Måste byta skärm...
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
- Kontakt:
Måste byta skärm...
Okej, jag har två skärmar, en stor och en liten. Först måste jag starta datorn med den lilla skärmen och sen byta till den stora skärmen, för annars blir det för hög upplösning på den stora skärmen, och det står bara OUT OF RANGE. Detta är dock ganska jobbigt att hålla på så, så jag undrar om man kan ställa in en fast upplösning nånstans eller nått.
Re: Måste byta skärm...
Att bestämma upplösning kan man göra direkt i xorg.conf. Har du nvidia-kort så kan du ju göra det via nvidia-settings. Men det kanske inte var vad du menade?
-
- Kontakt:
Jag vet inte, vart ligger xorg.conf, då?
- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
sökväg /etc/X11/xorg.conf MEN har man inte grejat med xorg.conf tidigare kan det va bra att få hjälp eller keta upp nån bra guide, för det går att ställa till det ordentligt.
Men om du har nvidia-kort är det enklare att fixa med nvidia-settings (installeras genom System → Administration → Pakethanteraren Synaptic)
Men om du har nvidia-kort är det enklare att fixa med nvidia-settings (installeras genom System → Administration → Pakethanteraren Synaptic)
-
- Kontakt:
Jag vet inte om jag har ett Nivida kort, hur ser jag det (har en bärbar dator)?
- Cadryc
Du kan ju googla på modellnamnet å leta upp specifikation på datorn, eller så Program → Tillbehör → Terminal skriv lspci å du får upp en massa text, markera med musen, högerklicka, kopiera och klistra in här.
Vet du inte modellnamnet så tror jag att man kan få den informationen med hjälp av hwinfo (sudo apt-get install hwinfo). Det går säkert se på andra ställen direkt i systemet men de känner inte jag till iaf 
Edit: oh... Och om det nu är nvidiakort du har så glöm inte att starta settings som root för annars kommer du inte kunna spara till xorg.conf. Det vet du säkert redan men för att öppna som root trycker du alt+F2 och skriver: "gksudo nvidia-settings".
Gällande ändrandet i xorg.conf så kan det vara farligt att lyda mina tips då jag inte vet själv hur det ska gå till men för min egen del så gick jag bara in i den som root och letade upp vart det stod om resolution. Det fanns 3-4 alternativ så jag tog bort alla och på den sista ändrade jag upplösningen som stod och skrev in den som jag ville ha.

Edit: oh... Och om det nu är nvidiakort du har så glöm inte att starta settings som root för annars kommer du inte kunna spara till xorg.conf. Det vet du säkert redan men för att öppna som root trycker du alt+F2 och skriver: "gksudo nvidia-settings".
Gällande ändrandet i xorg.conf så kan det vara farligt att lyda mina tips då jag inte vet själv hur det ska gå till men för min egen del så gick jag bara in i den som root och letade upp vart det stod om resolution. Det fanns 3-4 alternativ så jag tog bort alla och på den sista ändrade jag upplösningen som stod och skrev in den som jag ville ha.
- Cadryc
När Tesla skriver om hardinfo så kom jag på: Program → Lägg till/ta bort → sök på Sysinfo → bocka i och klicka på verkställ, sen ligger det under Program → systemverktyg
-
- Kontakt:
Kod: Markera allt
00:00.0 Host bridge: Intel Corporation 82815 815 Chipset Host Bridge and Memory Controller Hub (rev 02)
00:01.0 PCI bridge: Intel Corporation 82815 815 Chipset AGP Bridge (rev 02)
00:1e.0 PCI bridge: Intel Corporation 82801 Mobile PCI Bridge (rev 03)
00:1f.0 ISA bridge: Intel Corporation 82801BAM ISA Bridge (LPC) (rev 03)
00:1f.1 IDE interface: Intel Corporation 82801BAM IDE U100 Controller (rev 03)
00:1f.2 USB Controller: Intel Corporation 82801BA/BAM USB Controller #1 (rev 03)
01:00.0 VGA compatible controller: ATI Technologies Inc Rage Mobility M4 AGP
02:03.0 Multimedia audio controller: ESS Technology ES1983S Maestro-3i PCI Audio Accelerator (rev 10)
02:06.0 Ethernet controller: 3Com Corporation 3c556 Hurricane CardBus [Cyclone] (rev 10)
02:06.1 Communication controller: 3Com Corporation Mini PCI 56k Winmodem (rev 10)
02:0f.0 CardBus bridge: Texas Instruments PCI4451 PC card Cardbus Controller
02:0f.1 CardBus bridge: Texas Instruments PCI4451 PC card Cardbus Controller
02:0f.2 FireWire (IEEE 1394): Texas Instruments PCI4451 IEEE-1394 Controller
07:00.0 Network controller: Texas Instruments ACX 111 54Mbps Wireless Interface
- Cadryc
1 Man kan avinstallera drivrutinen för grafikkortet, och sen installera den genom programmet Envy, då tror jag att man får med ATIs motsvarighet till nvidia-settings. Jag har inte så mycket erfarenhet av Envy men det finns guider på nätet
2 Editera xorg.conf och lägga till upplösningen. Det har jag väldigt begränsad erfarenhet utav, men det finns som sagt guider på nätet, och det finns säkert nån annan här som kan säkert hjälpa till
2 Editera xorg.conf och lägga till upplösningen. Det har jag väldigt begränsad erfarenhet utav, men det finns som sagt guider på nätet, och det finns säkert nån annan här som kan säkert hjälpa till
envy fixar ju ATI ja men finns det en motsvarighet till nvidia-settings alltså? bra att veta i så fall.
