Problem 1:
Jag har Ubuntu 8.04.1 installerad på en Fujitsu Siemens Amilo Li 1818 Notebook och får inte ubuntu att känna av det inbyggda Wlan-kortet (WLAN minicard D2301). Likaså har jag testat med ett D-Link DWA-643 ExpressCard med samma nedslående resultat.
Problem 2:
Ubuntu brukar visa filmer som en miniatyr filmruta per film. Efter kopiering från en data-DVD (skapad i Windoze-miljö) så visas det enbart en utdragen fotorulle/film. Varför?
Dessutom blir alla filer som kopieras från dessa DVD-er satta med hänglås så manuell "permission" är nödvändig.
Problem 3:
Min papperskorg har försvunnit (den som finns by default i nedre högra hörnet). Hur fixa tillbaka?
Problem 1 är nödvändig att lösa. Support för D-Link kortet är 1:a val pga n-router. Tacksam för hjälp i punkt för punkt ordning och grafisk miljö.
I övrigt har installationen fungerat betydligt bättre än förra 7:an. Ubuntu hittade min externa USB-kamera direkt utan trassel med extra drivrutiner.
Mvh Jan
WLAN Minicard D2308/D-Link DWA-643 n expresscard
- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Re: WLAN Minicard D2308/D-Link DWA-643 n expresscard
Hur har det gått? Det är nu ett tag sen du postade, och jag har tyvärr inte hittat något givande som kan hjälpa dig med det trådlösa.
Om punkt två så kan jag säga att det beror på att filerna är skrivskyddade pga att de ligger på en dvd, och sen å ärvs dessa rättigheter när man kopierar. Håller med om att det är störande, men om jag inte missminner mig så ska det va bättre i nästa version av Ubuntu
Punkt 3 kan jag iaf hjälpa med (om du inte löst det själv vid det här laget). Högerklicka i panelen → Lägg till i panelen → sök på Papperskorg → dra å släpp den där i panelen som du vill ha den.
Om punkt två så kan jag säga att det beror på att filerna är skrivskyddade pga att de ligger på en dvd, och sen å ärvs dessa rättigheter när man kopierar. Håller med om att det är störande, men om jag inte missminner mig så ska det va bättre i nästa version av Ubuntu
Punkt 3 kan jag iaf hjälpa med (om du inte löst det själv vid det här laget). Högerklicka i panelen → Lägg till i panelen → sök på Papperskorg → dra å släpp den där i panelen som du vill ha den.
- micke_nordin
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Re: WLAN Minicard D2308/D-Link DWA-643 n expresscard
Har du provat att använda windowsdrivrutinen genom "Windows-drivrutiner för trådlösa nätverkskort"? Om inte kan du installera det genom "Program" → "Lägg till/Ta bort" och söka på just "Windows-drivrutiner för trådlösa nätverkskort".sm7vvg skrev:Problem 1:
Jag har Ubuntu 8.04.1 installerad på en Fujitsu Siemens Amilo Li 1818 Notebook och får inte ubuntu att känna av det inbyggda Wlan-kortet (WLAN minicard D2301). Likaså har jag testat med ett D-Link DWA-643 ExpressCard med samma nedslående resultat.
/micke