Bugg #269656 (Firefox Eula)

Användarvisningsbild
Bossieman
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kontakt:

Bugg #269656 (Firefox Eula)

Inlägg av Bossieman »

:o :o Har ni noterat Eulan som dök upp i förrgår efter uppdateringarna när man startade Firefox. Ett jättesteg bakåt för Ubuntu imho. Firefox borde flyttas till restricted repository och tas bort som default webbläsare. Iceweasel får ersätta Firefox.
Läs diskussionerna: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... bug/269656
Ubuntu Forums: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=919444
Vad anser ni i frågan?
* Detta meddelande har granskats av FRA *
Användarvisningsbild
upnorth

Re: Bugg #269656 (Firefox Eula)

Inlägg av upnorth »

Läs gärna Mark S's svar också: https://bugs.launchpad.net/~sabdfl
Mark Shuttleworth wrote on 2008-09-13: (permalink)

Mozilla Corp asked that this be added in order for us to continue to call the browser Firefox. Since Firefox is their trademark, which we intend to respect, we have the choice of working with Mozilla to meet their requirements, or switching to an unbranded browser.

It's strongly our preference, and that of most of our users, to have Firefox as the browser in Ubuntu.

I think it's perfectly reasonable for Mozilla to have requirements and guidelines for the use of their trademark - we have the same for Ubuntu, and many other free software projects do the same. I would in fact consider it a best practice to have a good brand on a free software project, which means having trademark guidelines.

That said, I would not consider an EULA as a best practice. It's unfortunate that Mozilla feels this is absolutely necessary, but they do, and none of us are in a position to be experts about the legal constraints which Mozilla feels apply to them. We had extensive conversations with Mozilla in order to find the best possible way of meeting their requirements while preserving the flow of use of the system for our users.

Please feel free to make constructive suggestions as to how we can meet Mozilla's requirements while improving the user experience. It's not constructive to say "WTF?", nor is it constructive to rant and rave in allcaps. Your software freedoms are built on legal grounds, as are Mozilla's rights in the Firefox trademark. To act as though your rights are being infringed misses the point of free software by a mile.

I believe we have a new package in Intrepid, called abrowser, which uses the codebase behind Firefox without invoking the Firefox trade mark.
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

Jag tycker firefox inte ska installeras längre. Satsa istället på abrowser eller iceweasel och behåll firefox i förråden för de som vill ha den.
Användarvisningsbild
Bossieman
Kontakt:

Inlägg av Bossieman »

Marks svar är bara PK, inget annat. Bort med FF säger jag. Sånt här är inte Ubuntu. Tänk om andra utvecklare tänker, "Ahh, bra idé av Mozilla, vi börjar med det med".
Ubuntu ska alltid vara fritt, har folk glömt det?
Användarvisningsbild
micke_nordin
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av micke_nordin »

Jag tycker helt klart att det bästa förslaget hittils är att flytta firefox till multiverse eller restricted och använda en variant uttan mozillas bilder och firefox-logon och i stället kalla den Webrowser.

/Micke
Användarvisningsbild
Jarulf
Kontakt:

Inlägg av Jarulf »

micke_nordin skrev:Jag tycker helt klart att det bästa förslaget hittils är att flytta firefox till multiverse eller restricted och använda en variant uttan mozillas bilder och firefox-logon och i stället kalla den Webrowser.

/Micke
Som det tidigare nämnts i tråden borde Iceweasel sättas in istället. För dom som inte är invigda i Debian är alltså Iceweasel kort och gott Firefox med annan logga eftersom Firefoxs logotyp ansågs för proprietär.

Skicka ut Firefox fortare än kvickt och ta in Iceweasel. Att börja tillåta såna rackartyg går inte, då finns det risk att fler tar efter.
Användarvisningsbild
micke_nordin
Kontakt:

Inlägg av micke_nordin »

Iceweasel är ett alternativ och jag tycker också att Epiphany är ett annat tänkbart senario, dock gillar jag ideén med en browser som heter "Webrowser" eftersom det skulle vara lätt att gre(p|ppa) för alla nya Ubuntister som förhoppningsvis kommer tillkomma snart.

/Micke
revoltism

Inlägg av revoltism »

Bör vara något att tänka på till 9.04 som ska lägga lite tygd mot det grafiska och kanske.. när man ändå håller på... fixa något snyggt passande tema också.
|- Grafikkort: ATI Radeon X1950 Pro - Moderkort: Asus P5W DH Deluxe - Skärm: LG L225W - Tangentbord: Logitech DiNovo Edge - Mus: Logithech MX Revolution -|
hagelnut

Inlägg av hagelnut »

Jag är inte på något sätt en sådan där renlärig opensourceare (använder just nu vista) men en stor del av användarupplevelsen med ubuntu är just avsaknaden av alla dessa påträngande frågor som alltid dyker upp när man använder windows. Jag hoppas man dumpar firefox eller, ännu hellre, att mozilla tar sitt förnuft till fånga och struntar i eulan. Har någon förresten en aning om vad mozilla tjänar, eller tror att dom tjänar, på att tvinga på det här på ubuntu?
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Hmm, en EULA inkräktar i och för sig inte på de berömda friheterna:

* The freedom to run the program, for any purpose (freedom 0).
* The freedom to study how the program works, and adapt it to your needs (freedom 1). Access to the source code is a precondition for this.
* The freedom to redistribute copies so you can help your neighbor (freedom 2).
* The freedom to improve the program, and release your improvements to the public, so that the whole community benefits (freedom 3). Access to the source code is a precondition for this.

