Problem med MPD/MPC

ToxicSky
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Problem med MPD/MPC

Inlägg av ToxicSky »

Hejsan! Är allmänt ny till både forum och Linux. Dock så fick jag för mig att jag ville testa mpd och har nu under ett par dagar försökt få igång det på egen hand, men det har inte gått vägen. Därför vänder jag mig till er och undrar om ni kanske kan hjälpa mig?

Jag kom så långt först att jag rent av kunde skapa en spellista i mpc, men när jag skrev in mpc play så hände inget. När jag kollade i spellistan så fanns alla låtar där som jag hade lagt in.
Jag gjorde då en mpc update för att se om det kunde lösa något. Kan nu inte heller lägga in musik i mpc och när jag startade om mpd så fick jag ett otrevligt meddelande:

ryuu@ryuu-desktop:~$ sudo dpkg-reconfigure mpd
[sudo] password for ryuu:
* Stopping Music Player Daemon mpd [ OK ]
* Starting Music Player Daemon mpd ALSA lib confmisc.c:768:(parse_card) cannot find card '0'
ALSA lib conf.c:3513:(_snd_config_evaluate) function snd_func_card_driver returned error: No such file or directory
ALSA lib confmisc.c:392:(snd_func_concat) error evaluating strings
ALSA lib conf.c:3513:(_snd_config_evaluate) function snd_func_concat returned error: No such file or directory
ALSA lib confmisc.c:1251:(snd_func_refer) error evaluating name
ALSA lib conf.c:3513:(_snd_config_evaluate) function snd_func_refer returned error: No such file or directory
ALSA lib conf.c:3985:(snd_config_expand) Evaluate error: No such file or directory
ALSA lib pcm.c:2145:(snd_pcm_open_noupdate) Unknown PCM default
[ OK ]

Vad kan jag göra åt detta?
Användarvisningsbild
Konservburk

Re: Problem med MPD/MPC

Inlägg av Konservburk »

Den säger att mpd inte hittar ljudkort #0. Fungerar ljudet med annat än mpd? Vad har du gjort för inställningar i mpd.conf?
ToxicSky

Inlägg av ToxicSky »

Ljuder funkar för övrigt och de enda inställningar som jag gjort är de som står i vissa how-to och på mpdwiki. Dessa ställen säger samma sak om hur jag ska göra med mpd.conf.
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Jag tänkte mest på vad du har i audio_output-delen av mpd.conf. Där talar du om vilket ljudkort (vilken ALSA-enhet) som du vill att mpd ska använda. Du har uppenbarligen valt något som av någon anledning inte hittas.
ToxicSky

Inlägg av ToxicSky »

Har hittat filen och även gjort som de sade genom att skapa en ny i ~/., dock så har jag inte rört delen med audio-output ännu. Det finns dessutom i denna mpd.conf-fil x-antal olika audio-output och vet inte riktigt vilken jag ska välja.
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Det stämmer att standard-filen har flera olika audio_output, men alla (utom möjligtvis en av dem) brukar vara bortkommenterade (de har # i början av raden). Om precis alla är helt bortkommenterade så gissar mpd själv vad den ska använda, vilket kanske misslyckas.
ToxicSky

Inlägg av ToxicSky »

Och när man tror att saker löst sig... Nu får inte mpc kontakt med mpd verkar det som. Mpd säger att den har version 0.13.1, medan mpc säger att mpd har version 0.13.0. Samt att den numera inte verkar kunna finna databasen.

Dock så ger datorn mig lite mer livstecken när jag startar om mpd genom att spraka till lite bekvämt i högtalarna. Så ljudet har en chans att funka nu iallafall.
ToxicSky

Inlägg av ToxicSky »

Lyckades få det till att funka. Tack så mycket för hjälpen. : )
Skriv svar

Återgå till "Ljud/Video/Multimedia - inaktuell"