KDE vs Gnome
KDE vs Gnome
har kört vanliga Ubuntu nu rtt bra tag men börjar bli mer sugen på att testa Kubuntu, vad är dem stora skillnaderna mellan kde och gnome, är kde snabbare och vad är fördelana med att byta till kde, hoppas ni fattar vad jag menar och att man kan få några tips å ideer, ni kan kanske skriva varför just ni väljer kde före gnome
Eee PC 1000H - Ubuntu Desktop 9.10
Intel 3Ghz 4GB Ram 500GB Hdd 512MB Grafik - Ubuntu Desktop 10.04
My artworks on gnome-look http://gnome-look.org/usermanager/searc ... n=contents
My Homepage for Linux OS U http://www.losu.se
Intel 3Ghz 4GB Ram 500GB Hdd 512MB Grafik - Ubuntu Desktop 10.04
My artworks on gnome-look http://gnome-look.org/usermanager/searc ... n=contents
My Homepage for Linux OS U http://www.losu.se
Re: KDE vs Gnome
Båda har sina fördelar och nackdelar. Jag tycker dock att KDE känns väldigt överviktigt i gämförelse med GNOME. Men det är en smaksak. Du kan alltid installera
kubuntu-desktop eller (bara kärnpaketen för själva KDE för det nödvändigaste) du får då med allt som kommer med Kubuntu och väljer sedan vid inloggningen under Sessions om du vill köra KDE eller GNOME.
Enda råd jag kan komma med är att prova båda och skapa dig en uppfattning själv, det handlar till stor del av smak egentligen.

Enda råd jag kan komma med är att prova båda och skapa dig en uppfattning själv, det handlar till stor del av smak egentligen.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Det är så enkelt som Hund säger att prova på KDE.
Mitt förslag är att du installerar hela kubuntu-desktop om du har plats.
Under installationen av kde kan du få frågan om du vill ha gdm eller kdm som inloggningshanterare, mitt förslag är du att väljer kdm.
Sen när allt är färdigt med installationen, starta om datorn och när du kommer till inloggningen så ska du välja kde i en meny.
En sak som kan vara av intresse, är att KDE i kubuntu-desktop är modifierat.... dvs det är inte KDE till 100%
Mitt förslag är att du installerar hela kubuntu-desktop om du har plats.
Under installationen av kde kan du få frågan om du vill ha gdm eller kdm som inloggningshanterare, mitt förslag är du att väljer kdm.
Sen när allt är färdigt med installationen, starta om datorn och när du kommer till inloggningen så ska du välja kde i en meny.
En sak som kan vara av intresse, är att KDE i kubuntu-desktop är modifierat.... dvs det är inte KDE till 100%
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
kio... Helt underbart att kunna spara sina filer var man vill. Det är enkelt att spara via samba, ftp och ssh.
konqueror... otroligt bra filhanterare och en mycket bra browser. Det går att dela föstren som man vill.
kontact... mail, adressbok, kalender och rss-läsare i ett.
konqueror... otroligt bra filhanterare och en mycket bra browser. Det går att dela föstren som man vill.
kontact... mail, adressbok, kalender och rss-läsare i ett.
Till mcNisse!mcNisse skrev:kio... Helt underbart att kunna spara sina filer var man vill. Det är enkelt att spara via samba, ftp och ssh.
Var hygglig o beskriv "kio" lite mer, det är något jag helt missat.
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Kio är egentligen inget man märker av. Det sköts helt i bakgrunden.
Men om du vill spara en fil på en samba utdelning skriver du smb://server i adressfältet och du får en dialog om inloggning, ftp för ftp och fish för ssh.
Det är även kio (och dess slavar) som gör att det går utmärkt att läsa man sidor i konqueror (man:). Det finns kioslavar för rätt många protokoll. Jag använder inte några förutom de som jag nämnt ovan.
Men om du vill spara en fil på en samba utdelning skriver du smb://server i adressfältet och du får en dialog om inloggning, ftp för ftp och fish för ssh.
Det är även kio (och dess slavar) som gör att det går utmärkt att läsa man sidor i konqueror (man:). Det finns kioslavar för rätt många protokoll. Jag använder inte några förutom de som jag nämnt ovan.