Att editera conf-filen på en mer avancerad ni vå är säkert svårt, men det jag gjorde var bara att byta ut några siffror och det fungerade i alla fall.
Att editera conf-filen på en mer avancerad ni vå är säkert svårt, men det jag gjorde var bara att byta ut några siffror och det fungerade i alla fall.
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
För ATI och Intel kort kolla på kommandot xrandr.
Förutsatt att man har drivrutiner som stöds. På http://www.thinkwiki.org/wiki/Xorg_RandR_1.2 så finns det listat vilka drivrutiner som stöds och lite hur man använder det.
Förutsatt att man har drivrutiner som stöds. På http://www.thinkwiki.org/wiki/Xorg_RandR_1.2 så finns det listat vilka drivrutiner som stöds och lite hur man använder det.
- Cadryc
Jag har antagligen hårdvarufel på min laptop med ATi-kort. Det går numera inte att aktivera grafikkortsdrivrutinen så jag prövade med Envy istället, det fungerade inget bättre det men jag fick ATI Catalyst Control Center och det verkade vara som motsvarigheten till nvidia-settingsTesla skrev:envy fixar ju ATI ja men finns det en motsvarighet till nvidia-settings alltså? bra att veta i så fall.
-
- Kontakt:
Envy kräver internetanslutning för att funka... :/
Och det där Catalyst Control funkar nog inte, jag har ju en så gammal dator... :/
Så kvar återstår xrandr, men finns det nått kommando som får läget att stanna kvar när man startar om datorn. Jag hitta inget iaf... :/
Och det där Catalyst Control funkar nog inte, jag har ju en så gammal dator... :/
Så kvar återstår xrandr, men finns det nått kommando som får läget att stanna kvar när man startar om datorn. Jag hitta inget iaf... :/
Jag antar att du kör ubuntu...
Kör > sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg i terminalen när du har din stora skärm inkopplad.
Kör > sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg i terminalen när du har din stora skärm inkopplad.
-
- Kontakt:
Nej, jag har Xubuntu, och det kommer bara fram följande:
Kod: Markera allt
Unknown option: x
Unknown option: o
Unknown option: r
Unknown option: g
-
- Kontakt:
Så, nu funkade sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg, men det blir fortfarande OUT OF RANGE.
prova ctrl-alt-(keypad''+) or ctrl-alt-(keypad''-) för att ändra upplösning.
posta gärna din xorg.conf-fil , den finns i /etc/X11
så är det säkert någon som kan hjälpa dej.
mvh rune
posta gärna din xorg.conf-fil , den finns i /etc/X11
så är det säkert någon som kan hjälpa dej.
mvh rune
-
- Kontakt:
Okej, i samband med att internet funkar, kan jag nu använda mig av envy. Nu funkar skärmen som det ska, men upplösningen är typ 800X600 eller nått, så det är en svart ram runt skärmen och texten är pytteliten... Jag fick även upp nån skylt där man kunde välja grafikkort och upplösning, när jag startade datorn, men jag tog bara nått, så nu vet jag inte hur man får fram den igen...