mediaserver med ubuntu och en gammal laptop?

helinerd

mediaserver med ubuntu och en gammal laptop?

Inlägg av helinerd »

Jag har en massa mp3 som jag i dagsläget bara kan lyssna på i datorn och skulle vilja kunna streama dessa till tex en soundbridge i vardagsrummet. Då finns det olika lösningar, tex excito Bubba till vilken man också kan koppla externa diskar.

Men den kör ju någon form av linux så då är min fråga om jag kan ta en gammal dell laptop som jag har liggande, kanske 500 Mhz, koppla in en extern hårddisk och ett trådlöst kort och sedan med hjälp av tex ubuntu få den att fungera på samma sätt som bubban, fast mkt billigare? Och så får det ju gärna vara enkelt också... :)

Jag är nyfiken på linux och vill gärna komma bort från ms-träsket så det kan vara helt ok att få jobba lite med det för att lära sig, men samtidigt vill jag att det ska fungera snart.
bernt
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Re: mediaserver med ubuntu och en gammal laptop?

Inlägg av bernt »

Din burk är lite klen men det kostar bara lite tid att testa.
Om du har en Soundbridge så kör in Ubuntu server och installera mt-daapd (i-Tunes server). Soundbridge hittar i-Tunes servrar automagiskt. Jag rekommenderar inte att servern är trådlös utan kör kabel så blir det ett trådlöst hopp mindre.

Kör själv Ubuntu server och Squeecenter på en gammal HP SFF kontorsdator och strömmar till en Squeezebox.Funkar kanon.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"