VLC 0.9.2 fult GUI ! - Nästan löst..
VLC 0.9.2 fult GUI ! - Nästan löst..
Nya VLC 0.9.2 och dess omtalade QT-look funkar dåligt för mig rent visuellt. Jag kör på TV och har anpassat Gnome vad det gäller fontstorlekar m m för att kunna läsas 5 meter bort.
Nya VLC har jag inte lyckats påverka ett dugg, vare sig med qtconfig, eller byta skin. Ställer jag om VLC till 'skins2' kraschar det och jag har använt skins för 0.9.2.
Vad fasen är Qt egentligen och hur installerar jag det, om det nu skulle hjälpa?
KDE är inte aktuellt.
Nya VLC har jag inte lyckats påverka ett dugg, vare sig med qtconfig, eller byta skin. Ställer jag om VLC till 'skins2' kraschar det och jag har använt skins för 0.9.2.
Vad fasen är Qt egentligen och hur installerar jag det, om det nu skulle hjälpa?
KDE är inte aktuellt.
Senast redigerad av 1 webaake, redigerad totalt 20 gånger.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
-
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Re: VLC 0.9.2 fult GUI !
Använder det qt3 eller qt4?
-
Funkar det inte att ändra i qt4-qtconfig?
- Konservburk
Jag har aldrig gillat qt. Det är på tok för tungt för min smak. För egen del är jag nöjd så länge man kan bygga vlc utan något qt över huvud taget. Och när man ser på film så är ju allt vad gui och fönsterramar heter ändå bara ivägen.
- prafjessor
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Håller med. Men i den här tråden finns det tips på hur man gör för att få VLC snyggare under Gnome: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=921829Konservburk skrev: Och när man ser på film så är ju allt vad gui och fönsterramar heter ändå bara ivägen.
OT: Välkommen tillbaka, Sid.
Välkommen Sid! Jag har saknat dig!
qt4-qtconfig biter inte på nya VLC.
qgtkstyle vill inte kompilera, make ger:
In file included from main.cpp:24:
qgtkstyle.h:35: fel: expected constructor, destructor, or type conversion before "typedef"
In file included from /usr/include/qt4/QtCore/qplugin.h:48,
from /usr/include/qt4/QtGui/qstyleplugin.h:47,
from /usr/include/qt4/QtGui/QStylePlugin:1,
from main.cpp:25:
/usr/include/qt4/QtCore/qpointer.h:51: fel: expected constructor, destructor, or type conversion before "typedef"
make: *** [main.o] Fel 1
EDIT: jag verkar ha alla bibliotek; libgtk2.0-dev, libqt4-dev osv. Även mappen /usr/include/qt4/ existerar (är väl libqt4-dev tänker jag)
Äh, det är bättre med Openbox/LXDE, eller hur Sid?
Tyvärr är jag beroende av VLC - det är min killerapp!
Då har jag kört qmake innan, som man skall. qmake -d ger inga ledtrådar heller tycker, jag.
Känns som hela Qt är artfrämmande för Gnome.
qt4-qtconfig biter inte på nya VLC.
qgtkstyle vill inte kompilera, make ger:
In file included from main.cpp:24:
qgtkstyle.h:35: fel: expected constructor, destructor, or type conversion before "typedef"
In file included from /usr/include/qt4/QtCore/qplugin.h:48,
from /usr/include/qt4/QtGui/qstyleplugin.h:47,
from /usr/include/qt4/QtGui/QStylePlugin:1,
from main.cpp:25:
/usr/include/qt4/QtCore/qpointer.h:51: fel: expected constructor, destructor, or type conversion before "typedef"
make: *** [main.o] Fel 1
EDIT: jag verkar ha alla bibliotek; libgtk2.0-dev, libqt4-dev osv. Även mappen /usr/include/qt4/ existerar (är väl libqt4-dev tänker jag)
Äh, det är bättre med Openbox/LXDE, eller hur Sid?
Tyvärr är jag beroende av VLC - det är min killerapp!
Då har jag kört qmake innan, som man skall. qmake -d ger inga ledtrådar heller tycker, jag.
Känns som hela Qt är artfrämmande för Gnome.
Nästan fixat!
Aktiverade Hardy Backports i Synaptic. Installerade QT 4.4.0.1 och uppgraderade det direkt.
Nu får jag mina Gnome inställningar i VLC's gräsnsnitt, vad det gäller tema, typsnitt m m.
Då har jag innan kört Qgtkstyle samt qt4-config.
Dock startar inte programmet från menyerna, utan bara från terminalen med kommandot cvlc, inte vlc (sigbart, segmenteringsfel ..... nånting)
Och jag måste i Nautilus/Thunar (ja, jag kör bägge) ändra i 'Öppna med' -> anpassat kommando -> 'cvlc'
MEN, nu ser VLC's menyer, typsnitt m m ut som jag vill.
