Hur strömmar man bäst ner webbtv?
Hur strömmar man bäst ner webbtv?
Vilket program och vilket format bör man använda för att spara ner en videoström från webbtv på hårddisken?
-
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Re: Hur strömmar man bäst ner webbtv?
Jag är kass på det här men vad jag har sett och hört så använder de flesta mplayer och mencoder. Kolla på dom.
- ZX Spectrum
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Att spara streamade filmer är något som inte uppskattas av dom som lagt ut filmerna, dock kan jag inte säga om det är olagligt eller ej.
Jag fixade detta en gång genom att installera kmplayer. Finns en knapp under inställningar där man kan spara filmen om man har länken till den.
Jag fixade detta en gång genom att installera kmplayer. Finns en knapp under inställningar där man kan spara filmen om man har länken till den.
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
-
Hur kan du veta vilka filmer han/hon vill spara?ZX Spectrum skrev:Att spara streamade filmer är något som inte uppskattas av dom som lagt ut filmerna, dock kan jag inte säga om det är olagligt eller ej.
- ZX Spectrum
Sid skrev:Hur kan du veta vilka filmer han/hon vill spara?ZX Spectrum skrev:Att spara streamade filmer är något som inte uppskattas av dom som lagt ut filmerna, dock kan jag inte säga om det är olagligt eller ej.

Tänkte inte så långt.

Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
- HOLMEN
- Fadder
- Kontakt:
Ifall du kör Firefox så kan du lägga till pluginet DownloadHelper (https://addons.mozilla.org/sv-SE/firefox/addon/3006), som sedan känner av när det fins material att ladda ner ifrån sidan du befinner dig på. Tex ifrån YouTube, någons blogg, en animation, you name it, it will find it 
Om du nu strömmer ifrån en sida såklart. Annars kan man ju alltid wget ner länken med strömmen.

Om du nu strömmer ifrån en sida såklart. Annars kan man ju alltid wget ner länken med strömmen.
Nej, jag vill kunna klippa och klistra in länken till mediafilen. Jag glömde säga det. Jag klarar inte att se all webbtv i Firefox utan brukar kopiera och klistra in länken till mediafilen i en videoseplare, typ VLC. Där finns också en funktion för att strömma ner filen till hårddisken. Det fungerade bra, men jag fick filen i mpeg ts-format, som inte gick att konvertera mm. Det går att strömma ner till hd med VLC, men jag undrar mer om det finns ett mycket bättre sätt som jag missat?HOLMEN skrev:Ifall du kör Firefox så kan du lägga till pluginet DownloadHelper (https://addons.mozilla.org/sv-SE/firefox/addon/3006), som sedan känner av när det fins material att ladda ner ifrån sidan du befinner dig på. Tex ifrån YouTube, någons blogg, en animation, you name it, it will find it
- HOLMEN
- Fadder
- Kontakt:
Det är lite onödigt att spara tex en flash fil till mpeg. Bilden blir inte bättre, men filen blir troligtvis större. Därför kan det ju vara bra med pluginet jag nämnde tidigare.
Men om det tex är en mpeg fil som du ska se på så kan du ju alltid öppna en terminal och köra
Men om det tex är en mpeg fil som du ska se på så kan du ju alltid öppna en terminal och köra
Kod: Markera allt
wget http://filen.se/du/vill/ha.mpeg
-
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
- Kontakt:
Jag förstår inte hur det kan bli "bättre" eftersom du, hur du än strömmar, måste 1) hämta infon och 2) spara den som något. VLC gör båda dessa saker. Du kan t.ex. göra det med/utan att se på medan det sker (kryssruta i VLCinställningar). Jag har själv använt VLC till det och aldrig haft problem när man väl prickat i inställningar som fungerar med det man har installerat i sitt OS.ubot skrev:typ VLC. Där finns också en funktion för att strömma ner filen till hårddisken. Det fungerade bra, men jag fick filen i mpeg ts-format, som inte gick att konvertera mm. Det går att strömma ner till hd med VLC, men jag undrar mer om det finns ett mycket bättre sätt som jag missat?
Att du inte kan konvertera filerna till det format du vill låter skumt men beror med stor sannolikhet inte på VLC utan snarare på de codecs du (inte) har och/eller programmet du använder för att konvertera. Vet att de flesta använder terminalbaserade program för konverteringar, men om du hittar ett schysst med GUI eller en front end får du gärna dela med dig.
