rad i instruktion för att få igång at5007 vill inte fungera

Nätverkskort (även trådlösa), modem och bredbandsmodem
xap
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

rad i instruktion för att få igång at5007 vill inte fungera

Inlägg av xap »

hellu!

jag följer den här guiden för att få ordning på mitt nätverkskort:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=665128

när jag kommit en bit in i instruktionen vill det plötsligt inte fungera, det är den här raden som spökar:
tar xvf ndiswrapper-newest.tar.gz

felmeddelandet jag får lyder:
tar: ndiswrapper-newest.tar.gz: Funktion "open" misslyckades: Filen eller katalogen finns inte
tar: Felet kan inte åtgärdas, avslutar nu

finns det nåt sätt att komma runt det här? är det absolut nödvändigt att köra det här kommandot?
jag vet liksom inte vad det innebär. och jag vill verkligen inte ge upp mitt i.

sen vet jag inte om jag har ställt till med nåt genom att inte göra färdigt det jag börjat med.
någon som har tid och lust att hjälpa till? :)
djkmmo
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: rad i instruktion för att få igång at5007 vill inte fungera

Inlägg av djkmmo »

xap skrev:hellu!

jag följer den här guiden för att få ordning på mitt nätverkskort:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=665128

när jag kommit en bit in i instruktionen vill det plötsligt inte fungera, det är den här raden som spökar:
tar xvf ndiswrapper-newest.tar.gz

felmeddelandet jag får lyder:
tar: ndiswrapper-newest.tar.gz: Funktion "open" misslyckades: Filen eller katalogen finns inte
tar: Felet kan inte åtgärdas, avslutar nu

finns det nåt sätt att komma runt det här? är det absolut nödvändigt att köra det här kommandot?
jag vet liksom inte vad det innebär. och jag vill verkligen inte ge upp mitt i.

sen vet jag inte om jag har ställt till med nåt genom att inte göra färdigt det jag börjat med.
någon som har tid och lust att hjälpa till? :)
Nej du har nog inte ställt till med något.

Du måste byta ut "newest" i "ndiswrapper-newest.tar.gz" mot versionsnummret som står i tar-arkivet du laddat ned. När jag tryckte på nedladdningslänken blev det "ndiswrapper-1.51.tar.gz" och kommandot blir, om det är samma version som du hämtat:

Kod: Markera allt

tar xvf ndiswrapper-1.51.tar.gz
Du kan inte hoppa över det steget för då har du ingen källkod att kompilera.

"tar" står för "tape archive" och är ett program som buntar ihop många filer till en. "gz" i sin tur står för gzip och är standardprogramet för att komprimera filer i GNU/Linux-system. I det här fallet har den som gjort filen alltså lagt ihop flera filer i ett arkiv och därefter komprimerat det. Filen innehåller källkod som du senare kommer att kompilera till ett körbart program. I "tar -xvf" står "x" för eXtract, "v" för Verbose (ungefär "utförligt", dvs visa en utförlig lista med de uppackade filerna) och "f" för File, dvs namnet på filen som skall packas upp.

Du behöver inte köra kommandot i punkt 8. Du kan välja att starta om datorn via startmenyn istället.
Skriv svar

Återgå till "Internet"