag har på datorn via Banshee. Nu ska jag bara försöka mig på en backup av hela partitionen med SBackup till en ledig partition. Hur kollar man en backup utan att behöva lägga tillbaka den?

Ubuntus partitionering:
/dev/sdd1/ Monterad / (ext3-filsystem) (Egen partition) Ubuntu
/dev/sdd3/ Monterad /media/_HOME (ext3-filsystem) (Egen partition) Allt jag vill ha kvar
/dev/sdd4/ Monterad /media/disk-2 (ext3-filsystem) (Egen partition) Här vill jag lägga backupen.

När man i SBackup visar vad man vill köra backup på så pekade jag på root och fick då denna katalog //? Är jag ute på tunn is eller bara fyllekör?

Alla förslag är välkomna utom dom som är krångliga O0
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Blandade frågor på ett ställe

Inlägg av Cadryc »

När man använder reset-knappen så avslutas inte systemet helt korrekt, och partitioner blir inte avmoterade korrekt. Därför fick du problem att komma åt diskarna från Ubuntu, windows hade inte avmonterat dem ordentligt (eftersom du fick använda reset).

När det gäller ntfs så har linux-världen fått prova sig fram till hur det funkar, därför går det lite långsammare medntfs i linux. Så windows är bättre på att handskas med ntfs, så när du startade windows igen ås monterade den partitionerna och nrädu avslutade så avmonterades partitionerna korrekt, och sen kunde Ubuntu komma åt dem

Backupprogram har jag inte använt några själv, brukar kopiera hemmappen (inklusive dolda filer) så får jag med all musik och bilder och inställingar (som tex bokmärken, allt sånt ligger i dolda mappar i hemmappen) och sånt.

Anger du / så menar du hela operativsystemet inklusive systemfiler. Det borde räcka att ta en backup på /home resten av systemet installerar man nog hellre om istället för att återställa.
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
fraggan

Re: Blandade frågor på ett ställe

Inlägg av fraggan »

Ett tips på filer som du bör ta backup på som underlättar ditt liv är:
1. /etc/fstab (förutsatt man har fler än 1 disk)
2. /etc/samba/smb.conf (förutsatt du delar ut mappar i nätverk)
3. Andra filer som du ändrar på manuellt =) Annars finns de flesta config filerna dolda under /home mappen och följer auto med när du tar backup på /home som nämndes ovan.
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"