Mount extern hårddisk
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
Mount extern hårddisk
Hejsan!
Jag skulle vilja ändra hur min ubuntu-installation mountar sina "extra hårddiskar". Idag verkar det fungera så att hårddiskarna inte mountas förrän jag väljer att gå in på någon av dem och då mountas de under "/media/disk1" och "/media/disk2". Dessutom får de fantasirika namn i form av "500GB-media".
Jag skulle vilja att hårddiskarna mountades direkt på uppstart (förutsatt att inte någon kabel har åkt ur och de faktiskt är kopplade till datorn) och att jag får välja ett namn på dem som kanske kan skvallra lite om innehållet.
Tack på förhand
Roland
Jag skulle vilja ändra hur min ubuntu-installation mountar sina "extra hårddiskar". Idag verkar det fungera så att hårddiskarna inte mountas förrän jag väljer att gå in på någon av dem och då mountas de under "/media/disk1" och "/media/disk2". Dessutom får de fantasirika namn i form av "500GB-media".
Jag skulle vilja att hårddiskarna mountades direkt på uppstart (förutsatt att inte någon kabel har åkt ur och de faktiskt är kopplade till datorn) och att jag får välja ett namn på dem som kanske kan skvallra lite om innehållet.
Tack på förhand
Roland
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Re: Mount extern hårddisk
Du kan namnge diskar med kommandon som e2label, ntfslabel och mlabel, beroende på vilket filsystem som som används.
- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
För mer utförlig beskrivning om hur man namnger dem så kolla http://ubuntu-bossieman.blogspot.com/20 ... heter.html
För att de ska monteras automagiskt vid uppstart så lägg till dem i fstab, kolla http://ubuntu-se.org/wiki/Howtos/Automa ... artitioner
För att de ska monteras automagiskt vid uppstart så lägg till dem i fstab, kolla http://ubuntu-se.org/wiki/Howtos/Automa ... artitioner
- maths57
Osäker på om det här kan vara intressant i sammanhanget. Men nu för tiden om man tittar i /etc/fstab, så ser man inte namnet på enheten/hårddisken som /dev/hda. Istället är det ett UUID, en lång rad med siffror. Det här gör tydligen att man kan komma runt en del problem med identiten av hårddisken. Jag hittade en beskrivning på Linux.com: What UUIDs can do for you.
- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
I wikiguiden jag länkade till i förra posten beskriv det hur man monterar med UUID, i det här fallet är väl UUID att föredra eftersom man kan komma att stoppa in USBsladden i olika USBkontakter på datorn och ha andra USBminnen vara instoppade, så kommer alltid just den hårddisken att monteras.
- maths57
Vad wikin verkar sakna är output från
Kan se ut så här
Kod: Markera allt
sudo vol_id /dev/din-hårddisk
ID_FS_USAGE=filesystem
ID_FS_TYPE=jfs
ID_FS_VERSION=
ID_FS_UUID=1c0653cd-e897-41af-bd30-55f3a195ff33
ID_FS_UUID_ENC=1c0653cd-e897-41af-bd30-55f3a195ff33
ID_FS_LABEL=
ID_FS_LABEL_ENC=
ID_FS_LABEL_SAFE=
Hejsan och tack för alla svaren!
Det gick jättebra att mounta disken. Jag fick dessutom ett bättre namn i pathen. Dock verkar något diffa mellan den mount som Ubuntu gör som default och den jag har gjort nu för min samba-utdelning har pajjat ihop.
fstab
Utdelningen med den nya pathen (tidigare /media/disk-1) i /etc/samba/smb.conf
Lite output efter omstart från /var/log/samba/
Om jag tolkar det hela rätt så har det blivit något knas med användarhanteringen, fast de meddelandena kanske stod där redan innan?
Några idéer på vad man ska göra? Rulla tillbaka och hålla tummarna känns trist....
Tack på förhand
Roland
Det gick jättebra att mounta disken. Jag fick dessutom ett bättre namn i pathen. Dock verkar något diffa mellan den mount som Ubuntu gör som default och den jag har gjort nu för min samba-utdelning har pajjat ihop.
fstab
UUID=7018297B18294188 /media/terra ntfs-3g auto,users,uid=1000,gid=100,utf8,dmask=027,fmask=1 37 0 0
[TERRA]
path = /media/terra
create mode = 0777
directory mask = 0777
available = yes
browsable = yes
writable = yes
public = yes
comment= testar
[2008/09/14 20:58:11, 0] smbd/server.c:main(944)
smbd version 3.0.28a started.
Copyright Andrew Tridgell and the Samba Team 1992-2008
[2008/09/14 20:58:11, 0] smbd/server.c:main(986)
standard input is not a socket, assuming -D option
[2008/09/14 20:58:11, 0] auth/auth_util.c:create_builtin_administrators(792)
create_builtin_administrators: Failed to create Administrators
[2008/09/14 20:58:11, 0] auth/auth_util.c:create_builtin_users(758)
create_builtin_users: Failed to create Users
[2008/09/14 20:58:11, 0] auth/auth_util.c:create_builtin_administrators(792)
create_builtin_administrators: Failed to create Administrators
[2008/09/14 20:58:11, 0] auth/auth_util.c:create_builtin_users(758)
create_builtin_users: Failed to create Users
Några idéer på vad man ska göra? Rulla tillbaka och hålla tummarna känns trist....
Tack på förhand
Roland
Jag har nu rullat tillbaka ändringarna för att hårddisken i fråga ska vara nåbar över nätverket. Jag har forskat lite mer i problemet och har konstaterat att jag inte får byta rättigheter på filerna på hårddisken men jag får skapa nya mappar. Så där jag tror är problemet i första hand är att det måste vara någon skillnad mellan det jag skrev i fstab och hur Ubuntu väljer att auto-mounta hårddisken. Ubuntu gör uppenbarligen något mer som får rättigheterna att fungera. Kan ju vara så enkelt som att user-id-serien är sned?
Min fråga är om det på något sätt går att få ut mountnings-informationen när hårddisken är auto-mountad så att jag kan få det rätt i fstab?
Min fråga är om det på något sätt går att få ut mountnings-informationen när hårddisken är auto-mountad så att jag kan få det rätt i fstab?