Jag vet hur man strömmar ner maediafiler i VLC, men tänkte att det kanske fanns något som var bättre, men VLC duger ändå för mig. Apropå att inte kunna konvertera en mediafil så har jag haft en massa strul med en videofilm som jag strömmade ner i mpeg ts-format. Mer om det i den här tråden:eyerouge skrev:Jag förstår inte hur det kan bli "bättre" eftersom du, hur du än strömmar, måste 1) hämta infon och 2) spara den som något. VLC gör båda dessa saker. Du kan t.ex. göra det med/utan att se på medan det sker (kryssruta i VLCinställningar). Jag har själv använt VLC till det och aldrig haft problem när man väl prickat i inställningar som fungerar med det man har installerat i sitt OS.ubot skrev:typ VLC. Där finns också en funktion för att strömma ner filen till hårddisken. Det fungerade bra, men jag fick filen i mpeg ts-format, som inte gick att konvertera mm. Det går att strömma ner till hd med VLC, men jag undrar mer om det finns ett mycket bättre sätt som jag missat?
Att du inte kan konvertera filerna till det format du vill låter skumt men beror med stor sannolikhet inte på VLC utan snarare på de codecs du (inte) har och/eller programmet du använder för att konvertera. Vet att de flesta använder terminalbaserade program för konverteringar, men om du hittar ett schysst med GUI eller en front end får du gärna dela med dig.
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=193&t=31220
- Cadryc
@ubot, jag och du har ju skrivit en del i tråden du länkade till så jag tror mig veta lite vad du är ute efter, skulle man kanske kunna formulera frågan såhär:
"När man sparar en videoström, vilka inkapslingsmetoder och kodekar fungerar bra?" Med bra avses att kunna öppnas med så många program som möjligt.
Som exempel kan jag ta VLC som erbjuder ett flertal inkapslingsmetoder, bla MPEG och OGG. OGG känns för mig som ett bra alternativ, men sen kommer man till kodek, där man kan välja bla mpv4, div3, h264, MJPG, theo för att nämna några. Sen kan man dessutom välja ljudkodek.... Är det nån som har koll på vad man bör välja?
(vad som skiljer mellan kodek och inkapsling vet jag inte)
En "videoström" behöver väl heller inte nödvändigtvis komma från nätet? I VLC kan man ju öppna en fil och samtidigt spara "strömmen" och på så sätt konvertera filen.
"När man sparar en videoström, vilka inkapslingsmetoder och kodekar fungerar bra?" Med bra avses att kunna öppnas med så många program som möjligt.
Som exempel kan jag ta VLC som erbjuder ett flertal inkapslingsmetoder, bla MPEG och OGG. OGG känns för mig som ett bra alternativ, men sen kommer man till kodek, där man kan välja bla mpv4, div3, h264, MJPG, theo för att nämna några. Sen kan man dessutom välja ljudkodek.... Är det nån som har koll på vad man bör välja?
En "videoström" behöver väl heller inte nödvändigtvis komma från nätet? I VLC kan man ju öppna en fil och samtidigt spara "strömmen" och på så sätt konvertera filen.
- HOLMEN
- Fadder
- Kontakt:
Jag gillar denna Ubuntu-konverterare. Snyggt och enkelt: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=567016eyerouge skrev: Att du inte kan konvertera filerna till det format du vill låter skumt men beror med stor sannolikhet inte på VLC utan snarare på de codecs du (inte) har och/eller programmet du använder för att konvertera. Vet att de flesta använder terminalbaserade program för konverteringar, men om du hittar ett schysst med GUI eller en front end får du gärna dela med dig.
Ja, VLC duger för att konvertera. Jag tycker att din omformulering är intressant. Det här med kodek är en djungel för mig, men antagligen väldigt intressant. Jag tycker därför att vi spinner vidare på din omformulering, dvs vilka inkapslingsmetoder och kodekar fungerar bra när man sparar film, tex från webbtv?Cadryc skrev:@ubot, jag och du har ju skrivit en del i tråden du länkade till så jag tror mig veta lite vad du är ute efter, skulle man kanske kunna formulera frågan såhär:
-
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
- Kontakt:
Ser lovande ut. Inte hunnit testa den än. Nyaste, som han även länkar till, kallas för Fuoco Tools.HOLMEN skrev:Jag gillar denna Ubuntu-konverterare. Snyggt och enkelt: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=567016
De flesta fungerar väl bra? Om man kan använda dem ö.h.t. i t.ex. VLC beror emellertid nog mer på om man har dem installerade i sitt OS och/eller om VLC begriper att man har det, såvida inte VLC kommer med allting inbyggt, vilket i alla fall inte verkar vara fallet på min maskin. Det hela hänger kanske på syftet, vad man vill använda filerna till och hur. Om nu största möjliga kompatibilitet ska uppnås och är målet bör man kanske köra vanlig sunkig mpeg2 och inte konstra till det mer. Filerna kommer vara onödigt stora men lär rulla i vartenda en spelare jag känner till.ubot skrev:vilka inkapslingsmetoder och kodekar fungerar bra när man sparar film, tex från webbtv?
