Playdeb - ett enklare sätt att installera/uppdatera?

För spelentusiaster !
Möller
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Playdeb - ett enklare sätt att installera/uppdatera?

Inlägg av Möller »

En ny repository tillägnad bara spel. Mums?
Tydligen kommer uppdateringar av Nexuiz och Urban Terror samt annat smått och gott finnas där.
Detta betyder att man inte måste uppdatera "för hand" om jag förstår det rätt?

http://www.playdeb.net/
eyerouge
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Re: Playdeb - ett enklare sätt att installera/uppdatera?

Inlägg av eyerouge »

Möller skrev:Detta betyder att man inte måste uppdatera "för hand" om jag förstår det rätt?

Har tolkat det på samma sätt. Kan samtidigt varnas att tjänsten är i beta eller liknande och inte fullt funktionsduglig än.
Bild
Användarvisningsbild
Jarulf
Kontakt:

Inlägg av Jarulf »

Möller skrev:Detta betyder att man inte måste uppdatera "för hand" om jag förstår det rätt?

Hur menar du då? Jag tolkar det som att man lägger till en repo manuellt, och därmed får uppdateringar precis som vanliga paket uppdateras. Antingen sudo apt-get update-vägen eller automagiskt när det dyker upp en röd ikon i Gnomes panel.
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

Snälla, sluta använd sådana här "tjänster". Det kommer till slut att underminera hela idén med att köra linux.
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Möller
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av Möller »

Jarulf skrev: Hur menar du då? Jag tolkar det som att man lägger till en repo manuellt, och därmed får uppdateringar precis som vanliga paket uppdateras. Antingen sudo apt-get update-vägen eller automagiskt när det dyker upp en röd ikon i Gnomes panel.
Exakt. Men jag tolkar det som att playdeb kommar att uppdatera så fort som möjligt. Jag kan ha missuppfattat allt dock, det har hänt förut.
dmz: Jag spelar inte, tänkte bara jag kunde komma med ett tips till de som tycker det är bekvämare att göra på det här sättet.
eyerouge
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Inlägg av eyerouge »

dmz skrev:Snälla, sluta använd sådana här "tjänster". Det kommer till slut att underminera hela idén med att köra linux.
Vill/orkar du utveckla det där lite? Vore intressant.
Bild
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

eyerouge skrev:
dmz skrev:Snälla, sluta använd sådana här "tjänster". Det kommer till slut att underminera hela idén med att köra linux.
Jag är också nyfiken...
Var ska man dra gränsen?
Måste man verkligen ha en dator där t.ex alla drivrutiner är linux till 100%
Tvivlar starkt att på det går att bygga en sådan dator med nätverkskort,cpu,moderkort,hårddiskar med mera som enbart baseras på linux.
Var vänlig och rätta mej om jag har fel.
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

eyerouge skrev:
Det handlar inte om propiertärt eller inte, det handlar om att folk slänger in vilka repos som helst i sin lista, tankar ner program från t.ex getdeb, och inte har en aning om vad det innehåller - det är ju uppenbarligen hur lätt som helst att sprida "elak kod" eftersom folk inte verkar tänka två gånger innan dom gör något. En del sources.lst är ju rena skräckexempel.
Användarvisningsbild
Jarulf
Kontakt:

Inlägg av Jarulf »

dmz skrev:Det handlar inte om propiertärt eller inte, det handlar om att folk slänger in vilka repos som helst i sin lista, tankar ner program från t.ex getdeb, och inte har en aning om vad det innehåller - det är ju uppenbarligen hur lätt som helst att sprida "elak kod" eftersom folk inte verkar tänka två gånger innan dom gör något. En del sources.lst är ju rena skräckexempel.
Grejen är att både getdeb och playdeb har ju varit rätt hypade på exempelvis Digg och Reddit, det skulle nog uppdagas rätt fort om någon av dessa sidor var oseriöst. Men visst, du har en liten poäng i det du säger.

Dock är det svårt att hålla sig till bara Ubuntus repo, då många av paketen (i synnerhet spel) hinner bli outdated innan en ny version kommer.
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

Jarulf skrev:
dmz skrev:Det handlar inte om propiertärt eller inte, det handlar om att folk slänger in vilka repos som helst i sin lista, tankar ner program från t.ex getdeb, och inte har en aning om vad det innehåller - det är ju uppenbarligen hur lätt som helst att sprida "elak kod" eftersom folk inte verkar tänka två gånger innan dom gör något. En del sources.lst är ju rena skräckexempel.
Grejen är att både getdeb och playdeb har ju varit rätt hypade på exempelvis Digg och Reddit, det skulle nog uppdagas rätt fort om någon av dessa sidor var oseriöst. Men visst, du har en liten poäng i det du säger.

Dock är det svårt att hålla sig till bara Ubuntus repo, då många av paketen (i synnerhet spel) hinner bli outdated innan en ny version kommer.
Ja, men man behöver inte hålla sig endast till Ubuntu's repo. Det finns officiella binärer, det finns källkod. Jag menar bara att med så mycket skit som vissa har i sin sources.lst är det snarare endast tur att de inte har råkat illa ut än.
Användarvisningsbild
Jarulf
Kontakt:

Inlägg av Jarulf »

dmz skrev:Jag menar bara att med så mycket skit som vissa har i sin sources.lst är det snarare endast tur att de inte har råkat illa ut än.
Må så vara, men jag förstår inte vad det har med "underminera idén med att köra Linux" att göra. Inte heller varför Playdeb och Getdeb bör undvikas.
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

Jarulf skrev:
dmz skrev:Jag menar bara att med så mycket skit som vissa har i sin sources.lst är det snarare endast tur att de inte har råkat illa ut än.
Må så vara, men jag förstår inte vad det har med "underminera idén med att köra Linux" att göra. Inte heller varför Playdeb och Getdeb bör undvikas.
För att man som användare inte har någon som helst aning om vad det är man trycker in i burken.
Användarvisningsbild
Jarulf
Kontakt:

Inlägg av Jarulf »

dmz skrev:
Jarulf skrev:
För att man som användare inte har någon som helst aning om vad det är man trycker in i burken.
Jag vill fortfarande hävda att Playdeb och Getdeb är så pass "mainstream" att man utan någon större risk vågar dra in såna repos. Vore det något lurt skulle det uppdagas fort. Se Automatix, direkt deras lösning visade sig vara allt annat än tillförlitlig åkte det ur de allra flestas datorer fortare än kvickt.
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

Jarulf skrev:
dmz skrev:
Jarulf skrev:
Jag vill fortfarande hävda att Playdeb och Getdeb är så pass "mainstream" att man utan någon större risk vågar dra in såna repos. Vore det något lurt skulle det uppdagas fort. Se Automatix, direkt deras lösning visade sig vara allt annat än tillförlitlig åkte det ur de allra flestas datorer fortare än kvickt.
Sure, jag klankar inte ner endast på dessa tjänster, men som vi båda vet så finns det hur mycket "repos" som helst som man uppmanas lägga till i diverse tutorials, etc.
Skriv svar

Återgå till "Spel"