USB -> Paralell adapter i Linux?

Få igång din maskinvara i Ubuntu
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
eyerouge
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

USB -> Paralell adapter i Linux?

Inlägg av eyerouge »

Fungerar dessa i Linux? Det står nämligen att de inte stöds i Mac OS. Är det någon som har erfarenhet eller har kännedom om dem? Jag har nämligen en HP Laserjet skrivare här som enbart har paralell kabel och enbrt USB ingångar på min dator.
Bild
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: USB -> Paralell adapter i Linux?

Inlägg av Cadryc »

Hur har det gått? Har du testat/funnit nån info? Jag sökte runt lite men det var svårt att hitta nån nyare info, du har säkert sökt ordentligt också antar jag. Frågar för jag är lite nyfiken bara ;)
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
eyerouge
Kontakt:

Inlägg av eyerouge »

Inte hunnit testa än, men ska snart. Återkommer då.
Bild
Mappimappen
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av Mappimappen »

Jag är också intresserad av att veta om adaptern fungerar med Ubuntu eftersom jag har samma
problem; skrivare (LaserJet 6L) som endast har parallellingång och dator med enbart USB.

Har du hunnit testa ännu?
eyerouge
Kontakt:

Inlägg av eyerouge »

Mappimappen skrev:Jag är också intresserad av att veta om adaptern fungerar med Ubuntu eftersom jag har samma
problem; skrivare (LaserJet 6L) som endast har parallellingång och dator med enbart USB.

Har den i Stockholm, har dock ej testat eftersom den är till en normal skrivare, och min laserjet där hemma har en "liten" icke-bred anslutning, så jag köpte den helt i onödan och är fortfarande utan skrivare. :)
Bild
Användarvisningsbild
norhager

Inlägg av norhager »

eyerouge skrev:
Mappimappen skrev:Jag är också intresserad av att veta om adaptern fungerar med Ubuntu eftersom jag har samma

Har den i Stockholm, har dock ej testat eftersom den är till en normal skrivare, och min laserjet där hemma har en "liten" icke-bred anslutning, så jag köpte den helt i onödan och är fortfarande utan skrivare. :)
Vad menar du med "liten" icke-bred anslutning som jag vet så finns det väl bara parallel, usb eller nätverksskrivare. Sen finns det en lösning om man har en skrivare som inte har de kontakter man har på datorn och det är att koppla in en printerserver på sitt nät och ansluta sin skrivare där.
Mappimappen

Inlägg av Mappimappen »

Jag googlade på "printer connectors" och fann då denna intressanta info http://sewelldirect.com/articles/parallel-printers.aspx. Kanske är det en Mini Centronics (Centronics C) eyerouge har?

Verkar som om den bästa lösningen är ett PCI-kort med parallellutgång (för mig som har en stationär dator).
Finns från 163 kronor http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s35068999.

Frågan om ett sådan kort fungerar med Ubuntu kvarstår dock...
Någon som vet?
eyerouge
Kontakt:

Inlägg av eyerouge »

Angående "inte bred anslutning": Bilden här >> https://www.govbids.com/Post/surplusauc ... 201100.JPG visar vad jag menar. Spana in den vänstra ändan. Det är den som ska in i skrivaren, och den omkopplaren jag köpte var inte gjord för sådant trams... :P
Mappimappen skrev:Verkar som om den bästa lösningen är ett PCI-kort med parallellutgång (för mig som har en stationär dator).
Finns från 163 kronor http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s35068999.

Frågan om ett sådan kort fungerar med Ubuntu kvarstår dock...
Någon som vet?
Chanserna att det ska fungera med ett sådant är antagligen högre än att det ska fungera med min lösning. Tror att vissa av omkopplarna inte fungerar med t.ex. Mac.

Återkom gärna här inne om du testar med ett kort :) Är själv sugen nu.
Bild
Mappimappen

Inlägg av Mappimappen »

Japp, om jag bestämmer mig för att sätta i ett PCI-kort med parallellutgång återkommer jag med info hur det gick.

Om man kollar databladet för LaserJet 1100 http://www.nts-international.com/site/h ... t_1100.pdf verkar det vara just en liten Centronics C-kontakt det handlar om.
Mappimappen

Inlägg av Mappimappen »

Har nu äntligen köpt ett PCI-kort med parallell-utgång. Det blev ett "ST Lab I-400 - parallell adapter"http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=312595.

Tyvärr får jag inte det att fungera och lägger därför upp en separat tråd angående detta då vi kommit för långt ifrån den initiala frågeställningen i den här tråden.
pean

Inlägg av pean »

USB-Paralell adaptern funkar för mig i alla fall (nästan). Den funkar till vår stationära där den inte behövs eftersom paralell-port finns. Däremot till den bärbara, där vi hade önskat att den funka, funkar den inte. Vet inte alls varför. Någon som kan hitta en bra förklaring?

MVH pean
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara och drivrutiner"