- Konservburk
En kodek är ett program som kodar om ljud eller bild till ett visst format, och/eller avkodar från samma format. Några kända exempel:Cadryc skrev:Som exempel kan jag ta VLC som erbjuder ett flertal inkapslingsmetoder, bla MPEG och OGG. OGG känns för mig som ett bra alternativ, men sen kommer man till kodek, där man kan välja bla mpv4, div3, h264, MJPG, theo för att nämna några. Sen kan man dessutom välja ljudkodek.... Är det nån som har koll på vad man bör välja?
* Kodek-programmet xvid kodar om video till det standardiserade formatet MPEG-4 ASP.
* Kodek-programmet x264 kodar om video till det standardiserade formatet MPEG-4 AVC (H.264).
* Kodek-programmet lame kodar om ljud till det standardiserade formatet MPEG-1 Audio Layer 3 (mp3).
Det finns absolut ingenting som hindrar att det kan finnas (och finns) flera olika kodek-program som kan koda till samma format.
Sen har vi då inkapslingen, själva behållaren. Det fungerar lite som en låda där man kan stoppa ner en eller flera ljud- och/eller bildströmmar och på så sätt hålla ihop dem med varandra. Exakt vilket format ljud- och bildströmmarna får ha beror helt på vad behållarformatet klarar av. Några exempel på behållarformat är AVI, MPEG-TS, MPEG-PS, Matroska.
- Konservburk
Det absolut bästa är inte koda om filmen med någon kodek över huvud taget. DVS behålla samma ljud- och bild-format som filmen har från början. Anledningen är att kvalitén alltid försämras vid omkodning. Det går däremot bra att byta inkapslingsformat utan att kvalitén blir lidande.ubot skrev:vilka inkapslingsmetoder och kodekar fungerar bra när man sparar film, tex från webbtv?
- Cadryc
@Konservburk, har du använt VLC till att spara strömmar? Är det bara att låta bli att bocka i kodek så blir det originalkodeken?
- Konservburk
Nu kanske jag är petig, men det är skillnad på video-kodek och video-format. Kodeken är programmet som användes för att koda videon till ett visst format. Du bevarar med andra ord inte orginalkodeken, utan orginal-video-formatet.Cadryc skrev:@Konservburk, har du använt VLC till att spara strömmar? Är det bara att låta bli att bocka i kodek så blir det originalkodeken?
Om du bockar ur video- och audio-kodek-rutorna så kommer det inte att användas något kodek-program, och ingenting kommer då heller att kodas om, dvs formatet behålls som det är. Jag brukar använda mencoder i vanliga fall när jag vill spara ner strömmar. Där väljer man istället ett speciellt kodek-program som heter "copy" ifall man vill att orginalformatet ska bevaras.
Om jag förstår dig rätt så är det inga problem att konvertara en fil från mpeg till avi, utan kvalitén försämras först när jag ställer in ljud- och videokodek? Probelmet är att när jag strömmade ner webbtv så var jag tvungen att välja kodek annars kom inte ljudet eller bilden med. Alternativet var att strömma ner med VLC i mpeg ts utan att använda kodek, men då gick det inte att göra en vanliga DVD-film av filen.Konservburk skrev:Det absolut bästa är inte koda om filmen med någon kodek över huvud taget. DVS behålla samma ljud- och bild-format som filmen har från början. Anledningen är att kvalitén alltid försämras vid omkodning. Det går däremot bra att byta inkapslingsformat utan att kvalitén blir lidande.ubot skrev:vilka inkapslingsmetoder och kodekar fungerar bra när man sparar film, tex från webbtv?
- Cadryc
Bra, det är då man lär sig någotKonservburk skrev:Nu kanske jag är petig

Vad jag förstått det som nu, så skulle det väl kunna vara originalkodeken som ställer till det för dig. För att kunna göra din dvd hade du kanske vart tvungen att konvertera till en annan kodek.ubot skrev:Alternativet var att strömma ner med VLC i mpeg ts utan att använda kodek, men då gick det inte att göra en vanliga DVD-film av filen.