Jag slutade i princip att använda min stationära dator när jag köpte en bärbar för 1½ år sen, mest pga det sataniska oljudet från alla fläktar, men tyvärr rymmer inte laptopen ens hälften av mitt musikbibliotek. Sen vore det ju kul att kunna dela ut ftp-konton till polare så dom kan komma åt min musik och allt va de nu e, så jag e lite sugen på att sätta upp burken som en server. Isåfall _måste_ jag uppfinna något sätt att eliminera orkanljudet från burken!
Jag är med andra ord intresserad av alla åtgärder som kan minska burkens effektförbrukning. Första åtgärden blir väl o fimpa grafikkortet, en server behöver ingen skärm. På chipsetet sitter en liten löjlig fläkt, den borde gå o ersätta med en rejäl fläns tycker man..värre e de med nätagget. Har sett att det finns fläktfria nätagg men dom kostar mer än va burken e värd vid det här laget, dessutom e de roligare o bygga saker själv än att köpa dom färdiga

Men låt oss nu lämna hårdvaran och titta på hur man skulle kunna använda linux för att bygga en riktigt tyst och miljövänlig server! Burken är tänkt att fungera främst som lagringsplats för stora filer, men jag tycker det vore trevligt att kunna köra lite enkla program utan att disken behöver vara igång (den står väl för en hel del både oväsen och effektförbrukning). Hur skulle man kunna gå tillväga för att åstadkomma detta, min första tanke är att vid uppstart kopiera systemet till ramminnet och bara mounta/dra igång disken när den behövs, har nån någon bättre idé? Installationsprogrammet borde väl funka på nått liknande sätt, kanske man kunde använda det som modell?
Om vi säger att vi lyckats med ovanstående (linux startar från disken men kopieras till RAM vid uppstart), hur mycket går det (och hur gör man) för att detaljstyra vad som ska vara på och av i datorn? Viktigast är väl att stänga av disken, men man kan väl typ dra ner processorhastigheten också? Isåfall borde det gå att sänka processorfläktens hastighet rejält, kanske stänga av den helt då den inte används. Tror BIOSet sköter det själv faktiskt, fläkten går bara på max precis vid uppstart, sen saktar den ner en hel del men låter fortfarande som en j-vla mopedmotor, men då går CPUn ändå på maxfart, 3 GHz. Vad är det nu kvar som drar ström...i princip bara själva nätagget, moderkort, minne & CPU. Kan man inaktivera funktioner på moderkortet (typ ljudkort, gammel-IDE kontroller) som inte används, skulle detta påverka strömförbrukningen? Går det att sänka hastigheten på minnet också kanske?