Framkalla 16 bitars raw-filer

martinkellner

Framkalla 16 bitars raw-filer

Inlägg av martinkellner »

Hej!
Ngn som känner till ngt program där man kan framkalla 16-bitars raw-filer? Och ngt program där man kan bildbehandla 16-bitars filer överhuvud taget? GIMP klarar det inte vad jag förstår, vilket är märkligt. Har testat dcraw och rawstudio men de klarar bara 8 bitar visade det sig vilket resulterade i att bilderna blev väldigt mörka. Dessutom fungerar inte dcraw-pluginen i GIMP för mig. Bilden som kommer farm blir bara grönt brus.
Användarvisningsbild
Daniel Nylander
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Re: Framkalla 16 bitars raw-filer

Inlägg av Daniel Nylander »

UFRaw finns paketerat i Ubuntu

http://ufraw.sourceforge.net/
martinkellner

Jag testade UFraw också. Dessvärre klarar det raw-filer från både Sony a100 och a700 men inte a200 som jag har av ngn anledning. Det ska däremot dcraw göra men det klarade som sagt inte 16 bitars raw-filer. Konstigt eftersom det såvitt jag förstår är samma kille som gjort båda programmen.
Användarvisningsbild
Daniel Nylander
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Inlägg av Daniel Nylander »

Prova Rawstudio, den klarar ARW-filer

http://rawstudio.org/
martinkellner

Ja men vad jag fattar så klarar den inte 16 bitars arw.
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Verkar som att Light Crafts bestämt sig för att återigen ger ut en GNU/Linux-version av LightZone (dock inte gratis denna gång). Det uppger sig kunna hantera RAW från a200, men tyvärr står det inget om huruvida den har 16-bitars stöd (ursäkta mig om jag missförstår det här, jag har i stort bara jobbat analogt själv ;)). Nåväl, mer info:

http://www.lightcrafts.com/products/raw/index.html

Det är säkerligen inga problem att skicka ett e-post till dem för utförligare teknisk infomation. Dock kanske det är lite matigt att betala 1400kr om du inte känner att du vill arbeta med LightZone i övrigt. Det var bara en tanke från min sida.
martinkellner

Tack för tipset iaf men som du säger så känns det ju lite trist att betala så pass med pengar för ett program under ett OS där trots allt en del av grundtanken är att programvara ska vara gratis.
KiviE
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av KiviE »

martinkellner skrev:Tack för tipset iaf men som du säger så känns det ju lite trist att betala så pass med pengar för ett program under ett OS där trots allt en del av grundtanken är att programvara ska vara gratis.
Grundtanke att det ska vara gratis? vet inte om jag håller med dig där. Öppet ja men varför skulle man inte få tjäna pengar på sina program? Dock så antar jag att det inte är OSS och ja då går det emot grundtanken :)
Användarvisningsbild
nixy

Inlägg av nixy »

martinkellner skrev:Hej!
Ngn som känner till ngt program där man kan framkalla 16-bitars raw-filer? Och ngt program där man kan bildbehandla 16-bitars filer överhuvud taget? GIMP klarar det inte vad jag förstår, vilket är märkligt. Har testat dcraw och rawstudio men de klarar bara 8 bitar visade det sig vilket resulterade i att bilderna blev väldigt mörka. Dessutom fungerar inte dcraw-pluginen i GIMP för mig. Bilden som kommer farm blir bara grönt brus.
Lightzone fixar 16bitars bilder, och om du inte vill betala, så kan du ju prova programmet gratis under 30 dagar.

EDIT: ..kom just på att CinePaint, som finns i förråden, är både open source och gratis, och fixar 16-bitars bilder, och även raw-filer via ufraw (plugin). :) Läs mer här: http://cinepaint.bigasterisk.com/CinePaintDocumentation
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"