Ingenstans står det att man ska slippa läsa en licens. När jag startar GNU Emacs får jag numera också upp en irriterande textsida, dock inte licensen, så den där sjukan griper omkring sig lite här och var.

Å andra sidan är det ett jäkla oskick att skicka upp en EULA i nyllet å användarna och vi vill definitivt inte att den sjukan ska sprida sig, så att det börjar se ut som i Windows. Trist är det, men om det är fritt eller ofritt beror på vad det står i licenserna.

Se'n är det svårt att värdera hur viktig Firefox logga och namn är för acceptansen för Ubuntu. Detta att man hittar något program som ser ut, heter och funkar precis som i Windows. Det är säkert viktigt. Hur viktigt det är kan jag inte bedöma, men Mark kan mycket väl ha marknadsundersökningar eller annat som stöder hans agerande.
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

*byter till Iceweasel*
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

Urban Anjar skrev:Hmm, en EULA inkräktar i och för sig inte på de berömda friheterna:

* The freedom to run the program, for any purpose (freedom 0).
* The freedom to study how the program works, and adapt it to your needs (freedom 1). Access to the source code is a precondition for this.
* The freedom to redistribute copies so you can help your neighbor (freedom 2).
* The freedom to improve the program, and release your improvements to the public, so that the whole community benefits (freedom 3). Access to the source code is a precondition for this.

Ingenstans står det att man ska slippa läsa en licens. När jag startar GNU Emacs får jag numera också upp en irriterande textsida, dock inte licensen, så den där sjukan griper omkring sig lite här och var.

Å andra sidan är det ett jäkla oskick att skicka upp en EULA i nyllet å användarna och vi vill definitivt inte att den sjukan ska sprida sig, så att det börjar se ut som i Windows. Trist är det, men om det är fritt eller ofritt beror på vad det står i licenserna.

Se'n är det svårt att värdera hur viktig Firefox logga och namn är för acceptansen för Ubuntu. Detta att man hittar något program som ser ut, heter och funkar precis som i Windows. Det är säkert viktigt. Hur viktigt det är kan jag inte bedöma, men Mark kan mycket väl ha marknadsundersökningar eller annat som stöder hans agerande.
Nu verkar det som Mozilla backar en hel del om eulan, http://blog.lizardwrangler.com/2008/09/ ... nse-issues, dock utan att släppa kraven på att texten ska visas.
Men jag tror att du har helt fel i att eulan inte skulle påverka frieterna. Den kan tom vara oförenligt med GPL V2, https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... bug/269656 Läs kommentar 150.
Mot slutet (när jag läste rapporten) verkar canonical ha tyckt att firefox namn är viktigare än att slippa eulan (280). Hej då ubuntu... För min del är det ingen förlust, jag kör ju kubuntu vilken skippar firefox helt i en ny installation.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Nu verkar det vara FEL licens de hade slängt ut dessutom, så eventuella licens-
inkompatibilitetsfrågor får väl anstå till de dragit fram den rätta texten i alla fall.

Men om en licens per se strider mot de fyra friheterna, vad är då GPL? Det måste
väl för katten handla om vad som står i licensen?
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

GPL innebär inga hinder vid användandet av program, den gäller distribution. En eula handlar om begränsning av just användandet.
Användarvisningsbild
Bossieman
Kontakt:

Inlägg av Bossieman »

Enligt http://www.ubuntu.com/community/ubuntustory/components :

"The restricted component is reserved for software that is very commonly used, and which is supported by the Ubuntu team even though it is not available under a completely free licence."

Firefox hör hemma där, eller hur? Alltså bort från main repos.
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

Jag gillar fedoras lösning. http://fedoraproject.org/static/firefox/ Det borde väl ubuntu också kunna få till!?
Användarvisningsbild
Daniel Nylander
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Inlägg av Daniel Nylander »

Tänk så rätt Debian hade när de unbrandade Firefox för snart 2 år sedan.
Användarvisningsbild
Bossieman
Kontakt:

Inlägg av Bossieman »

Daniel Nylander skrev:Tänk så rätt Debian hade när de unbrandade Firefox för snart 2 år sedan.
Det kanske hade det i känning att det här skulle ske.

Alla kommentarer och reaktioner har iaf fått Mark och gänget att reagera och en lösning snarast behövs.
Säkraste imo är att flytta Firefox bort från main och ersätta med Iceweasel för 8.10.
Under utvecklingen av 9.04 så läggs energi på att lösa detta och en färdig lösning finns till 9.04 releasen.
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

ehh, iceweasel fanns icke i interpids förråd..jag var tvungen att installera epiphany ( en sorts hyllning till Sid iofs.. ;) )
finns det ingen deb för iceweaseln?
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

Skriv svar

Återgå till "Ubuntus utvecklingsversion - inaktuell"