Slöar *ubuntu ner datorn efter ett tag?

Tarika
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Slöar *ubuntu ner datorn efter ett tag?

Inlägg av Tarika »

jag har nu haft kubuntu på min dator i cirka fem månader tror jag (från det att 8.04 släpptes) nåt som jag reagerat på är att dattan verkar mycket tröttare än vanligt. det är inte precis nån monster datta men framför allt uppstart och främst inloggning när splash rutan visas så tar det mycket längre än vanligt innan det 'laddats klart' och skylten försvinner :|

problemen kan ha att göra med att jag i /etc/fstab/ flyttade /tmp och /var/log till en ram-disk (tror jag det heter) för jag såg det tipset på nån asus eee-site, kan ram-disken slöa ner datorn vid uppstart? ex om många filer måste kopieras o sånt? jag har en liten ssd-disk i datorn för övrigt.

så frågan är egentligen: måste jag ominstallera *ubuntu regelbundet för att systemet slöar ner som som en windos-dator? Defrag behöver jag väl inte hålla på med om jag har en ssd-disk tror jag. :/

(min datta är en zepto znote 2 gigabyte minne, 1.5 ghz samt Intel grafikkort)
Emil.s
Kontakt:

Re: Slöar *ubuntu ner datorn efter ett tag?

Inlägg av Emil.s »

Med SSD så lär du aldrig behöva bry dig om fragmentering. Därför de är så snabba. ;)

Har inte så stor erfarenhet av RAM-diskar. Använder du tmpfs eller?
Testa att boota utan "splash" i grub så bör de se vad som tar tid. Tryck "e" i innan du väljer vilken kärna du startar med. Sen "e" igen på "kernel" raden. Och så tar du bort "splash". Sen enter, och sen "b" för att starta.
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Tarika

Inlägg av Tarika »

ja det är tmpfs

Kod: Markera allt

tmpfs      /var/log        tmpfs        defaults           0    0
   tmpfs      /var/log/apt    tmpfs        defaults           0    0
   tmpfs      /tmp            tmpfs        defaults           0    0
   tmpfs      /var/tmp        tmpfs        defaults           0    0
Med splash så menade jag 'splash rutan' som syns efter inloggning, andra splashen vid boot har jag också kört utan nyligen. Ett antal felmeddelande om att 'no such file or directory' troligen beroende på att kataloger inte fanns på ram-disken

Det är däremot direkt efter inloggning som jag upplever att det slöat ner nåt extremt, kanske är det ssd-disken som plötsligt börjar dega ihop , den var ju inte så dyr heller. får kanske köpa en dator med bättre processor :)

(iofs lite onödigt för en kontorsdator men nja)
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Klart man ska ha SSD! Inte för att det kanske är så nödvändigt, men man är ju värre än alla andra, ett tag iallafall. ;)

Har hur som hellst ingen idé om vad det är som slöar ner iallafall.

Det lär ju inte hjälpa detta, men jag kan ju påpeka att det är rätt onödigt att placera /var/log/apt på en RAM-disk, då du redan har /var/log där. ;)
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
KiviE
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av KiviE »

Lite offtopic: Vad jag har hört så har en del billiga SSD diskar mycket dålig kvalité och är väldigt sega. Men det kanske är överdrivet? finns det vettiga SSD diskar till vettiga priser nu?
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

KiviE skrev:Lite offtopic: Vad jag har hört så har en del billiga SSD diskar mycket dålig kvalité och är väldigt sega. Men det kanske är överdrivet? finns det vettiga SSD diskar till vettiga priser nu?
Det finns billiga modeller som är under all kritik.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Tarika

Inlägg av Tarika »

Emil.s skrev:Det lär ju inte hjälpa detta, men jag kan ju påpeka att det är rätt onödigt att placera /var/log/apt på en RAM-disk, då du redan har /var/log där. ;)
Jag ändrade i /etc/fstab, tog bort /var/log/apt och /var/tmp, som jag själv faktsikt också tyckte var lite onödiga, men datorn blev helkonstig, tydligen inaktiverades åtkomst till tmp-katalogen för musmiljön ville inte starta alls :|

Nä, jag vet inte vad som slöar ner datorn, systemövervakaren samt top-kommandot visar inget suspekt, bara vanliga appar typ icecat, kded etc som idlar på 0.5-1%
Hund skrev:Det finns billiga modeller som är under all kritik.
En bättre ssd-disk blir det nog för mig då, kan ju vara den som börjat slöa ner, den var inte den absolut billigaste men relativt billig iallafall. :)
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"