PS Man blir trött ibland på GUI's - bara yta inget innehåll! Då vill man ha en enkel texfil att ändra i typ; font=Deja Vu, fontsize=14
Aktiverade Hardy Backports i Synaptic. Installerade QT 4.4.0.1 och uppgraderade det direkt.
Nu får jag mina Gnome inställningar i VLC's gräsnsnitt, vad det gäller tema, typsnitt m m.
Då har jag innan kört Qgtkstyle samt qt4-config.
Dock startar inte programmet från menyerna, utan bara från terminalen med kommandot cvlc, inte vlc (sigbart, segmenteringsfel ..... nånting)
Och jag måste i Nautilus/Thunar (ja, jag kör bägge) ändra i 'Öppna med' -> anpassat kommando -> 'cvlc'
MEN, nu ser VLC's menyer, typsnitt m m ut som jag vill.
PS Man blir trött ibland på GUI's - bara yta inget innehåll! Då vill man ha en enkel texfil att ändra i typ; font=Deja Vu, fontsize=14
-
Re: VLC 0.9.2 fult GUI ! - Nästan löst..
Tack Webaake. Kul att vara tillbaka.
Vad är det här för påhitt vlc har att byta till qt4?
Finns det någon speciell anledning till det?
Jag tycker den fungerade utmärkt som det var...
Vad är det här för påhitt vlc har att byta till qt4?
Finns det någon speciell anledning till det?
Jag tycker den fungerade utmärkt som det var...
- Konservburk
Det kan inte vara något annat än en ondskefull konspiration! Jag ställde mig nämligen precis samma fråga när stellarium helt plötsligt fick för sig att börja använda qt istället för SDL. Nu måste man ha X igång för att öht kunna använda det programmet. Och användarinterfacet ser ut precis som tidigare!Sid skrev:Vad är det här för påhitt vlc har att byta till qt4?
-
Det här måste få ett slut. Snart har vi väl X-krav på allt.Konservburk skrev:Det kan inte vara något annat än en ondskefull konspiration! Jag ställde mig nämligen precis samma fråga när stellarium helt plötsligt fick för sig att börja använda qt istället för SDL. Nu måste man ha X igång för att öht kunna använda det programmet. Och användarinterfacet ser ut precis som tidigare!Sid skrev:Vad är det här för påhitt vlc har att byta till qt4?
Det här med QT för vlc, verkar vara en stark koppling till KDE. Undrar varför?
KDE liknar för mycket ett annat operativsystem enligt min smak.
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Prata inte strunt. KDE bygger på qt, men qt är inte beroende av kde.webaake skrev:Det här med QT för vlc, verkar vara en stark koppling till KDE. Undrar varför?
KDE må vara likt ett annat operativsystem på ytan, men där slutar likheterna. Tar man en annan känd skrivbordsmiljö så bygger den in sig på teknik från ett stort företag från Redmond... Så frågan blir då vilket är mest lik?
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Här är en blogg från en av utvecklarna så att ni kanske kan lägga ner konspirationsteorierna:
http://www.jbkempf.com/blog/post/2007/0 ... -Interface
-
Det är väl ingen av oss som har dammat av dom där gamla grejerna. Jag har dock inget behov av qt4.mcNisse skrev:Här är en blogg från en av utvecklarna så att ni kanske kan lägga ner konspirationsteorierna:
Mycket bra länk McNisse! Jag har gelt klart överdrivit mina farhågor.
Det är väl mest att VLC tagit en helt ny väg, och att det verkade lite underligt till en början.
Men nu när jag kan styra utssendet på GUI:t så är det OK.
Dock så spolar nya VLC inte lika bra som gamla; ljudet spolas men filmen stoppar en liten stund; sedan synkas det igen. Kanske beror på min slöa dator?
Det är väl mest att VLC tagit en helt ny väg, och att det verkade lite underligt till en början.
Men nu när jag kan styra utssendet på GUI:t så är det OK.
Dock så spolar nya VLC inte lika bra som gamla; ljudet spolas men filmen stoppar en liten stund; sedan synkas det igen. Kanske beror på min slöa dator?
Håller med. Jag föredrar själv mplayer, för det behövs ju som sagt inget gui för att se på film, om man däremot måste ha VLC och måste ha gui så kan man utan problem använda det gamla fina wxwidgets-interfacet som fungerat alldeles utmärkt tidigare.Konservburk skrev:Jag har aldrig gillat qt. Det är på tok för tungt för min smak. För egen del är jag nöjd så länge man kan bygga vlc utan något qt över huvud taget. Och när man ser på film så är ju allt vad gui och fönsterramar heter ändå bara ivägen.
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Jag har gått över till SMPlayer/Mplayer, som har många fördelar;
* Kommer ihåg var man var nånstans i en film
* Lättare att styla undertexterna
* Fungerar
* Full screen control fungerar också
Men det satt långt inne eftersom jag använt VLC i många år.
* Kommer ihåg var man var nånstans i en film
* Lättare att styla undertexterna
* Fungerar
* Full screen control fungerar också
Men det satt långt inne eftersom jag använt VLC i många år.