Har en dell latitude c600 där jag har konstaterat att touchpaden är trasig eftersom den varken fungerar i windows eller linux (testat olika distar också - även knoppix)
Skaffade en usb-mus, en microsoft wheel optical och försöker få den att fungera. Den reagerar på samma sätt som touchpaden gjorde innan jag satte den till corepointer - den drar ner till högra hörnet.
Jag vill stänga av touchpaden och endast använda usb-musen. Hur gör jag det?
När jag tar bort avsnittet för touchpaden i xorg.conf och startar om x-servern klagar den på "no screens found"...
Någon som kan hjälpa?
MVH
Jen
Trasig touchpad - hur stänga av?
Trasig touchpad - hur stänga av?
The Mysterious Dot Com Angel
- Erik Andrén
- Kontakt:
SV: Trasig touchpad - hur stänga av?
Hej och välkommen. Nu är det här inlägget gammalt men jag hoppas du läser det ändå.
Touchpads et al. brukar gå att stänga av i datorns bios alt. med någon hotkey på tangentbordet.
Om det inte finns något sådant, kan du klistra in din xorg.conf /etc/X11/xorg.conf) här?
Touchpads et al. brukar gå att stänga av i datorns bios alt. med någon hotkey på tangentbordet.
Om det inte finns något sådant, kan du klistra in din xorg.conf /etc/X11/xorg.conf) här?
-
SV: Trasig touchpad - hur stänga av?
Det är strypinnen som gör att pekaren får tokfnatt - ett vanligt problem som finns på många av Dells datorer. Du kommer inte kunna avvaktivera enbart pinnen i bios, däremot kan du ställa in den till att stänga av både pekpinne och touchpad när du ansluter en extern mus. Eftersom det är en laptop så vill du säkert kunna flytta runt den utan musbihang - lösningen är på det är göra en enkel omskärelse.
* Ta ut batteriet/erna och strömförsörjningen. Jorda dig.
* Vänd datorn upp-och-ned.
* skruva bort alla skruvar som är märkta med (K) - fem skruvar
* tangentbordet sitter fastspänt med minimala hakar på sidorna - använd en flatskruvmejsel för att bända loss tangentbordet från
chassiet. försiktigt så att inget spricker.
* lyft tangentbordet rakt upp. ovanför de övre musknapparna kan det hända att ett svart band sitter fast och trilskas. Detta är sladden till tangentbordet och är inte extremt ömtåligt. lirka litegrand så lossnar det.
* vik över tangentbordet så det ligger uppochned på touchpaden
* du ska lätt kunna avgöra vilken sladd som går till pinnen - följ den till kontakten den sitter nedstucken i.
* Nu ska du ta det försiktigt för kontakten är ömtålig och du vill inte bryta sönder den. fixa fram två pyttesmå skruvmejslar eller liknande. Pilla in de på varsin sida om kontakten - titta på kontakten från skärmen mot touchpaden så bör du kunna se var mejslarna ska in. bänd oändligt försiktigt utåt och dra samtidigt rakt upp så ska en bygel lossna. dra ut sladden till pekpinnen och stoppa tillbaka bygeln.
* sätt en bit tejp runt anslutningen för pinnen - du vill inte ha de små metallbitarna på kontakten exponerade så att de kan kortsluta något vid stor otur.
* skruva ihop och prova
* Ta ut batteriet/erna och strömförsörjningen. Jorda dig.
* Vänd datorn upp-och-ned.
* skruva bort alla skruvar som är märkta med (K) - fem skruvar
* tangentbordet sitter fastspänt med minimala hakar på sidorna - använd en flatskruvmejsel för att bända loss tangentbordet från
chassiet. försiktigt så att inget spricker.
* lyft tangentbordet rakt upp. ovanför de övre musknapparna kan det hända att ett svart band sitter fast och trilskas. Detta är sladden till tangentbordet och är inte extremt ömtåligt. lirka litegrand så lossnar det.
* vik över tangentbordet så det ligger uppochned på touchpaden
* du ska lätt kunna avgöra vilken sladd som går till pinnen - följ den till kontakten den sitter nedstucken i.
* Nu ska du ta det försiktigt för kontakten är ömtålig och du vill inte bryta sönder den. fixa fram två pyttesmå skruvmejslar eller liknande. Pilla in de på varsin sida om kontakten - titta på kontakten från skärmen mot touchpaden så bör du kunna se var mejslarna ska in. bänd oändligt försiktigt utåt och dra samtidigt rakt upp så ska en bygel lossna. dra ut sladden till pekpinnen och stoppa tillbaka bygeln.
* sätt en bit tejp runt anslutningen för pinnen - du vill inte ha de små metallbitarna på kontakten exponerade så att de kan kortsluta något vid stor otur.
* skruva ihop och prova