Auto rotera bilder och spara
Auto rotera bilder och spara
Går det att auto rotera bilder i en mapp så att de blir rätt vända och spara ändringen? GIMP värkar kunna rotera bilderna automatiskt, men jag måste ju öppna alla bilder och sparaom dem igen.
- ZX Spectrum
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Re: Auto rotera bilder och spara
Ska gå att fixa med imagemagick.
Ska alla bilder vändas åt samma håll?
Vet inte om det går på något lättare sätt.
http://www.imagemagick.org/script/index.php
Ska alla bilder vändas åt samma håll?
Vet inte om det går på något lättare sätt.
http://www.imagemagick.org/script/index.php
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Alla bilder ska tyvärr inte vändas åt samma håll. Det jag tänkte mig att det ska vara något program som gimp som automatiskt känner åt vilket håll bilderna ska vändas, och sen vända dem.
Jag är ganska grön på gimp, men jag tycker att det borde gå att skriva något skript som öppnar en bild i taget i gimp och sparar över den gamla bilden.
Jag ska kolla in länken nu, tack.
Jag är ganska grön på gimp, men jag tycker att det borde gå att skriva något skript som öppnar en bild i taget i gimp och sparar över den gamla bilden.
Jag ska kolla in länken nu, tack.
- Urban Anjar
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Hur man ska vända bilderna borde man kunna få fram med kommandot exiftags (finns i förråden)
det ger (bland mycket annat) en post som ser ut exempelvis så här:
Image Orientation: Left-Hand, Bottom
Tillsammans med Imagemagick borde man kunna knåpa ihop någonting.
Se'n finns det ju plugins till GIMP. Kanske finns nå't som fixar detta??
Nå'n som vet något mer nybörjarvänligt sätt?
det ger (bland mycket annat) en post som ser ut exempelvis så här:
Image Orientation: Left-Hand, Bottom
Tillsammans med Imagemagick borde man kunna knåpa ihop någonting.
Se'n finns det ju plugins till GIMP. Kanske finns nå't som fixar detta??
Nå'n som vet något mer nybörjarvänligt sätt?
- ZX Spectrum
En viktig fråga är, hur många bilder rör det sig om?
Är det inte så många så är det ingen idé att ödsla en massa kraft.
Kanske finns något skript/plugin man kan använda tillsammans med Nautilus för att rotera via miniatyrerna?
(ska kolla runt lite)
Är det inte så många så är det ingen idé att ödsla en massa kraft.
Kanske finns något skript/plugin man kan använda tillsammans med Nautilus för att rotera via miniatyrerna?
(ska kolla runt lite)
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Installera nautilus-image-converter genom System → Administration → Pakethanteraren Synaptic.
Eventuellt så behöver man starta om nautilus efteråt, tex genom att spara allt du har uppe och tryck Ctrl+Alt+Backspace
Sen är det bara att öppna mappen med bilderna, markera de som ska roteras, högerklicka och välja Rotera bilder. Det skapas automatiskt nya bild-filer med de roterade motiven.
EDIT var för snabb när jag läste igenom tråden, såg först nu att inte alla ska roteras åt samma håll. Nåväl, jag låter det här stå kvar ifall det kan vara till hjälp, det kanske åtminstone är en del som ska vändas åt samma håll.
Eventuellt så behöver man starta om nautilus efteråt, tex genom att spara allt du har uppe och tryck Ctrl+Alt+Backspace
Sen är det bara att öppna mappen med bilderna, markera de som ska roteras, högerklicka och välja Rotera bilder. Det skapas automatiskt nya bild-filer med de roterade motiven.
EDIT var för snabb när jag läste igenom tråden, såg först nu att inte alla ska roteras åt samma håll. Nåväl, jag låter det här stå kvar ifall det kan vara till hjälp, det kanske åtminstone är en del som ska vändas åt samma håll.
- ZX Spectrum
Jag testade tipset på denna sidan och det fungerade utmärkt:
http://www.movingtofreedom.org/2007/10/ ... e-manager/
Kommer inte ihåg om jag behövde installera något via synaptic för att det skulle fungera. Hade ett skript redan innan och behövde alltså inte installera något nu.
Är det nautilus-script-manager som behöver installeras först?
http://www.movingtofreedom.org/2007/10/ ... e-manager/
Kommer inte ihåg om jag behövde installera något via synaptic för att det skulle fungera. Hade ett skript redan innan och behövde alltså inte installera något nu.
Är det nautilus-script-manager som behöver installeras först?